Pagina 25 van 170

Re: Machinekamer

Geplaatst: 22 apr 2010 20:35
door Wim van Leeuwen
Gacht forum,
Ik ben grootgebracht bij mijn ouders aan boord met een Kromhout-gloeikopmotor met een platte kop. Ik heb in diverse musea's Kromhoutmotoren gezien maar allen met een z.g. helmkop. Is er iemand die mij daar informatie, liefst met foto's, van kan geven? Onze Kromhout had een lange cylinder en maakte 320 omw. volaan. Op het koperen plaatje stond; M3 1921.
Vr.gr. Wim.

Re: Machinekamer

Geplaatst: 23 apr 2010 02:30
door Tim76
Wim van Leeuwen schreef:Gacht forum,
Ik ben grootgebracht bij mijn ouders aan boord met een Kromhout-gloeikopmotor met een platte kop. Ik heb in diverse musea's Kromhoutmotoren gezien maar allen met een z.g. helmkop. Is er iemand die mij daar informatie, liefst met foto's, van kan geven? Onze Kromhout had een lange cylinder en maakte 320 omw. volaan. Op het koperen plaatje stond; M3 1921.
Vr.gr. Wim.
Geachte meneer Wim,

Op de Koningspoort in Rotterdam staat een M3. Maar die heeft dan wel weer een bol hoofdje... :roll:

Afbeelding
(De motor, hè, niet dat ventje met die blauwe jas! Hoewel... :wink:)

Afbeelding

Afbeelding

Maareh... Ik wil niet vervelend doen: heeft niet elke gloeikop zo'n bolletje dan? Ik neem aan dat datgene wat daadwerkelijk gloeit (en waar dus de motor zijn naam aan te danken heeft) zich in dat bolletje bevindt...

Groeten van Tim

Re: Machinekamer

Geplaatst: 23 apr 2010 16:09
door Wim van Leeuwen
Jammer, maar die heb ik er genoeg gezien en niet elk hondje heet Fikkie.
Gr. Wim.

Re: Machinekamer

Geplaatst: 23 apr 2010 19:10
door velasquez
Als dat milieu verhaal nog even aanhoud dan is dat het einde van de snelloper of dit motortype moet langer meegaan als heden het geval is.

Re: Machinekamer

Geplaatst: 23 apr 2010 19:27
door Gert Schouwstra
Kan het zijn dat jouw M3 verdieseld is en dat er toen een plattere kop op geplaatst is?

Re: Machinekamer

Geplaatst: 23 apr 2010 19:58
door bronsmotor
Kromhout is niet helemaal mijn ding maar natuurlijk kom ik wel eens wat tegen onderweg.

Ik heb inderdaad kromhoutmotoren gezien met zowel een bolle als een platte kop.

Afbeelding
een 26 Pk met platte kop.

Afbeelding
een 30 Pk met bolle kop

Re: Machinekamer

Geplaatst: 23 apr 2010 20:06
door bronsmotor
bronsmotor schreef:De organisatie is in volle gang.
Inmiddels al weer meer bijzonderheden:
U bent welkom vanaf 10:00 uur en we zullen tot ongeveer 16:30 uur doorgaan.
Natuurlijk hopen we op veel publiek, iedereen is welkom.
Koffie, fris, bier, koek, broodjes en chips zijn aanwezig tegen schappelijke prijs.
Op vertoon van uw donateurs kaart is de koffie gratis.

Afbeelding

Er zullen draaiende motoren aanwezig zijn, hoeveel dat er zijn kan ik nu nog niet precies zeggen.
Het zal natuurlijk niet vergelijkbaar zijn met het 100 jarig evenement van 2007, toen waren er heel veel motoren opgesteld.
Deze keer kunt u wel eens kijken hoe het kantoor er vroeger uit zag.
Ik kan u verzekeren dat u een leuke tijd heeft als u komt!

Stichting Appingedammer Bronsmotorenmuseum
Farmsummerweg 43A
9902BL Appingedam
Mob. 06 53150661
Inmiddels weer een aanvulling op het programma.
mslb. Aagje B met zijn oude 50Pk bronsmotor met verstuiverbakje zal present zijn.
verder verwacht ik de opduwer History met de 9pk verstuiverbakmotor.

De Timmer motor van Derk Vedder komt en dat is heel uniek om hem nu bij de oude fabriek te zien.
vanaf de oprichting in 1907 waren Brons en Timmer samen compagnons, enige jaren daarna is Timmer uitgekocht en die begon een eigen motorenfabriek in Meppel waar hij een aangepaste motor maakte met verstuiverbakje. Dit alles om het patent te omzeilen.

Verder verwacht ik de dieplader met de grote Brons 6GV van Jan Vegter en ik hoop ook zeker dat hij erbij is.
Ook mister x komt met zijn verdieselde 2DC motor draaien.

Komt allen, het wordt vast een leuke dag.

Re: Machinekamer

Geplaatst: 23 apr 2010 20:42
door Dirk de Jong
koertjan schreef:
Dirk de Jong schreef:En de schrik van iedere machinekamer...waar niet tegen op te poetsen valt, zolang het probleem niet verholpen is;

De lekke uitlaat :cry:


Mooi plaatje van die Bolnes. Lijkt me een 8 DNL??? Maar die vierkante plaatjes in het plafond boven ieder kop.... Jij enig idee wat daar de bedoeling van is en wie dat op zijn geweten heeft??? :lol: :lol:

Groeten Koert
Ha El Kapitano Koerd,

Zorg jij nou maar dat ik die bewuste plaatjes bij jou aan boord NIET los hoefd te halen.....dan ben ik je zoooooooo dankbaar! :D :D :D

Re: Machinekamer

Geplaatst: 23 apr 2010 22:19
door Wim van Leeuwen
Antwoord Gert Schouwstra; Mijn vader heeft de Kromhout in 1922 er nieuw ingebouwd in zijn nieuwe schip.
Bronsmotor; Heel hartelijk bedankt voor de foto van de Kromhout met de platte kop. Het is een achterzicht en compleet met het tankje en de "zwanenhals" Het gaatje in de kop diende voor de bevestiging van de zwanenhals. Door een vuiltje in de draaibare eikel op de zwanenhals ontstond er een grote vlam die patijnspoortenglazen van de machinekamerkap deed springen. Wij waren geladen met stro en de deklast vloog toen in brand en is het schip totaal uitgebrand in de Wieringermeer in 1935. Het geeft mij weer een stukje herrinnering. Hartelijke groeten van Wim.

Re: Machinekamer

Geplaatst: 23 apr 2010 22:53
door kulletje
Dirk de Jong schreef:Ha Ronald,

dat is correct, door het model van deze kleppen werden ze inderdaad hondenhokken genoemd.

In Belgieen werden het "de muziekskes"genoemd door dat ze zo'n apart geluid maakten.

Even voor degene die het receivergevoel een beetje kwijt zijn:

Afbeelding
By null, shot with DMC-FZ18 at 2010-02-27

IMG]https://img534.imageshack.us/img534/6343/piz002.jpg[/IMG]
By null, shot with DMC-FZ18 at 2010-02-27

Afbeelding
By null, shot with DMC-FZ18 at 2010-02-27

Zo zag het er afgelopen week uit aan boord in Keulen!
nou nou, met weemoed denk ik terug aan die 5DNL........ (not)
iedere 10 weken de receiver ruimte schoonmaken was een baan waar na je geen gehaktballen moest gaan draaien ;-)