Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Alles over binnenscheepvaart
Frans Rensen
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2008 16:14
Locatie: arkel

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Frans Rensen »

Ik zal proberen het verhaal kort te houden, maar ooit, het was 1994, ik was net gescheiden, en mijn dochter wilde een barbie-camper voor haar verjaardag, in de winkel wezen kijken, onbetaalbaar duur(Voor mij toen) en flutzooi, ik dacht ik maak er zelf een!!! Eeen plaatje triplex gekocht, een figuurzaag had ik al en tijd ook genoeg.
Afbeelding

De meeste campers hebben ook een naam, en voor het verzinnen van die naam heb ik meer tijd nodig gehad dan voor het uitzagen en in elkaar zetten van de camper.
Afbeelding

Ik heb wat met Frankrijk, dus het moest een franse naam worden en na een hoop gepuzzel met het woordenboek kwam er Sans Adieu uit. Vertaald: Zonder vaarwel -oftewel - ik kom terug. Dit was ook een gebaar naar mijn kinderen, ik verdwijn niet uit jullie leven hoor!
Ik liep toen al met plannen om een jachtje te kopen, en eind 1996 was het zover. Die boot moest ook Sans Adieu gaan heten, ik had op een eenvoudige manier aan de kinderen de betekenis van de naam verteld. Maar ik kocht toen dit jachtje.


Afbeelding

En daar stond de naam Chiquita op, en ja zo'n gele banaan noem je toch geen Sans Adieu!
Door diverse omstandigheden is de Chiquita in 2001 verkocht, maar drie jaar geleden begon het bloed weer te kriebelen en kwam er weer een boot. Daar stond de naam Potter op, een daar had ik helemaal niets mee, en daar was dus de Sans Adieu.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gr. Frans
msjansje1900

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door msjansje1900 »

een goede middag.
het is niet mijn schip maar ik vaar altijd mee als vrijwilliger.

Gideon van Baalen heeft in 1899 de werf Pannevis in Alphen a/d Rijn opdracht gegeven om voor zijn zoon Coenraad Gideon het motorschip Jansje te bouwen.

25 mei 1900 is de Jansje opgenomen in het kadaster te Rotterdam.

Afbeelding

Van 1900 tot 1976 heeft de Jansje actief deelgenomen aan de beurtvaart tussen Maassluis en Rotterdam. Een beurtschip is een vrachtwagen van nu. Er werden zowel kolen als zelfs tafels en stoelen, haring en verdere etenswaren in vervoerd en verder eigenlijk alles wat daarnaast vervoerd moest worden.
Een leuke anekdote is misschien nog dat in de oorlog het schip actief was voor de voedselvoorziening tussen Maassluis en Rotterdam. Op een dag werd de Jansje gevorderd door de Duitsers en de bemanning moest eraf. Zo zijn twee van de bemanningsleden gaan lopen van Dordrecht naar Maassluis. Thuis aangekomen en alles te hebben verteld zei hun vader (eigenaar van het schip), ga maar terug naar Dordrecht want dat schip ligt er nog. Toen zij aankwamen op de plek waar zij de Jansje hadden achtergelaten lag het schip er nog gewoon, en geen Duitser op te bekennen. De Duitsers konden de motor van de Jansje niet aan de praat krijgen omdat er een te oude motor in stond, en hebben het schip verlaten.

Van 1976 tot ongeveer 1982 heeft het schip dienst gedaan als opslag schip voor van alles en nog wat. In die tijd werd er niet meer actief deelgenomen aan de beurtvaart en was het eigenlijk niet meer nodig. Totdat het idee kwam om er demonstraties van het laden en lossen mee te geven zoals dat vroeger ging.

Tot op de dag van vandaag worden die demonstraties nog steeds gegeven en wel door de 4e 5e en zelfs 6e generatie van de familie van Baalen uit Maassluis.

Sinds 25 mei 2000 is de Jansje ondergebracht in een stichting en wel

“Stichting vrienden van de beurtvaarder Jansje” waarvan het bestuur bestaat uit familieleden van de familie van Baalen zo hopen zij de beurtvaarder Jansje nog vele generaties in de familie te houden.

Afbeelding

M.S. Jansje: afm. 22,2 m. x 4,3 m. x 1,5 m., thuishaven Maassluis.

Afbeelding

Bron https://www.msjansje.nl/

Marnix
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door zoetwatermatroos »

Dit is het schip waar ik nu op vaar.
Bron https://www.corendijck.nl

De naam is "Corendijck" geworden; deze naam komt uit de Hoekse Waard, waar onze familienaam vandaan komt, te weten "Goudswaard".

"Corendijck" komt al voor op een atlas van Christiaan Schroten in 1573, in die tijd was het een eiland net als Piershil, een in de buurt gelegen dorp. In 1653 is door het bedijken van de Eendrachtspolder aan Piershil en Zuid-Beijerland weer aan het vaste land verbonden. Het dorp Goudswaard bestaat nog steeds, misschien beter bekend als de gemeente Korendijk.

Een aantal andere schepen waar ik op heb gevaren en de herkomst van weet.

Edjosa stondt voor de naam van hun kinderen EDwin JOhn SAndra
Schip vaart alweer een paar jaar als Argo in de rondt.

Kvb Veronique is de 2de voornaam/doopnaam van de eigenaar z'n vrouw.
Schipper MTS Vosta
tjitske126

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door tjitske126 »

Ons schip heet Filos. En het betekent "Gelukkig" Onze vorige Filos hebben we verkocht en heeft toen een tijdje Babbelberg geheten.Die is toen weer verkocht aan de Roemenen of Bulgaren. Hij vaart waarschijnlijk niet meer.
Onze nieuwe Filos is gebouwd in 1906 als Andre. later Intantum, Thom ,Leonardo en Desperado.
Wij zijn in ieder geval gelukkig met onze oude Lady :lol:
Wantij

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Wantij »

Wat geweldig leuk en mooi ook om de herkomst van de namen te lezen, ook met het verhaal erachter.

groetje Paula
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Janna »

Ik denk dat dit topic een topper gaat worden, dat nog lang zal lopen. Hulde aan de starter, Wantij.

Maar eigenlijk hoort er van al die genaamde schepen wel een fotootje bij....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Westeind »

Ik zal de herkomst van "westeind " ook even uit de doeken doen ....is nie zo bijzonder hoor :wink:

Toen wij een naam voor het schip zochten werd er gelijk Libra geroepen....Linda en Bram :lol:
maar daar waren er al genoeg van ,dus wat verder gedacht ,ik vond de oplossing van Wijlen ome Kees altijd wel leuk
Die voer op de Erasmus en zn adres was op het Erasmusplein, heel eenvoudig toch ....
Dus vandaar bij ons Westeind ,ongeveer het oudste stukje dijk van Papendrecht heet ok zo en daar woonde Linda al heel haar leven voor ik haar meenam 8)
dus is het nu m/s Westeind
v.o.f Westeind
p/a Westeind......in Papendrecht :D

idd dat zorgt wel eens voor een reactie..... :idea:

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Eemspoort »

De herkomst van de naam "Eemspoort" is bijna net zo eenvoudig als je zou vermoeden.
Maar er zit wel een klein verhaaltje achter.
Mijn vader was in de jaren '80 loods op de Eems.
Wij woonden toen in Delfzijl (mijn ouders nog steeds), en hij werkte daar naast ook als part-time taxi/ziekentransport-chauffeur.
Maar het ondernemers-bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus startte hij een handels-onderneming op, in scheeps-benodigdheden.
Na lang nadenken kwam hij met de naam "Eemspoort Wisselwerk".
Deze naam bestaat uit 2 delen met een betekenis.
Eemspoort slaat op de Waterpoort in Delfzijl. Maar bij de Waterpoort denken veel mensen aan Sneek.
En de Waterpoort van Delfzijl ligt aan de Eems. Dus werd de naam "verbouwd" naar Eemspoort.
Wisselwerk slaat op alle bezigheden van mijn vader destijds, de combinatie van werk, en het aanbod van zijn bedrijf.
Er was sprake van een wisselwerking.

Bij de aankoop van het vorige schip, de "Elma-F" werd "Eemspoort Wisselwerk" in de ijskast gezet.
De naam Elma-F is een samenvoeging van mijn en mijn zusters namen. Elibert en Maria Frankes.

Toen het huidige schip werd aangekocht, hielden wij de Elma-F ook in de vaart, dus kon deze naam niet mee naar het "nieuwe" schip.
Mijn vader heeft er weer even over nagedacht, en vond, dat de naam Eemspoort wel weer gebruikt kon worden.
Daarnaast heeft hij de handels-onderneming ook weer opgestart, met de naam "Eemspoort Handel".

Gr. Ed
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Fluks »

In onze familie kwamen ook verscheidene samengestelde namen voor:

ARMA = ARij-MAria
JALJE = Jan-Adam-Leen-Jannigje Elizabeth
ARFRED = ARie-FREDerik
ARDA = ARie-Dies-Adrie.
Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
blokzijl M

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door blokzijl M »

Ons ship heet de Perdida,

De naam PERDIDA is afkomstig uit Zuid Amerika, Het is tevens de vrouwelijke vorm van het woord.
Mannelijke vernaming is PERDIDO.

PERDIDA betekent in het Spaanstalige gedeelte van Zuid Amerika VERLOREN en is tevens een VERLOREN STAD genaamd CUIDAD PERDIDA en een EILAND genaamd ISLA PERDIDA in Colombia.

PERDIDA betekent in het portugeese gedeelte van Zuid Amerika (Brazilie) DE VERLOREN VROUW, met achterliggende vertaling van een meisje dat te vroeg verkeerde dingen heeft gedaan !

Voor ons is de naam afgeleid uit het Brasiliaans !
Dankzij mijn vrouw weet ik de betekenis van de naam omdat ze brasiliaans is.

Afbeelding
Plaats reactie