Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Westeind »

Dusseldorf, dacht ik ook gelijk ja😉
vaar om te leven (niet andersom)
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

oke bedankt
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0021.jpg
scannen0021.jpg (136.44 KiB) 1680 keer bekeken
Ik heb laatst winterbeelden gezien en ik heb er ook nog. Wij liggen in 1963 in de Waalhaven op steiger 3 en lagen 33 breed. De sleepboten moesten een kempenaar van steiger 2 er tussen uit halen. De boten zijn , de Maarten van Koenen, de IJsselmeer van v.d.Geer en de Tromp van Boon. Ze zijn er uren mee bezig geweest.
gr. Bas
aad1937
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2014 17:23

Re: Uit de oude doos.

Bericht door aad1937 »

Ja dat weet ik nog wij voeren toen voor de sleepdienst mars,met de ijselmeer We hadden onze sleep voor de ruhr in tiel laten liggen wegens ijssgang.En er moest toch brood op de plank .Dus achterpiek vol en ijsbreken voor de mars.
ja dat w aren tijden groet Aad 1937
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Uit de oude doos.

Bericht door d`oude schipper »

Dank Kees.T voor de foto van de " Dina " met ook nog hijstuig er op.
Wat jammer dat, althans ik geen flauw vermoeden heb wat daar mee gebeurde, wat stom eigenlijk dat we dat niet allemaal gevraagd hebben aan onze opa`s aan onze vaders vertel eens wat jullie wel en niet deden met dat spul . Zullen ze iedere reis dat gebruikt hebben, het zal er niet voor niets op gestaan hebben denk ik. Maar zoals ik schrijf, ik weet er totaal niets van en met mij velen denk ik. En nu is het te laat want ik heb een vaag vermoeden dat er met mij weinigen hier een antwoord op zullen hebben of was ik nou de enige die dat vroeger allemaal maar voor zoete koek aan nam. En nu is het te laat, de boot gemist. Ook over bepaalde familiezaken werd er , en dat zal toch niet bij ons alleen geweest zijn , zo weinig gesproken. En dat spijt mij naar mate ik ouder wordt steeds meer, waren we vroeger zo dom, het is net of we dom gehouden werden over bepaalde zaken.
En daarom zit ik nu weer die prachtige oude foto`s met een vergrootglas te bekijken want wat is daar veel op te zien dat al jaren verdwenen is.
en ik laat ze nu ook zien met tekst en uitleg want ik wil ook niet die zelfde fout maken om er niet over te vertellen hoe mooi het toch vroeger was en waar het voor diende.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Touw »

img373.jpg
img373.jpg (176.5 KiB) 1557 keer bekeken
Ik plaats de foto nog maar een keer. Ik heb hem nu ontrasterd. Hij komt uit het boek ‘Historisches vom Strom’ Band II, Duisburg 1985, pag. 56. Het bijschrift zegt dat het schip nog met zeilen is uitgerust. Zelf denk ik dat er een dekkleed hangt om te drogen. Wat betreft de masten het volgende: veel oude grote Rijnschepen, vooral die van particulieren kwamen op eigen kracht de Rijn af. Stevelend en op de zeilen als het kon. Slechts weinig zeilschepen zeilden naar boven. Een in 1859 gehouden telling te Lobith wees uit dat er toen al bijna niet meer stroomopwaarts gezeild werd. Het aantal schepen dat Lobith opvarend passeerde op de zeilen bedroeg slechts 4,5 % van het totaal aantal schepen. Afvarend was een ander verhaal: 82,5 % kwam op eigen kracht de Rijn af.
Het verdwijnen van de hijstuigen op de grote Rijnschepen begon al omstreeks 1890. Het werd steeds drukker op de Rijn en ook het zelfstandig de Rijn afkomen raakte uit de mode. Het kwam trouwens terug in de crisisjaren van de vorige eeuw. Losplaatsen raakten beter geoutilleerd en daarmee werden de hijstuigen overbodig. Weg met die rommel. De DINA was voor 1900 gemeten op 625 ton, later werd het schip 632 ton. Dus toen het hijstuig er af was nam de DINA 7 ton meer mee.
Wanneer iemand wil weten hoe het varen op de Rijn er aan toe ging omstreeks 1889 kijk dan op mijn website

https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl

Zie SCHEEPVAART II – 13 daar is het verhaal te lezen over een schipper die naar de Roer vaart en terug.
Groet K.T.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0035.jpg
scannen0035.jpg (226.06 KiB) 1499 keer bekeken
Heren ik heb hiernog een opname van het schip mijn oom G.de Beer de Marie Louise. Hier kun je de masten goed zien staan, Zelfs het zwaard is zichtbaar. De masten werden ook gebruikt om te lossen. Ik heb de wel moeten verkleinen. En een foto een aantal jaren later van hetzelfde schip zonder boegspriet en zwaarden.
Bijlagen
scannen0034.jpg
scannen0034.jpg (68.6 KiB) 1499 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0035.jpg
scannen0035.jpg (226.06 KiB) 1495 keer bekeken
Dit is het achterschip. Hij was ca. 700 ton en in Groningen gebouwd.
gr. Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0036.jpg
scannen0036.jpg (127.79 KiB) 1486 keer bekeken
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Uit de oude doos.

Bericht door klipper »

Als zeilschepen leeg gesleept werden naar de Ruhr en de wind was gunstig, dan werd er wel eens een zeil bij getrokken. Dit om de wat zwakke sleepboot een handje te helpen. Dit vernomen bij overlevering. Gr
Plaats reactie