Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Beurtvaarders in de Rotterdamse Leuvehaven,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
REEM

rotterdam

Bericht door REEM »

super al die ouwe scheepjes zo bijelkaar ... ik ben pas 26 maar ben helemaal opgegroeid tussen de overblijfselen, in de breedste zin des woords, van die tijd. prachtig gewoon ...
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Leuvehaven

Bericht door Victoire »

Harry,

Weet je wanneer die prachtige foto van de Leuvehaven genomen is?

Groeten,

Teun Schermerhorn
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ja da's een heel mooi plaatje Teun, het betreft een opgeknapte ansichtkaart uit het begin van de jaren vijftig. Ik zal ook nog eens op zoek gaan naar 'jouw' Koophandel's.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

Harry,

De Leuvehaven begin jaren vijftig, dan zou er zomaar een Koophandel tussen kunnen liggen. De schepen op de foto zijn ook echte beurtvaarders. De Koophandel 1 t/m 4 voeren op Rotterdam en hadden dan een plek in de Leuvehaven (later ook aan de Aalbergskade in Schie, zo is mij verteld.). De firma Weber aan de Maternesselaan in Rotterdam behartigde de belangen van Schipper Visser uit het Noord-Hollandse De Rijp. In 1966 hield het bedrijf op te bestaan.

Mooi dat je ook kijkt naar een Koophandel. Ik ben benieuwd. Alvast bedankt.

groeten,

Teun
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

wrijfhout schreef:In mijn verzameling bevindt zich een fotokaart van het Friese Terhorne waarop je in de verte een drietal beurtscheepjes ziet. Bij nadere beschouwing is er iets vreemds aan die 'bootjes'. Omdat ik eens wilde kijken om welke beurtvaarders het gaat heb ik de foto enorm vergroot en las ik op het eerste schip de naam Novem, motor 99 ton, Weesp!
Wat doet die beurtschipper in Friesland vraag je je dan af. Het tweede schip heet Helena en de laatste, maar dat is een gok, De Amer. De schepen voeren alle drie een sleepvlag en zijn daadwerkelijk met elkaar verbonden. De foto is in 1943 verzonden, ik denk dan ook dat de opname uit die tijd stamt. Wie heeft er een andere idee over?

gr. Harry

Afbeelding
Harry,

Ook deze foto is prachtig. In een eerdere reactie wordt al aangegeven dat in de Tweede Wereldoorlog regelmatig meerdere beurtvaarders werden gesleept wegens de schaarste aan brandstof. Jij vraagt je nog af wat deze beurtvaarder uit Weesp in 1943 in Friesland doet. exact weet ik dat natuurlijk niet, maar bekend is dat er schepen vanuit "Holland" het IJsselmeer overstaken om in Friesland voedsel te gaan halen. Zo heb ik van de zoon van de schipper van de Koophandel 1 gehoord dat in december 1944, in de hongerwinter dus, 8 beurtvaarders, waaronder de Koophandel 1, 2 en 4 van schipper Visser, achter een sleepboot de "overtocht" maakten om aardappelen te halen.

Groeten,

Teun
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Koophandel 2 aan de Aelbrechtsekade...

Afbeelding
In het Rotterdamse was het niet ongebruikelijk dat de beurtschipper zijn lading uit een zeeboot ontving of op een boot moest lossen. De beurtmotor, direct aan het zeeschip gemeerd, draagt de naam Koophandel.

Afbeelding
..zakgoed.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

Beste Harry,

Dit is ongelooflijk! De bovenste foto met de Koophandel 2: dat is 'm !! Kan niet missen. Nog onlangs was ik op dit schip (zonder mast en giek, zonder stuurhuis, met opbouw waar vroeger de luiken zaten) en het uitgesneden, niet zo fraaie naambordje zit nog voorop (toen het nog de Koophandel I, II t/m VII was hadden ze een veel mooier naambord). Wat een schitterende "aktiefoto" !

Als deze foto van na de oorlog is (en dat denk ik gezien de huizen en de auto even verderop) dan zijn de mannen aan boord waarschijnlijk schipper Henk Nibbering en schippersknecht Henk van Braam. Maar dat moet ik uitzoeken. In ieder geval mannen die ruim 40 jaar voor mijn grootvader en overgrootvader hebben gevaren. De eerste jaren nog zonder stuurhuis!!
Weet jij de datering?
Aelbrechtsekade, waar is dat in Rotterdam? Is daar nog een haven?

Ik ben hier heel blij mee, met name omdat er niet veel goede foto's van de Koophandels zijn en zeker niet volop in bedrijf, bezig met de lading en ook nog in Rotterdam!

De overige twee foto's zijn ook schitterend. De tweede Koophandel is vrijwel zeker niet van Schipper Visser, omdat deze firma de naam aan de zijkant van het stuurhuis had staan en niet voorop. De 3e foto laat mooi zien hoe het ging in de beurtvaart met relatief kleine ladingen: een paar vaten, een paar kisten, een paar zakken etc etc.

Ten slotte nog twee vragen: 1. mag ik de foto van de Koophandel 2 gebruiken voor een stuk dat ik aan het schrijven ben over de Firma S. Visser? 2. zou je zo vriendelijk willen zijn de foto nog een keer te plaatsen in de aparte rubriek: Firma S.Visser uit De rijp (NH)/ Koophandel 1 t/m 7? Dan krijgen we in die rubriek ook een mooi totaalbeeld van Schipper Visser.

Heel veel dank voor het plaatsen van deze foto's.

Groeten,

Teun
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Mooi havenbeeld met enkele beurtvaarders...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Beurtvaart

Bericht door Kees Keijzer »

Harry, dit plaatje is geschoten in de Waalhaven Pier I zuidzijde van oost naar west Het stuwadoorsbedrijf was in de zestiger jaren Felshaven.
Die Hollandse zeeboten met die T in de pijp lagen daar.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie