Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=w ... rojector=1

Zo iets werkt niet Bart. We kunnen niet in jouw mailbox kijken!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Hoe moet ik dan een filmpje laten zien uit mijn mailbox?
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

Dag Bart,

Als het filmpje geen link is naar YouTube, dan kan je proberen het op YouTube (of andere video sites) te zoeken. Heel vaak heeft dat succes.
Lukt dat niet dan moet je het op je eigen computer opslaan, dat betekent meestal eerst downloaden naar een map.

Is het te moeilijk stuur dan de complete email maar even naar mij door, dan zal ik het morgen (waarschijnlijk pas laat op de dag helaas) plaatsen.
Mijn emailadres:
Afbeelding

Succes gewenst, Pieter
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Hier het filmpje van hoe sterk water is. Deze coaster wordt opgetild of dat het een veertje is, en compleet in stukken geslagen, en zo oud ziet dit schip er niet uit
https://www.youtube.com/watch?v=_aSg1vzEQR8
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Kapitein Spok »

HET GELDT VOOR TOEN
HET GELDT VOOR NU
en HET GELDT VOOR LATER
ONDERSCHAT NOOIT DE KRACHT
VAN IJS WIND EN WATER!

En het zijn dit soort beelden en ervaringen die ons wat dat betreft bij de les houden.
Bart bedankt voor het plaatsen van de link.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Weer zo,n apart filmpje voor wie het weet te waarderen. Het leven aan boord van een Shell tanker. Iets waar ik in ieder geval geen weet van had, maar toch interessant is om te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=o_uqAJHrX0Q
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Naar aanleiding van de dingen die tegenwoordig gebeuren op het water, kwam ik weer even terug in de tijd. De tijd waarin wij niet de modernste snufjes hadden, De tijd waarin je zelf nog moest denken. Wat bedoel ik hiermee, wel om een voorbeeld te geven, Mijn Vader wist vroeger voor die een reis aanvaarde, dat de Willem 1, er ook komen kon. Mijn Vader wist precies hoe hoog het schip was, en daarom pluisde mijn Vader precies uit, hoe hoog de bruggen waren, waar wij onderdoor moesten.
Ook hoe diep dat het vreemde vaarwater was zocht mijn Vader op in de boeken.
Ook of de Willem 1 in de sluizen kon werdt door Pa uitgeplozen. Ik kan mij niet herinneren dat wij voor vreemde verrassingen zijn komen te staan. Willem Maas had een reis naar Katwijk aangenomen, maar was even vergeten, dat daar nooit geen kempenaars kwamen. Maar de Willem1 is er gekomen, wel moest er in Leiden, een lierdraad weggebracht worden, om door een bepaalde haakse bocht door de brug te komen. Maar ook dat wist Pa al voor wij er waren.
Zo had Willem Maas een reis aan genomen naar Braunsweich. Op de beurs in Maasbracht, zeiden ze tegen Willem Maas, die kempenaar zie je nooit meer terug. die komt leeg tussen de laagste twee bruggen. Willem Maas zei, maar ik heb een goede schipper aan boord, De Willem1 komt terug. Dit was een reis die ik nooit meer zal vergeten, de ooievaar heeft nog nooit zo hard moeten werken, om in Wezel binnen te lopen. Toen wij voor het Mittelland kanaal lagen zijn wij precies de hoogte van de stuurhut gaan opmeten. Dit deden wij met de pikhaak over het stuurhutdak met een lijntje naar het water. Daar kwam uit dat wij zelfs geladen moesten afbreken. De Willem 1 had nogal een hoge stuurhut, dit kwam om dat het dak flink schuin naar boven opliep. Pa had intussen al uitgepluist, dat als wij leeg kwamen, /we zullen weer laden op een 800 meter terug, maar ja, die brug/ we de reling van de roef af moesten zagen, Ook de zijstukken van de stuurhut, die iets schuin omhoog lagen op de reling, moesten in dit geval verwijderd worden. Toen er 250 ton ballast ingepomt werd, over twee ruimen. Was de lier voorop het hoogste punt, de lierkap ging nog wel, maar de tandwiel heugels, een mooi woord voor
Pieter, moesten wel verwijderd worden. zo nauw kon het komen. toen heel voorzichtig achteruit, laden, en de Willem1 kon weer Hollith laden in stein. En al die kennis heb ik ook overgenomen van mijn vader. Zonder computer.
Tandwiel heugels, wat waren dat. Sommige noemden het ook hendels.
In schipperswereld kwam je regelmatig mensen tegen, die er niet goed mee konden omgaan. Een tandwielheugel diende er voor om de tandwielen in de lier te verstellen, dubbelwerk, of enkelwerk, of verhaalwerk. De tandwielen van een lier van vroeger, kon je verschuiven met de heugel. De tandwielen liepen over een spiebaan over de as. Aan de achterkant van het tandwiel was een diepe groef gefreesd, in deze groef zat de heugel, Een ring die iets groter was als het tandwiel, waar aan de binnenkant een haakse hoek gebogen was. Je kan het een beetje vergelijken, met een asculaap, wat de dokter wel eens in zijn oren doet. Aan de ring zat een rechte staaf gelast, of gegoten van ong een halve meter. In de lier zat aan de bovenkant, en achterkant een strip bevestigt. En precies boven het tandwiel, of achter het tandwiel zat daar een gat ingeboord, net als in de staaf of strip van de heugel, Als je dan een bout door deze twee gaten steekt, heb je iets dat als een hefboom werkt. Als je de as met de spiebaan netjes smeerde, kan je vanzelf de tandwielen verschuiven met de heugel. Maar,er waren er ook die zelden of nooit de lier van binnen schoonmaakten en smeerden, en die mensen kon je herkennen omdat ze vingers misten, of nog erger. Want wat deden deze mensen nou, Want als je de lier van binnen niet schoonhield, dan kreeg je door de stof van het laden of lossen,koeken op je assen, het vuil kwam terecht in de olie of vet, en als je daar lange tijd niets aan deed, koekte dat aan, en werd hard. De tandwielen ware dan niet meer te verstellen met de heugel, maar geen nood, dan nemen we dekstopper toch. Er waren er zelfs bij die met de hand, de tandwielen verstelde, met draaiende lier. Maar ook met een dekstopper was het bloedlink, want als je missloeg, en de dekstopper komt tussen de tanden van de lier, dan kon je het wel eens niet navertellen. Ik denk dat de ankerlier op de Myriam, de dekstopper gewoon had opgevreten. Je kon in ieder geval naar de werf, de tanden lagen dan op dek. Als de lier stilstond kon, je als het tandwiel vast zat, heel lichtjes tikken met de dekstopper, als dat ook niet hielp, haal dan de kruipolie maar te voorschijn, en misschien na een dag of drie na veel spuiten, had je het geluk, dat het tandwiel loskwam, en hield je daarna de lier, wel goed schoon.
Dat zelf denken, is vandaag de dag wel verleden tijd, lijkt het wel
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jan van der Doe »

Dat heb je weer eens netjes neer geschreven Bart.
Zo blijft het verleden toch nog leven.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Westeind »

Tja , idd wat n sukkels varen er nu alleen nog maar in de rondte ....??
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie