Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Alles over binnenscheepvaart
Vita526
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2015 13:26

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Vita526 »

In april 1968 hebben we ons eerste eigen schip gekocht van een oom een broer van mijn vader. Dat schip had de naam Vita. Ik heb die naam erop laten staan,omdat ik het een lekkere korte naam vond en ik ook weer een Boode was die het kocht.Dat schip heb ik 5 jaar gehad. Ik heb die naam altijd gebruikt voor mijn andere 2 schepen die ik later kocht. In 1973 kocht ik de Marina van Ruben Vogel. Deze schepen zijn beide gesloopt. In 1978 kocht ik mijn laatste Vita, de Ambulant uit Hardinxveld daar heb ik tot 1997 mee gevaren. Dit schip vaart nu onder de naam Ruan uit Maasbracht. Mijn vader waren met 3 broers die alle drie een latijnse naam op hun schip hadden staan. De oudste broer had de naam Pax,betekende Vrede, de middelste broer Vita betekende Leven, en mijn vader had de Spes betekende Hoop. De Spes van mijn vader is ook gesloopt. Alleen de Pax bestaat nog. Dit schip ligt in Amsterdam in de Amstel als woonschip maar is nog helemaal in de oude staat.
Heellaas ben ik niet handig in het Foto's plaatsen.
Zo dit was mijn tijd van varen.
Met vriendelijke groeten Bart Boode
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door de graaf »

woutrina wat betekent dat? niet zoals velen denken een samenvoeging van wouter en rina maar de voornaam van mijn grootmoeder,mijn opa heeft op zijn eerste schip in 1927 deze naam gekozen en deze is sindsdien op onze schepen blijven staan.later heeft mijn broer een B achter de naam gezet om vergissingen te voorkomen ook weer toepasselijk oma heette als meisje woutrina booy.ik ben zo gehecht aan deze naam dat bij verkoop van het schip in het koopkontract stond dat deze naam niet gebruikt mocht worden
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door pieter53 »

De naam is afgeleid van Walter = Heerser van het leger.
Zie: https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/woutrina
Klik op verklaring en vervolgens op Walter.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Jinny »

Ha, leuk onderwerp, onze tobbe heet 'Twei Woiven' omdat dat de lading dekt.
A] we zijn meestal met z'n tweeën aanboord, en beiden eigenaresse.
B] we zijn ook beiden WestFriese van geboorte en wonen er nog altijd, dus waarom niet in de streektaal.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Plaats reactie