De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Machinekamer

Bericht door hydra »

Vergeet het geluid niet aan te zetten!

https://www.youtube.com/watch?v=69JVWSePnKk

gr. marco
recht zo die gaat
reijmloop
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:17
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door reijmloop »

Marco

Wat een sound!!!!!

Groeten
Jan
Afbeelding
kulletje
Berichten: 286
Lid geworden op: 16 dec 2006 17:15
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door kulletje »

ik kwam ergens nog een plaatje tegen met de volgende boodschap

Afbeelding

als je zo`n mooie motor in je schip heb staan mag je dit in de ingang van de machine kamer hangen.
ijsselmeer

Re: Machinekamer

Bericht door ijsselmeer »

PRACHTIG Marco wat een sound he ,ik moet toch weer eens tijd vrij maken voor de machinekamer .
groetjes Henk
MS Jasper

Bijstand alsjeblieft

Bericht door MS Jasper »

Heren, ik heb uw hulp nodig.

Jasper heeft een Stork R155 hoofdmotor met een Lohmann u Stolterfohlt GUX240 versnellingsbak, maar de boeken voor deze niet aanwezig zijn.

Heeft iemand hebt alle informatie voor de motor of de versnellingsbak? Als dat niet kan iemand mij vertellen wat je denkt het ventiel kloof berekeningen worden voor de Stork? Ik heb stel ze op 020 inlaat en uitlaat 025 maar zou graag zeker zijn van de juiste afstand.

Kan iemand mij helpen, alsjeblieft?

David
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door pieter53 »

Welk type Berkel is dit?
Foto's genomen in het Motoren Nieuwe Niedrop.
Afbeelding
groot

Afbeelding
groot
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door Gert Schouwstra »

W.A. Van Berkel was een machinefabriek die werkelijk alles maakte. Niet alleen weegschalen, maar zelfs ook 35 (water)vliegtuigen! De productie daarvan hield rond 1922 op. Ik denk dat van Berkel toen een dipje had, want ze verhuurden hun productiehallen in Rotterdam totdat ze zelf weer in gebruik namen in 1928.

Motoren werden gefabriceerd van 1919 tot 1923, alle types die ik ken zijn min of meer gelijk, maar hebben onderling ook verschillen. Ik vermoed dat er geen grote series gebouwd zijn, ze waren niet erg succesvol. Je kon toen gewoon een motor als gietstuk bestellen en daarna ging je als machinefabriek dat ruwe blok helemaal bewerken. Custom-built zouden we nu zeggen. Er waren in die tijd handige smederijen die met een draaibank en een freesbank zelf een motor in elkaar knutselden. Serieproductie en standaardisatie van onderdelen waren Amerikaanse moderniteiten. Enkelen van die machinefabriekjes zijn in serie gaan bouwen en uitgegroeid tot de bekende merken.

Van Berkel bouwde verticale 1, 2 en 3 cylindermotoren. In het noorden werd in 1921 een demonstratie georganiseerd bij Fulton in Hoogezand. In 1923 werd van Berkel vertegenwoordigd door firma Boll & Gorter aan de Westerhaven in Groningen. Ze adverteerden met hun zuinigheid van 210 gr/pk/uur en hun lage smeerolieverbruik.
1 cyl - 22-30 pk
2 cyl - 48-70 pk
3 cyl - 65-90 pk

In 1922 zou de motoren fabriek verkocht zijn aan Fravri & Momoram die ze nog onder de naam "Fra - Vrie" op de markt zouden hebben gebracht. Maar ik heb er nog nooit een gezien. Het gezegde "van Berkel patent - ellende zonder end" zal daar vast iets mee te maken hebben. Maar weegschalen maken, dat konden ze.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor de informatie Gert!
Maar weegschalen maken, dat konden ze.
Koffiemolens zoals ze vroeger bij Pietje de Gruyter en Appie Heijn gebruikten ook (zie achter de motor!).
Ze maakten, geloof ik, ook machines voor slagerijen (gehaktdraaiers).
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
visje

Re: Machinekamer

Bericht door visje »

berkel werd gemaakt met de bakjesknapper dit schijnt een drama geweest te zijn
mijn opa heeft bij de hunze gevaren daar waren er ook berkel met bakjes knapper
dit regelde waarschijnlijk niet of hij viel stil of hij ging steeds sneller
mijn vader die kocht een tjalk met een berkel mijn opa zij dat schip was wel goed
maar die berkel dat was niks
mijn vader heeft er 6 jaar mee gevaren vanaf 1970 tot 1976
mijn vader heeft een paar tientjes kosten gehad
in hij draait nog met een motor van 85 jaar wie doet het beter :D

gr marten
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Machinekamer

Bericht door mastodont »

Hallo,

ik zou van U gaarne willen vernemen wat IMOB voor een motor is, waar gebouwd enz,lijkt mij gezien de fundatie een scheeps motor, maar heb er nooit van gehoord en zou er gaarne iets van willen weten.
bvb mijn dank.

Geert
Plaats reactie