Lezing Bronsmotor in museum De Ronde Venen
Vinkeveen – Zaterdag 4 oktober is er in museum De Ronde Venen een lezing over de Bronsmotor.
Ad Langelaar, 20 jaar al weer machinist van deze motor en kenner van Brons, zal de lezing verzorgen.
De motor in de veensteekmachine is van 1924, een originele bakjesknapper, en u hoort wat het principe daarvan is. Ook zal Ad zal ingaan op de historie van de Dieselmotor en van de Appingedammer Bronsmotorenfabriek.
De lezing begint om 12.00 uur, toegang is € 5 voor entree museum, lezing en koffie.
Er is maar beperkt plaats, reserveren bij Ad Langelaar tel 0297 264441 of a.j.langelaar@gmail.com Vol=Vol.
’s Middags is het museum open voor bezoekers. Om 14.00 uur wordt de Bronsmotor gestart, steeds weer een spektakel! Ook zijn er een aantal opduwers en sleepboten met een oude motor ..... te horen en te ruiken. Om 14.30 uur is er voor opduwers een krachtproef mogelijk. Een mooie kans om deze bootjes aan het werk te zien! Meer informatie over het museum op www.museumderondevenen.nl
De machinekamer.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
- Locatie: Waverveen
- Contacteer:
Re: De machinekamer.
Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!
https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
------------------
Van Brons tot Goud!
https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
Re: De machinekamer.
Maakt niet uit, allebei prima karren.
Bovendien hebben Brons en Deutz nog een poosje samen gewerkt, dus ja, of het echt plagiaat is?
Bovendien hebben Brons en Deutz nog een poosje samen gewerkt, dus ja, of het echt plagiaat is?
-
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20 apr 2005 00:33
- Locatie: wessem
Re: De machinekamer.
Als ik mij goed herinner, heeft mijn vader vroeger nog een bootje (Adwil) gehad,
waar een 60 pk Deutz-Brons in stond.
waar een 60 pk Deutz-Brons in stond.
Groeten
Jean Romeynders
Jean Romeynders
Re: De machinekamer.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20 apr 2005 00:33
- Locatie: wessem
Re: De machinekamer.
Dat is supersnel Pieter.
Ik meen dat die van mijn vader een 2-cylinder was.
Maar ben niet helemaal zeker,
en helaas kan ik het de man niet meer vragen.
Ik meen dat die van mijn vader een 2-cylinder was.
Maar ben niet helemaal zeker,
en helaas kan ik het de man niet meer vragen.
Groeten
Jean Romeynders
Jean Romeynders
Re: De machinekamer.
Het lijkt waarschijnlijk dat het een twee-cilinder was.
Op Brons-motor kan je de types langs en als je een beetje het bouwjaar weet dan kom je wel een stukje verder,
maar er blijft erg veel keus.
Op Brons-motor kan je de types langs en als je een beetje het bouwjaar weet dan kom je wel een stukje verder,
maar er blijft erg veel keus.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De machinekamer.
Als ik het me goed herinner is dit een 2 cil. Deutz-Brons, stond/staat in de luxemotor Hoop op Zegen die nu in Zweden vaart.
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: De machinekamer.
Goeden avond.
Zijn er lezers die nog met dieselmotoren werken of gewerkt hebben,welke met een lont gestart moeten worden.
Ik zoek nl. de compressie verhouding van dergelijke motoren,en kom dat eigenlijk nergens tegen.
Gr. Paul
Zijn er lezers die nog met dieselmotoren werken of gewerkt hebben,welke met een lont gestart moeten worden.
Ik zoek nl. de compressie verhouding van dergelijke motoren,en kom dat eigenlijk nergens tegen.
Gr. Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
- Locatie: Waverveen
- Contacteer:
Re: De machinekamer.
Dit is beslist geen DeutzBrons maar een Bronsmotor Type C die verdieseld is. Ik kan de grootte niet helemaal inschatten maar ik denk een CL of een CM. Grappig om te zien dat de knalketel weer anders is dan de Bronsmotor in Vinkeveen waar ik zelf mee werk.Wrijfhout schreef:Als ik het me goed herinner is dit een 2 cil. Deutz-Brons, stond/staat in de luxemotor Hoop op Zegen die nu in Zweden vaart.
gr. Harry
Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!
https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
------------------
Van Brons tot Goud!
https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info