t is al een paar dagen geleden natuurlijk, maar ook wij gingen door de bocht, zoals Ed al zegt, ook wij hadden water nodig.
In de tijd dat we nog sleepten gingen we wel over de hoek. Doordat je minder hard vooruit ging was dat diepere water van minder belang. Daarbij had je al gauw dat de sleepschepen buiten ons schroefwater hingen en dan op den duur toch redelijk in het vaarwater zaten.
grt Wim
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Ik hoop op nog wat meer reacties over de binnen- of buitenbochten op de Waal.
Vanmorgen de rest van de mais gelost. Onderweg het ruim uitgespoten, want vegen was met die mais-stof een kansloze actie. Om half vier in de overnachtingshaven Lobith.
Lenspomp haalde bijna niet, en nadat ik de zuigafsluiter weggehaald had bleek waarom; er zat er stuk ijzer in Morgenvroeg om zes uur bij ADM Spyck raap laden voor Veghel.
Mooie aansluitende reis
Vanmorgen de rest van de mais gelost. Onderweg het ruim uitgespoten, want vegen was met die mais-stof een kansloze actie. Om half vier in de overnachtingshaven Lobith.
Lenspomp haalde bijna niet, en nadat ik de zuigafsluiter weggehaald had bleek waarom; er zat er stuk ijzer in Morgenvroeg om zes uur bij ADM Spyck raap laden voor Veghel.
Mooie aansluitende reis
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14
Re: Vliegende Vaart
Wij eigenlijk ook altijd door de bocht, schip wil ook heel graag water hebben, het liefst 10+ meter, 63 jaar geleden waren die belgen nog niet zo slim om de ingebouwde tunnel naar de zij te laten lopen . Hier word dus al het water onder het vlak vandaan getrokken...
Johan van der Voet
Ms Solutio
Ms Solutio
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Erik, om ook even terug te komen op het varen op de Waal in de opvaart met geladen schepen; Met het kastje en ook met de kempenaar voeren we meestal in die grote bochten zoals Rossum en Erlecom aan de verkeerde wal, die schepen lagen niet zo diep en er stond niet overdreven veel kracht in. Later op de grotere schepen bij de rederij bijna altijd door de buitenbocht, je had meer water onder het schip en deed het zeker zo snel. Met het oplopen van duw konvooien en koppelverbanden beneden zo'n bocht had je geen keus dan over de hoek, als de opgelopene even wat gas terug nam was dat ook het makkelijkste. Met de IJSSELSTROOM 1200 ton 2.60 m diep met 950 pk M A K en een buis was het plezierig varen met 12 km/u de Waal op.
De JOHANNES van Krijn Vermeulen.
Heb je weer mazzel dat je mogen vroeg gaat laden, Goede reis naar JUMBOstad .
Groet, Kees.
De JOHANNES van Krijn Vermeulen.
Heb je weer mazzel dat je mogen vroeg gaat laden, Goede reis naar JUMBOstad .
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
Vandaag raapschroot ('raap') geladen bij de ADM in Spyck, voor Veghel.
Overnacht in Lobith, want ik ging er vanuit dat dat rustiger zou zijn dan bij ADM op de palen of dat kleine steigertje. Rustig gelegen.
Om half negen begonnen en tegen een uur klaar. Er ging 486 ton in, en dat had wel iets beter gekund. Had iets hoger vol gemaakt kunnen worden. Licht spul in ieder geval.
Luiken dicht en weg wezen. Onderweg afgespoten en weer netjes buitenom.
Binnen Empel gestopt, morgen het laatste stukje.
Weinig bijzonders gezien. Een spits in de opvaart, die liep niet hard.
Een paar plaatjes geschoten:
Overnacht in Lobith, want ik ging er vanuit dat dat rustiger zou zijn dan bij ADM op de palen of dat kleine steigertje. Rustig gelegen.
Om half negen begonnen en tegen een uur klaar. Er ging 486 ton in, en dat had wel iets beter gekund. Had iets hoger vol gemaakt kunnen worden. Licht spul in ieder geval.
Luiken dicht en weg wezen. Onderweg afgespoten en weer netjes buitenom.
Binnen Empel gestopt, morgen het laatste stukje.
Weinig bijzonders gezien. Een spits in de opvaart, die liep niet hard.
Een paar plaatjes geschoten:
Re: Vliegende Vaart
En weer 2x geladen en gelost van de week, straks krijg ik nog n minderwaardigheidscomplex...
Goed bezig
Goed bezig
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Vliegende Vaart
JANNETTE.op de palen binnenkant Sluis Empel. (aan het infuus ?? )
Re: Vliegende Vaart
Geen infuus nodig Joost. De accu's zijn groot genoeg voor een nachtje
Re: Vliegende Vaart
JANNETTE. onderweg naar Veghel ,gezien vanaf de Bluumkes brug fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart tussen Den-Dungen en Berlicum.
Re: Vliegende Vaart
Vandaag het laatste stukje naar Veghel gedaan. Joost heeft ons meerdere malen gefotografeerd, bedankt Joost, mooie plaatjes
Prachtig weer vandaag. Langs het kanaal wordt veel gesport, allemaal hardlopers en fietsers. Heb zelf ook een rondje gedaan.
Bij sluis Schijndel deed hun marifoon het niet, dus communicatie via de telefoon.
In de zwaaikom bij de Heus gezwaaid en achteruit verder, de haven in. Toen ik er eenmaal binnen was zag ik dat iedereen hier blijkbaar kop voor in gaat
Maar we zijn er in gekomen, en heel voorzichtig want het is behoorlijk droog. Er stond een (nieuw?) bord met diepgangs beperking van 220. Dat lag ik wel ongeveer dus doorgezet.
We moeten bij Fransen zijn (Victoria Mengvoerders) maar daar lag de Ohio nog, dus iets eerder vastgemaakt.
Op de wal gegeten want zo vaak lig je niet midden in een dorp waar dat zo mooi kan.
De plaatjes:
Prachtig weer vandaag. Langs het kanaal wordt veel gesport, allemaal hardlopers en fietsers. Heb zelf ook een rondje gedaan.
Bij sluis Schijndel deed hun marifoon het niet, dus communicatie via de telefoon.
In de zwaaikom bij de Heus gezwaaid en achteruit verder, de haven in. Toen ik er eenmaal binnen was zag ik dat iedereen hier blijkbaar kop voor in gaat
Maar we zijn er in gekomen, en heel voorzichtig want het is behoorlijk droog. Er stond een (nieuw?) bord met diepgangs beperking van 220. Dat lag ik wel ongeveer dus doorgezet.
We moeten bij Fransen zijn (Victoria Mengvoerders) maar daar lag de Ohio nog, dus iets eerder vastgemaakt.
Op de wal gegeten want zo vaak lig je niet midden in een dorp waar dat zo mooi kan.
De plaatjes: