Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

De screenshot die je ziet is van OpenCPN, een gratis Open Source navigatieprogramma voor op de computer. Daarmee voldoe ik aan de verplichting inland ECDIS te hebben voor de AIS in het RPR-gebied.
En wat die sterretjes betekenen weet het ook niet, nog niet in verdiept. Ik had gehoopt dat jij dat wist Pieter ;) De kaarten zijn ENC's, gedownload van de RWS-website.

De Vier Gebroeders is gebouwd bij Bodewes en die van jou bij Boerma. Dus het is een andere. Heeft misschien eerst een zeemeting gehad en staat daardoor niet gelijk in de (binnenvaart)-liggers?
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ja die is 't!
Ander kleurtje tegenwoordig.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Bedankt
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Vliegende Vaart

Bericht door peelander »

Mooi verslag Erik.
De Maatje is goed voorbereid aan de Bietenrace begonnen en zal niets aan het toeval hebben overgelaten.
maatje 26 09 2017 (40).JPG
maatje 26 09 2017 (40).JPG (228.63 KiB) 2052 keer bekeken
Dat de helling in de Oude Haven nog maar lang mag blijven bestaan.
groeten
Jan van der Pluijm
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Mooi gelijnd scheepje!!!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
opa67
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 mar 2013 20:21
Locatie: zuidland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door opa67 »

Hoi Erik weet dat je het druk met het vliegen hebt gehad, en ook met de Janna de bietenrace gedaan hebt. Maar mis de Jannette en ben razend benieuwd hoe het allemaal verder gaat? mvg opa 67
het blijft toch altijd een oude liefde
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

Vliegen en varen gaat niet samen, tenzij je in een luchtballon zit. Varend vliegen gaat ook niet goed komen denk ik.
Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Sorry dat ik niet eerder wat gepost heb, maar als je met een schip bij de werf ligt is het druk, druk..

Ja, ik ben voorlopig uitgevlogen, tijd om weer verder te gaan met de Jannette.
Die ligt nog steeds in Zwartsluis. Maar er is licht aan het einde van de tunnel, met een week of wat moet ik hier toch wel weg kunnen.

Inkorten is klaar, en het schip is begin deze maand opnieuw gemeten. De meetbrief is binnen, en het laadvermogen is gelukkig net boven de 600 ton gebleven; 601 ton.
En degenen die zich zorgen maakten of de lengte wel onder de 55m zou komen kunnen gerust zijn; hij is geheel volgens plan 54,95m geworden.
De zeeg is door het inkorten mooier geworden, maar door de hoge den oogt het schip wel wat gedrongen. Maar die hoge den is wel goed voor de kuubs. Ik heb 200 kuub ingeleverd, (lees: weggegooid) dus heb zo'n 950 m3 over. Dat zou voldoende moeten zijn voor de meeste veevoeders, maar 500 ton zonnepitten wordt een dingetje.. Maar je kunt niet alles hebben.

Vanwege het vervallen van het ruimschot moest er extra dwarsverband in gebracht worden dmv twee extra densteunen, en óf kokerspanten, óf de gebinten vastlassen. De werf had heel enthousiast al een klein beginnetje gemaakt om kokerspanten te maken, maar daar had ik nog geen opdracht voor gegeven dus dat is teruggedraaid. Voorlopig heb ik de gebinten vast laten lassen, en ga ik sparen voor kokerspanten.

Koelsysteem van de hoofdmotor is veranderd, de buitenboordkoelwater pompen zijn eraf, en de beun in het schip gelast. Er is een nieuwe oliekoeler geplaatst. En een warmtewisselaar voor scheepsverwarming, of motorverwarming wanneer de Deutz niet draait. Ik schrijf het hier in twee zinnen op maar het was een berg werk. Veel leidingwerk vooral. :lol:
Klene is nog een keer langs geweest om de motor te klokken na al dat hellingen (hij is er minstens drie keer op en af geweest). Alles was prima, en daarna hebben we proefgedraaid, en het koelsysteem werkte probleemloos.

Verder hebben we de elektra aangepakt; er is een nieuwe tractie set geplaatst van 1150 Ah, en een 5000VA/120A Omvormer/acculader combinatie. De oude 80A lader is behouden dus ik kan de accu's snel laden. Bovendien heeft die 3 uitgangen zodat de noodaccu's ook geladen worden.
Ik heb maar een generator dus ik wil proberen zoveel mogelijk op de accu's te doen. Inclusief de wasmachine en droger. Of de boiler er ook op kan betwijfel ik maar dat gaan we bekijken. Een cv-boiler met zowel een elektrisch element als een (water)spiraal vanaf de hoofdmotor/CV zou beter zijn, maar ik heb nu een electrische boiler die goed werkt dus dat is ook weer een extra uitgave. Voor de startluchtcompressor, dekwaspomp en ankerlier moet de generator bij want dat zijn driefasen motoren en bovendien hele grote jongens. Als ik gewoon aan het varen ben wil ik de generator af kunnen zetten. De 100A schroefas dynamo heeft een nieuwe spanningsregelaar waardoor de accu's beter geladen worden.
Walstroom; het boordnet schakelt nu automatisch van de generator naar walstroom, en er is een extra wal aansluiting achterop bijgemaakt. De schakelkast controleert de spanning en polariteit van de walstroom en schakelt hem dan op het net. Of niet. Er komt een accumonitor zodat ik kan zien hoe vol m'n accu's zijn en hoeveel er geladen wordt etc. Ik wil ook nog 3 stuks zonnepanelen op het stuurhut dak maar dat kan na de winter wel.

Boegschroef staat er in, maar die is om niet geheel duidelijke redenen niet langs- maar dwarsscheeps geplaatst. Omdat hij perfect op de plaats van de oude schottel paste, en bovendien hoef je er nu niet overheen te klimmen. Dat zijn beide valide argumenten, ik heb nu inderdaad een zee van ruimte in m'n voormachinekamer, maar vind de effectiviteit van de boegschroef belangrijker. Daar is over gesproken, met als resultaat dat we gaan testen en dat als dat niet bevalt het veranderd wordt. Duimen dat het meevalt want die unit een halve slag draaien zit niemand op te wachten.
De besturing van het stuurrooster was nog een dingetje, want het viel niet mee om een hydraulisch pompje te vinden voor op de DAF825. Die worden al heel lang niet meer gemaakt. Ik heb na half Nederland afgebeld te hebben er uiteindelijk een gevonden bij een vrachtwagen sloperij in Lemelerveld. Ook een tweedehands tankje gescoord, en dat gaan we morgen plaatsen.
Verder maakt de cardanas een vrij grote hoek met de ingaande as van de tandwielkast van de boegschroefunit. Hierdoor krijgt de cardanas flink op z'n donder. Dus we gaan de tandwielkast wat omhoog brengen en een tussen as plaatsen. Ook al omdat ik op termijn de 145pk DAF825 wil vervangen door een 310pk DAF1160. Dan krijgt die cardanas het nog zwaarder.
De DAF is opnieuw bedraad, en ik heb hem eens ontvet zodat we er normaal aan kunnen werken. Een nieuwe toerenverstelmotor moet er nog op. Nieuwe accubakken en 24V verlichting, die voormachinekamer is flink aangepakt.

Het schijnlicht van de machinekamer lekte bij regen; doorgerot. Daar is een nieuw stuk in gekomen, en een deksel is vervallen en het andere (vluchtweg MK naar buiten) is vernieuwd.

Ik heb een 24V liertje gekocht van een schipper die 'm bij nader inzien toch niet ging gebruiken, en ga dat installeren om de voormast op afstand te bedienen. De schakelaars zaten er al voor in het paneel in de stuurhut, en er ligt bedrading, dus dat zou een eenvoudig klusje moeten worden.

Er zijn lensleidingen aangesloten op de ballasttank en de lens put in het ruim zodat ik niet teveel met dompelpompen hoef te sjouwen.
Er zit een nieuw mangatdeksel naar de ballasttank omdat het oude luik lekte. Dat moet wel dicht zijn want dat schot is voorlopig de waterdichte afsluiting tussen ruim en machinekamer. Totdat ik het geld vind om het doorgeroeste schot tussen mk en ballasttank te laten repareren. De ballasttank is tot nader order U/S.

En ik ga m'n ruim nog uit laten spuiten en in de verf spuiten. Want dat is er door al dat ijzerwerk niet bepaald netter op geworden :roll:

O ja, en de luikenwagen moet nog nagekeken worden, want daar mankeert ook wel het een en ander aan.

Kortom; er is veel gebeurd. Maar klaar is het nog niet, ik verwacht nog wel een week of twee werk voordat er gevaren kan worden.

Nog geen plaatjes, ik zal morgen proberen wat foto's te plaatsen.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Wat een klus! En mooi dat de 55 meter net niet gehaald werd! [maar scheepsmeters gebruiken volgens mij weleens kortere en langere centimeters ;-)]
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie