Vorige week leesde ik hier op het forum dat er een koppel verband by opbod werd verkocht maar dat de bank het kocht omdat de prys te laag werd. Ik leesde in dat stuk over dat schip dat de Cat hoofd motoren 30.000 draai uren hadden.
Was dit een schryf fout of werkelykheid want als er hier by ons een Cat graaf maschien 10.000 draai uren heeft zeggen we dat de room er af is. Als je deze uren dan vergelykt met een auto motor en de auto dan gemiddeld 40 Km ryd worden dit
1.200.000 Kilometers op dat autotje en denk dat er dan geen sterveling is die deze auto wilt koopen.
Ik weet ook dat Cat een van de betere toerenmakertjes is maar 30.000 uren moet wel betekenen dat er niet veel meer van over is
De machinekamer.
Re: Machinekamer
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Machinekamer
Beetje Cat loopt wel 50000 uur
De oude langzaamlopers nog wel meer.
Een graafmachine heeft het ook zwaarder denk ik.
De oude langzaamlopers nog wel meer.
Een graafmachine heeft het ook zwaarder denk ik.
Re: Machinekamer
Hallo allemaal
Ik ken een cat die tegen de 70.000 uren aan zit, bouwjaar '89 1600 tpm v8 en draait ook nog steeds goed.
Nou moet ik wel zeggen dat ik de langzaamlopers vele malen mooier vind.
Tsjerk
Ik ken een cat die tegen de 70.000 uren aan zit, bouwjaar '89 1600 tpm v8 en draait ook nog steeds goed.
Nou moet ik wel zeggen dat ik de langzaamlopers vele malen mooier vind.
Tsjerk
Re: Machinekamer
Tsjerk schreef Ik ken een cat die tegen de 70.000 uren aan zit, bouwjaar '89
Dan moet die man wel zeer veel geluk gehad hebben en iedere avond op zyn knieken geleegen hebben voor zyn bed Want het is wel niet de uuren teller die loopsk is gegaan . Heb door de tyd diverse diesels gezien die een 20.000 uurtjes gedraaid hadden en dat zag er niet lekker meer uit toen die opgemaakt werd.
Maar 70.000 uurtjes wil zeggen ongeloofelyk veel geluk met de wetenschap dat het ding zo in mekaar kan storten.
Dan moet die man wel zeer veel geluk gehad hebben en iedere avond op zyn knieken geleegen hebben voor zyn bed Want het is wel niet de uuren teller die loopsk is gegaan . Heb door de tyd diverse diesels gezien die een 20.000 uurtjes gedraaid hadden en dat zag er niet lekker meer uit toen die opgemaakt werd.
Maar 70.000 uurtjes wil zeggen ongeloofelyk veel geluk met de wetenschap dat het ding zo in mekaar kan storten.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 29 nov 2006 14:56
Re: Machinekamer
Ik ken er ook een met een mitsubishi die toch al in de 50.000 uur moet hebben een V12 op 1940 tpm ( er is vast wel een lezer die zich aangesproken voelt ) en die heeft op 31 mei 1990 voor het eerst gevaren
Re: Machinekamer
De motor van de rook schepen, mak ,van dat zelfde blok toverden ze 20 jaar later 1800 kw uit.
Zullen wel niet zolang meegaan alles heeft zijn grenzen
Zullen wel niet zolang meegaan alles heeft zijn grenzen
Re: Machinekamer
De oude Cat's kunnen wel wat hebben, 40.000 uur is eerder regel dan uitzondering.
Ik heb zelf met oudere Caterpillars gevaren, en waren stuk voor stuk prima karren.
De laatste waar ik mee gevaren heb, was een 3408 van 24 jaar oud, had ook tegen de 40.000 uur en 1 kleine revisie achter de rug.
Ding rookte niet, verbruikte amper olie en kon nog wel jaren mee. Maar de rederij had dat schip op de planning voor vervanging, en dus word zo'n goede motor eruit gewipt en vervangen door zo'n electronisch monster. Een Cat 3406 met meer power. Over 10 jaar kunnen ze weer wisselen, als het al niet eerder is.
Moderne Cat's zijn je reinste meuk, als je het mij vraagt, maar das persoonlijk.
Geef mij maar gewoon mijn Deutz, bijna 51 jaar oud, geen idee hoeveel uren, maar loopt nog steeds als een zonnetje.
Gr. Ed
Ik heb zelf met oudere Caterpillars gevaren, en waren stuk voor stuk prima karren.
De laatste waar ik mee gevaren heb, was een 3408 van 24 jaar oud, had ook tegen de 40.000 uur en 1 kleine revisie achter de rug.
Ding rookte niet, verbruikte amper olie en kon nog wel jaren mee. Maar de rederij had dat schip op de planning voor vervanging, en dus word zo'n goede motor eruit gewipt en vervangen door zo'n electronisch monster. Een Cat 3406 met meer power. Over 10 jaar kunnen ze weer wisselen, als het al niet eerder is.
Moderne Cat's zijn je reinste meuk, als je het mij vraagt, maar das persoonlijk.
Geef mij maar gewoon mijn Deutz, bijna 51 jaar oud, geen idee hoeveel uren, maar loopt nog steeds als een zonnetje.
Gr. Ed
Re: Machinekamer
51 Jaar?Eemspoort schreef:De oude Cat's kunnen wel wat hebben, 40.000 uur is eerder regel dan uitzondering.
Ik heb zelf met oudere Caterpillars gevaren, en waren stuk voor stuk prima karren.
De laatste waar ik mee gevaren heb, was een 3408 van 24 jaar oud, had ook tegen de 40.000 uur en 1 kleine revisie achter de rug.
Ding rookte niet, verbruikte amper olie en kon nog wel jaren mee
Moderne Cat's zijn je reinste meuk, als je het mij vraagt, maar das persoonlijk.
Geef mij maar gewoon mijn Deutz, bijna 51 jaar oud, geen idee hoeveel uren, maar loopt nog steeds als een zonnetje.
Gr. Ed
Dat is me dan wel een stevige kar!
Staat er zeker al in sinds de bouw van het schip?
Urenteller van de motor zal inmiddels wel eens rond zijn geweest?
Ik heb op de Orient gewerkt en daar stond een een oude 3406 uit 1993 in de machinekamer en die was niet meer de beste maar met een goede verzorging bleef ie braaf draaien.
Op de Friendship staan er 2x 3516B in en dat zijn hele leuke karren, maar het is electronica...
Er zit bijna niets meer aan wat je nog enigzins kan vervangen want je moet bijna altijd de monteur bellen...
Maar wat ik niet wist is dat er dus ook Cat's zijn als langzaamloper.
Ik weet dat de Goede Hoop (ex. Alexandra/Sailing-Home/Margreta 2321014) een langzaamloper in de machinekamer heeft staan, terwijl je toch zou denken dat Cat echt een snelloop-merk is...
Doe mij maar een ABC 6DZC!
Alleen die roffel van die motor kan me al blij maken als ik een sluis lig en er komt een schip met een ABC-motor opzij.
Ik ben echt verknocht aan die karren... ik heb niet niet voor niets een orgineel gietijzeren motorschildje van ABC, die binnenkort een hele mooie plek gaat krijgen in huis.
Re: Machinekamer
Eemspoort schreef:De oude Cat's kunnen wel wat hebben, 40.000 uur is eerder regel dan uitzondering.
Ik heb zelf met oudere Caterpillars gevaren, en waren stuk voor stuk prima karren.
De laatste waar ik mee gevaren heb, was een 3408 van 24 jaar oud, had ook tegen de 40.000 uur en 1 kleine revisie achter de rug.
Ding rookte niet, verbruikte amper olie en kon nog wel jaren mee. Maar de rederij had dat schip op de planning voor vervanging, en dus word zo'n goede motor eruit gewipt en vervangen door zo'n electronisch monster. Een Cat 3406 met meer power. Over 10 jaar kunnen ze weer wisselen, als het al niet eerder is.
Moderne Cat's zijn je reinste meuk, als je het mij vraagt, maar das persoonlijk.
Geef mij maar gewoon mijn Deutz, bijna 51 jaar oud, geen idee hoeveel uren, maar loopt nog steeds als een zonnetje.
Gr. Ed
50.000 uuren worden 3.000.000 minuten
Betekent 1400 toeren x 3.000.000minuten = 4.200.000.000 x rond
Jouw goede Deutz met byvoorbeeld dezelfde uuren
3.000.000 minuten x 320 toeren 960.000.000 x rond
Dat betekent dan Ed dat die goude ouwde Deutz wel makkelyk 230.000
uurtjes kan draaien.
Zodoende kan jy blyven vaaren tot je 200 jaar oud ben.
(Zonder problemen)
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Machinekamer
Jaja, Martin, zo oud word ik niet! Maar als ie blijft draaien tot mijn pensioen, ben ik al heel gelukkig!
@Marco: Het is zeker een stevige kar. En als je zo'n machine goed onderhoud, gaat het letterlijk een leven lang mee.
En een uren-teller? Die heeft ie niet, lekker makkelijk.
En ABC is ook erg leuk, ja.
Gr. Ed
@Marco: Het is zeker een stevige kar. En als je zo'n machine goed onderhoud, gaat het letterlijk een leven lang mee.
En een uren-teller? Die heeft ie niet, lekker makkelijk.
En ABC is ook erg leuk, ja.
Gr. Ed