Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

De brug op de foto is de voetbrug van Ingelmunster. Die tijdelijke brug, als vervanging voor die van 4.80 m. is daar reeds achter Erik.
Heb vrij vaak turf gelost juist voorbij de voetbrug. (kraantje op de foto)

Wel pech, dat hoge water daar in Deinze;die los/laadplekken aan de R. oever zijn inderdaad k..😖
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Ja, jij weet dat ook wel, Jan! Turf lossen bij Euroveen, daar herkende ik het ook van. Dat is alweer lang geleden dat ik daar was.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Dat was "die goede oude tijd"!
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door itasca »

Ik heb houten balkjes van 5 cm dik aan boord, Die leg ik op de onderluiken en kan zo toch s'morgens gewoon stukkie opleggen. De stapel word wel snel hoger, maar voor het begin, vind ik dat niet erg. Zo krijg je aan de onderkant geen sneeuw aan je luiken. En tijdens het lossen, kan je dan de rest schoonvegen.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Er werd niet geladen vandaag. Eerst het ruim in en daar lagen nog de nodige plassen, het droogt slecht met dit soort weer. Gedweild (stokdweil werkt daar goed voor) en een paar luiken open gelegd om het door te laten waaien. Toen droogde het snel.
Controleur kwam de ijken opnemen. 3,8 ton verlies, dat zal wel door de bunkers komen. Want ik heb meer ván dan aan boord gesjouwd.

Het zandschip was inmiddels toch door Terneuzen geraakt en zou rond twaalf uur voor de wal komen. Dus vandaag hier laden ging niet lukken. Wij zijn onder de brug gaan liggen, een overdekte ligplaats :mrgreen:
Als een clochard
Als een clochard
IMG_7967.jpg (166.64 KiB) 1575 keer bekeken
Overdekte ligplaats
Overdekte ligplaats
IMG_7975.jpg (207.19 KiB) 1575 keer bekeken

Na diverse telefoontjes en uitleg naar de verlader, bevrachter en ontvanger is er uiteindelijk besloten op onze huidige kade te gaan laden, morgen. De kraanmachinist die ons geladen zou hebben kwam even langs voor een praatje en zei dat hij het water nog nooit zo hoog gezien had.
Ik had gelukkig rechtsreeks contact met de producent van de kunstmest, want kortere lijntjes werken sneller. Je legt dit soort problemen toch vlotter zelf uit dan dat het over allerlei schijven gaat. Meegedacht over vrachtauto routes en waterstandvoorspellingen want ik heb er alle belang bij dat het doorgaat; ik wil graag terug richting NL.
routeplanner..
routeplanner..
Screen Shot 2017-12-14 at 11.42.11.png (839.1 KiB) 1575 keer bekeken
Water website
Water website
IMG_7968.JPG (151.91 KiB) 1575 keer bekeken
Hoogwater regime
Hoogwater regime
Screen Shot 2017-12-14 at 11.46.21.png (387.35 KiB) 1575 keer bekeken

Ze hikten ook tegen het risico van nat worden aan, want het plan was open vrachtwagens te gebruiken. Ze gingen op zoek naar gesloten vrachtwagens, zie morgen wel of dat gelukt is. Ze geven morgen een droge dag af, dus ik denk dat het wel losloopt. Daarnaast kunnen de vrachtwagens die moeten wachten om gelost te worden hier onder de brug staan, helemaal droog. Het is ook duurder want ze hebben de vrachtwagens langer nodig. Ik denk dat dit nu eenmaal de risico's van zo'n provisorische ligplaats zijn. Als ze daar een mooie rechte kade hadden gemaakt had dit probleem nooit gespeeld. Maar er wordt inmiddels een mooie nieuwe kade gebouwd, en over een paar maanden is deze issue uit de wereld. Er wordt langs de Leie trouwens hard gewerkt aan de oeverbescherming met veel mooie afmeer voorzieningen en overslag kades. In aanloop naar het Seine-Nord project neem ik aan.


Met daglicht nog wat foto's gemaakt van dat kraanplatformpje.
Kraan platform
Kraan platform
IMG_7971.jpg (231.24 KiB) 1575 keer bekeken
Die kade is er echt, onder water..
Die kade is er echt, onder water..
IMG_7969.jpg (270.38 KiB) 1575 keer bekeken
Waar de kraan trouwens helemaal niet op mag staan volgens de kraanmachinist. Zie ook het bord..
Géén voertuigen..
Géén voertuigen..
IMG_7974.jpg (205.85 KiB) 1575 keer bekeken
Zo degelijk is dat dus :roll:
Stevig?
Stevig?
IMG_7970.jpg (170.18 KiB) 1575 keer bekeken
Lekkere rand - not
Lekkere rand - not
IMG_7972.jpg (163.55 KiB) 1575 keer bekeken

Rond vier uur was het zandschip leeg en ging hij gewaterballast zoals beunschepen dat zo mooi kunnen, in de afvaart.

Wij zijn weer achteruit gegaan en liggen mooi op het kaaitje. Morgenochtend gaan wij om half acht een tweede poging wagen om de kunstmest aan boord te krijgen. Er is hier morgen geen zand overslag dus de kade is helemaal voor ons.

Het hoge water is het gesprek van de dag op kanaal 10. Een duwer met bak voor Roeselaere kon niet onder de spoorbrug door en moest zich terug laten zakken tot 'ons' kaaitje, en heeft bovenaan vastgemaakt. Wachten op de eb..
De voorspelling is licht dalend.
We gaan 't zien..
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Vanmorgen waren de sluizen in Terneuzen ook weer gestremd en de spuilichten stonden er op.
Vanwege het weer hebben ze bij de Yara ook 2 à 3 dagen achterstand, waardoor wij pas zaterdag aan de bak komen, zo lijkt het.
Nou ja, mijn ruim was ook nog niet helemaal droog, dus zo ernstig is dat niet.
Ben benieuwd of ik je hier nog langs ga zien schuiven! Succes morgen. :)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Je maakt op je eerste reizen wel van alles mee.
1e reis wordt verlengd naar de Sambre en nu heb je te maken met hoogwater en meer stroom en een wrakkige laadplaats. :evil:
Maar ik heb alle respect hoe je als zijinstromer hier mee om gaat, geweldig! :D

grt Wim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Om half acht stipt:
Blauwe kunstmest
Blauwe kunstmest
IMG_7978.jpg (121.45 KiB) 1462 keer bekeken
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Ah, smurvenstront! Dat hebben we in Sas van Gent eens geladen. Als het de zelfde samenstelling heeft als dat spul in Sas, bereid je dan maar voor op het nodige schoonmaakwerk. Die kleurstof zet zich graag af.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Ik las verder naar boven dat er forumleden in Vlaardingen 'n kijkje willen nemen;wacht daarmee tot Erik leeg is en neem wat luiwagens mee... :D
Plaats reactie