Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
liberian
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 apr 2016 13:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door liberian »

Nu ik er nog wat meer over nadenk komt weer war boven borrelen: zo medio 1970 waren er enkele schepen met een Waterjet boegschroef, in principe een stevige pomp met een persleiding welke onder het vlak uitkwam en 360 Gr kon draaien. Een schip van de fam vissers uit Raamsdonksveer (als ik mij goed herinner) had zoiets. Was volgens mij geen groot succes.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Fluks »

Ik heb wel eens een sleepspits,die door een traction een sluis in getrokken werd,waarvan de schipper met het koproer stuurde en via draadjes het roer achter bediende.Hij was alleen aan boord.Ik heb vol bewondering staan kijken.We hadden op de spits een koproer van 2m20,daar waren we veel mee mans.
Groeten,Arie.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

klipper schreef: 27 jul 2018 23:42 wat is een VISROER =GR
een visroer bleef onder het vlak uitsteken geen beun dus werd alleen gebruikt als met leeg was met liet dan een draad met een loodje door de koproer pijp zaken die werd dan onder het vlak opgevist en naar boven gehaald en vast gemaakt aan de as van het koproer het hele zaakje ging dan overboord en werd door draadje in de koproer pijp opgehaald en gemonteerd
de pijp was meestal een kortstukje in het vlak een zgn standpijp in het vooronder die als men geladen was werd afgesloten natuurlijk ;) en koproer aan dek gelegd
Bijlagen
koproer (vis systeeem).jpg
koproer (vis systeeem).jpg (43.21 KiB) 1412 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

VISROER?
Je kan het gewoon intypen bij Google dan krijg je het antwoord!!! :-D
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Uit de oude doos.

Bericht door klipper »

antwoord aan Hr Kees, ik heb uitgebreid uit de doeken gedaan wat een visroer is, de reactie is niet geplaatst door een of andere oorzaak. Nnadien de vraag gesteld, WAT IS EEN VISROER. Dit werd wel geplaatst!. Gr
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

het systeem wat ze vroeger hadden met 2 z'n zwaarden voor de kop hebben ze nu eigenlijk nog maar wat modernere uitvoering 2 flappen bb en sb in het vlak onder een hoek die hydraulische bediend worden vanuit de stuurhut
Bijlagen
deo gratias koproer 1024.jpg
deo gratias koproer 1024.jpg (101.53 KiB) 1330 keer bekeken
koproer.jpg
koproer.jpg (119.01 KiB) 1330 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

In 1964 lag de Adjo van Koman, een duizend tonner bij ons opzij en die had toen pas een boegschroef waar die heel blij mee was.
gr.Bas
Piet Bruijns
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 dec 2008 22:42
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Piet Bruijns »

Een vissend roer kwam ook voor op de platbodemschepen en dan met name op hoogaarsen, die op de slikken in Zeeland nogal eens droog moesten vallen.
Het roer dat onder de bodem uitstak, kon dan met een touw worden opgehaald om beschadiging te voorkomen.
Ik heb destijds eens een aantal illustraties gemaakt van platbodems en daar is deze er één van.
Het is niet zo'n heel scherp plaatje maar het verduidelijkt goed de functie van een vissend roer.
Groet
Piet Bruijns
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (383.6 KiB) 1261 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0002.jpg
scannen0002.jpg (172.87 KiB) 1255 keer bekeken
Waarschijnlijk geen boegschroef. Maar wel de wrijfhouten binnenboord houden.
gr. Bas
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

Vissende roeren waren vaak zo geconstrueerd dat ze van zelf omhoog kwamen wanneer men aan de grond liep.
Ook stak de voorzijde dan niet onder het vlak uit. Men zou te makkelijk in netten kunnen blijven haken.
Een vissend roer scharniert rond een roerpen en bezit dus geen roerhaken of roerduimen.
Afbeelding
Rechts een vissend roer.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie