Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

In 1971 waren we met de Alchiba geladen onderweg van Hansweert naar de Scheldepoort in Vlissingen om daar een bunker te doen. Ketel bij om de boel alvast een beetje op te warmen. Gelukkig goed zicht en in de verte zagen we zo'n snelle "jongen" aan komen. Bemanning gewaarschuwd, deuren en luiken dicht en even later leken we net een onderzeeër. In de midden zeker een halve meter water aan dek. Even later een hoop damp van de stoomleiding. Ben je gelukkig een gesloten tankschip. De grootste zorgen had je bij het bunkeren in de Put van Terneuzen. Op de kont van de zeeboot, bunkergiek vooruit en dan kenterde het tij. Lag je ongeveer een half uur dwars in de vaarrichting en deed je menig schietgebedje dat de zeevaart rekening met je hield. Meestal had men haast om op het tij in Antwerpen te komen en menige loods had weinig compassie met de binnenvaart. In 1996 met de zeilboot nog wel eens liggen kojangen in de jachthaven van Terneuzen als er zo'n kreng voorbij kwam. Eerst voelde je de boot een eind zakken en later lagen de steigerdelen op de hekgolven te keunen. Gelukkig lagen we vast op lange lijnen met enige rek. Gr. Klaas.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0043.jpg
scannen0043.jpg (173.63 KiB) 1031 keer bekeken
De sluiting van de Brouwersdam op 1 mei 1971.
gr.Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0019.jpg
scannen0019.jpg (222.49 KiB) 1017 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0020.jpg
scannen0020.jpg (292.31 KiB) 1017 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0038.jpg
scannen0038.jpg (157.87 KiB) 1015 keer bekeken
Hier nog wat bekende beelden, zelfs nog sleepen. Wie het weet mag het zeggen, ik denk dat het tussen Dord en Gorcum is.Dat sleepje met dat houten bootje is en sleepje voor Veghel. Die gaat Woudrichem binnen en via Andel naar Engelen. Want die trekt die schepen niet tot Rossum. Alleen dat Engelse zeebootje kan ik niet goed thuisbrengen. Vermoedelijk iets voor Oosterwijk.
gr.Bas
Bijlagen
scannen0036.jpg
scannen0036.jpg (177.7 KiB) 1015 keer bekeken
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Fluks »

Zou de foto‘s genomen zijn vanuit de kraan van scheepswerf De Merwede?
Groeten,Arie.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Naam van het houten sleepbootje was ALK, afgedankt Am. leger materiaal een z.g. Vendette in de sluis van Engelen.
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Fluks schreef: 21 jul 2018 23:39 Zou de foto‘s genomen zijn vanuit de kraan van scheepswerf De Merwede?
Zou goed kunnen Arie.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

Aan die houten Alk zat ik ook te denken. Gezien in één van de boeken van Harrie de Groot. Maar op de foto daaronder zie ik een zeebootje met twee sleepboten. Zou het een Engels kolenbootje kunnen zijn, dat na de verbouwing als Noorzee, Oostzee of Atlantic bij Oosterwijk terecht kwam? Of zijn die ergens anders verbouwd? Zou iets voor het Oosterwijk topic kunnen zijn. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

k-k schreef: 22 jul 2018 11:52 Aan die houten Alk zat ik ook te denken. Gezien in één van de boeken van Harrie de Groot. Maar op de foto daaronder zie ik een zeebootje met twee sleepboten. Zou het een Engels kolenbootje kunnen zijn, dat na de verbouwing als Noorzee, Oostzee of Atlantic bij Oosterwijk terecht kwam? Of zijn die ergens anders verbouwd? Zou iets voor het Oosterwijk topic kunnen zijn. Gr. Klaas.
Klaas, het lijkt wel zo'n soort bootje, ik zal hem een s bij B&O zetten.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie