Prijzen uit de vorige eeuw van schepen, motoren enz..

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Prijzen uit de vorige eeuw van schepen, motoren enz..

Bericht door pieter53 »

Ik was nieuwsgierig naar de prijzen van schepen, motoren enz. in de vooroorlogse jaren.
Van Kor Vos kreeg ik namelijk scans waaruit bleek dat de aanschaf en inbouw van een Kromhout 4M4 180 pk 300 tpm inclusief schroefas, tanks, dempers, pompen, enz. enz. in 1920 op F 36.800,- kwam.
Geen geringe prijs.
kromhout IMG_0001 Copy.jpg
kromhout IMG_0001 Copy.jpg (327.96 KiB) 4038 keer bekeken
kromhout IMG Copy.jpg
kromhout IMG Copy.jpg (289.47 KiB) 4038 keer bekeken
In de voorwaarden staat ondermeer:
PRIJZEN. De prijzen gelden voor den scheepsmotor compleet gemonteerd in het schip aan de fabriek te Amsterdam,
of wel: gereed in de fabriek, onverpakt,
of wel: f.o.b. (free on board) Amsterdam inclusief zeewaardige verpakking,
tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Indien verlangd wordt dat de montage elders dan aan de Fabriek, doch binnenslands, zal geschieden, worden transportkosten van den motor en reis- en verblijfkosten van ons personeel afzonderlijk in rekening gebracht. In dat geval moet de ligplaats van het vaartuig, waarvoor de motor bestemd is, zoodanig zijn, dat de montage zonder bezwaar kan geschieden. Hijschwerktuigen voor het binnenboord hijschen van motoren en onderdeelen moeten beschikbaar zijn, alsmede inrichtingen tot het gemakkelijk lichten van zware deelen bij de montage. Gereedschappen sjouwermanshulp bij het aan boord hijschen en gedurende de gehele installatie, moeten door de werf, waar de montage geschiedt, kosteloos aan onze monteur geleverd worden, evenals het vrije gebruik van een smidsvuur. De geheele fundeering, vloerplaten, trappen, schijnlichten, luchtkokers, roosters, leuningen, steunders, hangers, enz. moeten door den scheepsbouwer worden geleverd. Deze moet ook zorgen voor het hakken of boren van alle gaten in schotten, huid, dekken, enz. welke noodig mochten zijn voor onze pijpleiding, kleppen, enz. terwijl voor het geval het vaartuig van meer dan één schroef moet worden voorzien, de buitenboordsstoelen door hem moet worden gemaakt en aangebracht.......
...... Ten behoeve van het maken der fundatie wordt aan den besteller, of aan den scheepsbouwer, die voor hem optreedt, op verzoek en na inzending van een nauwkeurige teekening van het schip, een complete inbouwteekening kosteloos verstrekt......
tot zover.

Sjoerd Nutma (lang niet van hem gehoord) scheef eerder op dit forum:
M.T.S. "Olievos", gebouwd door N.V. Zaanlandse Scheepsbouw Mij., Zaandam in 1933 voor N.V. Oliefactorij Pieter Bon Cz. Zaandam. Te water 3 Juni 1933. Afm. 37,50 x 6,25 x 2,20 mtr. Inhoud 275 ton. Motor: 120 Pk Kromhout Diesel. Prijs: F.34000.-


De verhalen van Hylke Speerstra vertellen dat rond 1927 een zeilkastje van 260 ton, net zoveel kostte als een motorscheepje van 160 ton; namelijk F 21.000,-
(Bron Laatste echte schippers, blz. 108)

Mastodont vertelt ons:
Jan Johannes Koopal, een kermisexploitant te Leeuwarden besteld in 1927 bij de scheepswerf van A.Apoll in Wirdum een ijzeren luxe motor kant en klaar voor de prijs van f 9850,00 gulden ,
dat is inclusief de verticale 1 cilinder Industrie ruweoliemotor met een vermogen van 24PK
het schip komt ongeveer 28-05 in de vaart ,en hij noemt het schip MARIA.
Het scheepje is volgens de Ligger slechts 50 ton groot; de motor 16 pk.

Tenslotte dan nog Kees Touw.
Toen mijn grootvader het plan had om een motorschip te laten bouwen vroeg hij via scheepsmakelaar De Bot aan verschillende werven offerte. Werf Paans, waar de klipper Zuid-Nederland, zijn eerste schip, was gebouwd, vroeg voor het casco ƒ 31000.-. Werf Vuyk die ƒ 21000.- rekende kreeg de order, van het verschil in prijs kon bijna de 70 pk Bronsmotor worden betaald. Deze kostte toen ƒ 11800.-. Compleet met tuigage, hijstuig, ankers en kettingen kwam het totaal op ƒ 34000.- Vuijk kon waarschijnlijk zol laag met zijn prijs gaan omdat die een partij staal van de failliete werf van Van Driel op de kop had getikt.
Volgens de liggers was het schip 235 ton groot en kreeg het een motor van 18 pk.

Er staat vast nog meer op het forum, maar het lukte me niet het te vinden.
klipperaak opduwer a.jpg
klipperaak opduwer a.jpg (66.62 KiB) 4447 keer bekeken
In 1933 werd volgens de Leeuwarder courant slechts f3460,- voor een klipperaak
en slechts f 700,- voor een opdrukker, beiden tweede hands, geboden.
rotterdamse courant 1920 deutz 40 pk.jpg
rotterdamse courant 1920 deutz 40 pk.jpg (120.52 KiB) 4447 keer bekeken
Een nieuwe Deutz van 40pk moest volgens de Rotterdamse Courant uit 1920 F 18.000,- op brengen.

Wie volgt?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door pieter53 »

In 1923 kostte:
Dieselolie 7 cent
Smeerolie 40 cent

Bron: Begroting met betrekking tot het gebruik van een 2 cylinder 36 pk Avance motor.

Afbeelding
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door Gert Schouwstra »

Mijn opa Geert Schouwstra kocht in 1928 een nieuwe luxe motor van 157 ton bij scheepswerf Jan Vos in Groningen voor de prijs van fl 23.000,-. Het schip was door de werf "op risico" gebouwd en er zaten nogal wat gebruikte onderdelen in, zoals de mastlier en de motor. De houten mast was na een jaar al verrot en is toen vervangen door een stalen mast.
In het schip was een 2e hands Deutz, patent Brons van 38 pk ingebouwd. Die haalde zijn prestaties niet en heeft nog voor de oplevering twee nieuwe zuigers en voeringen gekregen.

In de jaren 10 en 20 waren motoren erg duur omdat ze nog volop ontwikkeld werden en de series vrij klein waren. In WO II waren buitenlandse motoren haast niet te krijgen. Direct na de 1e wereldoorlog waren de prijzen van vooral het Duitse materiaal veel lager. En in de crisisjaren gingen de prijzen nog meer omlaag. In WO II stegen ze weer enorm.
Kortom, de prijzen schommelden flink.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door Kees Touw »

Beste Pieter ik zag de prijzen van het schip van mijn grootvader voorbijkomen. Zijn motorschip ATALANTA was in 1923 gebouwd door werf Vuijk Capelle aan de IJssel. Het tonnage klopt maar het motorvermogen niet. Er stond een viertakt tweecilinder Brons in van 70 pk. De genoemde prijs zou veel te hoog zijn voor een motor van 18 pk.
Groet van K.T.
P.S. ik moet nog ergens de rekening hebben van de Bronsmotor die in 1937 in het schip van mijn vader motorspits ATTACUS is ingebouwd.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door pieter53 »

Dag Kees, het staat er allemaal (behalve de naam van het schip) zoals je zegt.
Ik wijs er alleen op dat de liggers er weer eens een beetje naast zitten.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Prijzen

Bericht door Arie »

ik had het al geplaatst bij topic uit de Oude Doos, maar het past hier ook goed.

Bedragen waar we nu om lachen, maar voor toen VEEL geld.

Tevens zit er nog een klein verhaaltje aan, er stond een 24-28 twee cilinder blauwe Deutz in de Aagje, maar na verlenging van het schip was dat te weinig kracht, vader kocht een 70 pk twee cilinder blauwe Deutz, maar toen aan de inbouw begonnen werd, bleek dat er een meetfout gemaakt was, het carter paste niet, was te diep, daardoor zou er een druklager en kruiskoppeling in de schroefas geplaatst moeten worden en een kruiskoppeling in de schroefas dat durfde vader niet aan, de Deutz moest hij tot zijn spijt weer verkopen en werd de van Rennes gekocht en geplaatst.

Afbeeldingdoorenberg by Ducatist4s, on Flickr

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door pieter53 »

Ik kocht, maar dat was in 1976, de gehele inhoud van een machinekamer met een Deutz SA 4 M 517 en een Reintjes keerkoppeling, pompen, brandstoftanks, enz. voor F 4000,-.
In de zelfde tijd betaalde je voor een schoongemaakte overgespoten tweede hands DAF van 85 pk f 1000,- en een nieuwe Hurth koppeling kwam op f 500,-.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door Kees Touw »

Ik wilde de rekening laten zien van een Bronsmotor begin 1938.
Maar ImageShack ligt er uit. Dus je zult me op mijn woord moeten geloven.
Geleverd ten behoeve van m.s. ATTACUS gebroeders Touw te Bergen op Zoom.
De 100 pk 2-cilinder tweetakt motor, geheel compleet met inrichting d.w.z met luchtketels, koelwaterpomp , 1 reserve schroef etc etc., geheel compleet en werkvaardig opgesteld .
Alles voor Gld. 8120 --
garantie een half jaar.
Dat was dus goedkoper dan een Bronsmotor van 70 pk in 1923.
Als ImagesHack weer in de lucht is zal ik de bon laten zien.
Groet van K.T.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door pieter53 »

Ik geloof je op je woord! Maar een oude rekening heeft ook zijn charme.
IMG_1423.jpg
IMG_1423.jpg (310.46 KiB) 4174 keer bekeken
Zoals deze die ik van Carol de Vries uit Amsterdam kreeg.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Prijzen

Bericht door Klaes »

Arie schreef:ik had het al geplaatst bij topic uit de Oude Doos, maar het past hier ook goed.

Bedragen waar we nu om lachen, maar voor toen VEEL geld.

Afbeeldingdoorenberg by Ducatist4s, on Flickr

Gr. Arie
Ik ben weer even eigenwijs en heb hem iets duidelijker gemaakt. :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Plaats reactie