Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Er staat wat water.
losplaats.jpg
losplaats.jpg (215.59 KiB) 1069 keer bekeken
maar ook zonder dat water, lijkt het me niet ideaal.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

even wat algemene info
beneden Evergem is veel ligplaats aan de kades in het kanaal voordat je op het kanaal Gent -Terneuzen komt
beneden Evergem sta je ook nog op kanaal 10 tot net voor de uitloop van de ringvaart
daar melden op kanaal 11 dat je de ringvaart uit komt ter hoogte van de papierfabriek met bestemming Zelzate cq Terneuzen
er staan borden aan de wal van af waar dat je moet melden

melden op kanaal 78 bij havendienst Gent met de mededeling dat je op doorvaart bent en je eigen weer afmeld bij brug Zelzate
niet vergeten ivm havengeld Gent
de doorvaart is vrij voor ik meen 24 uur ,je zou dus ergens onderweg mogen slapen als ik het goed onthouden heb


op het kanaal Gent -Terneuzen is het blok kanaal kanaal 11 (schip - schip verkeer)
de maxium kanaalsnelheid is 16 km per uur
en je mag een bovenmaats schip (zeeboot) niet oplopen als dat schip langer is dan 180 meter of als het dieper ligt dan 10,00 meter

In afvaart ter hoogte van Sas van Gent kun je al melden naar de sluisplanning kanaal 69
hoe eerder dat ze weten dat jij er aan komt en wil schutten des te meer kans maak je dat je mee kan met jou afmetingen

in afvaart ter hoogte van de zevenaar haven moet je weer melden op kanaal 69 ,je krijgt dan te horen welke sluis je krijgt
houd een marifoon op kanaal 11 voor schip schip verkeer, en met de ander meld je je eigen op kanaal 69

als je de Westsluis krijgt zet je een marifoon op kanaal 6 dat is de Westsluis
voor de middensluis (wat een tijsluis is) ga je ook op kanaal 6
en voor de Oostsluis ga je op kanaal 18

voor een ligplaats in Terneuzen roep je de patrouille boot RWS 88 op kanaal 13
als dat niet lukt roep je op kanaal 11
als dat niet lukt bel je met 0652 71 39 23 dit is de RWS 88, (sla dit nummer op in je telefoon )

In Terneuzen kun je havengeld vrij liggen voor een periode van 18 uur door de week van af de olieboer Bondewel
tot achter in het zijkanaal -A ,lang genoeg om boodschappen te doen of te slapen ,de zogenaamde 18 uur regeling
er staan diverse stroom kasten in het zijkanaal-A

je kunt havengeld vrij liggen op de zelfde ligplaatsen die ik net noemde van vrijdag 15:00 tot maandag 09:00 ,dat is voor de weekend regeling
gratis en voor niks ,waar vind je dat nog

verder is er een mogelijkheid om af te meren in het havengebied van Zeeland Seaport voor een korte periode zonder te laden of te lossen voor drie dagen
je betaald dan 3 cent per ton ,dus voor een schip van 500 ton is dat 15,00 euro
en anders meen ik 7 cent per ton per week
melden bij RWS 88 72 uur zonder probleem,bijlanger liggen een ontheffing gatis en voor niks tot een periode van 4 weken
daarna kun je voor nog 4 weken een aanvraag doen bij ZSP

verder is er een mogelijkheid om gratis af te meren op RWS gebieden
je eerste kans is aan de oude grens kade
daar mag je aan de kade afmeren voor 72 uur
wel melden een aanvragen bij de RWS 88

net na de grens kade is er een stukje aanleg plaats wat buiten de bevoegdheid van RWS en Zeeland Seaport valt
daar kun je langer afmeren zonder havengeld te moeten betalen
Bram heeft daar al eens ruim 14 dagen liggen staken voor een betere vracht

aan die zelfde zogenaamde Groenewal is er een stuk tussen twee borden in waar je 72 uur lang gratis mag afmeren
dat stuk is van RWS en er word op gehandhaafd
de grens kade trouwens ook

je volgende kans is in zijkanaal-H in Sas van Gent
tussen het eiland aan de zuid zijde
aan de westkant is RWS,72 uur gratis liggen vlak bij de Lidel en AH en restaurants
de oostzijde is ZSP ,havengeld plichtig ,maar wel met stroom kasten aan de wal


je volgende kans is op de palen aan de westkant van het vaarwater in Sluiskil
zelfde voorwaarden ,niet langer als 72 uur gratis en via de RWS 88 aan en afmelden

je volgende kans is in Terneuzen voor de sluizen
Gratis voor de oostsluis aan de oostkant in het toeleidings- kanaal 24 uur toegestaan
en in het toeleidings-kanaal voor de middensluis dus de westkant voor 72 uur
er is voor zolang het nog duurd ivm de geplande werkzaamheden een mogelijkheid om drinkwater te laden vlak voor de middensluis aan de oostkant
voor 0,50 cent krijg je meen ik ca 300 lieter ,je hebt vandaag wel kans dat er schepen voor de waterput voor de sluis liggen te wachten

als je net voor 22:00 uur afschut is er een mogelijkheid om aan de buiten kant voor de oostsluis vast te maken op het drijvend steiger SB door de sluis (nu met deze drukte van wege de stremming door het spuien waarschijnlijk niet)
er is daar ligplaats voor ca 4 schepen ,je ligt dan start klaar voor de volgende morgen als je tij bvb erg vroeg valt
je kunt je wekker dan scherp zetten en loopt niet het risico dat je opstaat en de sluis net voor je neus dicht is gegaan naar buiten toe
als je begrijpt wat ik bedoel

verder is erbij normaal gebruik van de sluizen (dus niet bij stremmingen ) een mogelijkheid dat je in de avond je eigen opgeeft om te schutten voor de volgende ochtend om 06:00 uur
je moet je eigen dan gereed melden op kanaal 69 tussen 05:30 en 05:45
als er genoeg ruimte is ben je zeker dat je mee gaat in die schutting
dus iemand die zich opgeeft om bvb 05:00 heeft kans dat hij niet rond 06:00 in de oostsluis mee kan omdat die volgepland is met 6 uur klanten

verder is het op straffe van een proces verbaal streng verboden om onder het midden van een draaiende brug door te varen op het Hollandse gedeelte
dus brug Sas van Gent en brug Sluiskil

er staan matrix borden aan de wal die aangeven als de brug gaat draaien
ook het oranje onder doorvaartlicht is dan gedoofd op de brug

wel mag je in opvaart ten alle tijden door varen door de west opening ,ook als de brug draait en als je niet hoger bent dan 7,00 meter
het onder doorvaart licht aan de westzijde is dan wel uit maar dat geeft dan niet
de lichten knipperen dan rood groen
(ik heb het niet verzonnen :roll: )

dus NIET door het midden bij draaiende brug
in afvaart mag je ten alle tijden door de vaste opening aan de oostzijde van het kanaal ,je moet er wel rekening mee houden dat de vaste opening een halve meter lager is dan het beweegbare gedeelte
bij normale waterstand is de vaste opening 6,50
en het midden en de westzijde 7,00

ik lijkend de belasting dienst wel
mooier kan ik het niet maken

later maar meer over het voor aanmelden via de PC want daar begrijp ik zelf de ballen niet van
daar voor moet ik je door verwijzen naar kanaal 69 of een foldertje wat we aan boord hebben op de RWS 88

Ik heb heden middag dienst van 14:45 tot 22:45
wees dus braaf en gewaarschuwd :mrgreen:
gr
leo
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Ik ben blij,dat ik niet meer hoef te varen.Dit is voor een eenvoudig mens niet meer bij te houden.
Groeten,Arie.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

veen1195 schreef: 15 dec 2017 12:06 Ik las verder naar boven dat er forumleden in Vlaardingen 'n kijkje willen nemen;wacht daarmee tot Erik leeg is en neem wat luiwagens mee... :D
Ik wil, indien mogelijk, kennis maken met Erik en zijn schip bewonderen. Ik wil hem niet van zijn werk houden natuurlijk :mrgreen:
grt Wim
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

mijn oom Jan Leeuwenstein van de Wilma kwam uit Sliederecht en probeerde zeeuws te praten met zijn zwagers mijn vader en mijn ooms
hij sprak reeds decenia geleden de volgende historische woorden
"Kiekers emme niet noidig ,ulpe mot er komme"

en nog even een betweterig dingetje
Wij zijn onder de brug gaan liggen, een overdekte ligplaats :mrgreen:
reeds lang voor dat ik mijn radar patent had of er zelf een bezat hoorde ik van mijn maat Rinus van Leuven van de spits Armada het volgende
ga NOOIT met mist onder een brug liggen ,ik zie je niet op mijn radar
je wist het waarschijnlijk al Eric, maar Jinny zit hier ook mee te lezen en van die ben ik niet zeker :twisted:
gr
leo
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Jinny vaart met haar tobbe per definitie niet met mist..
Dan blijft ze lekker in de haven.
Heb ook geen radar (meeuwenmepper) op die boot...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Zitten we net in de auto om wat boodschapjes te halen, zie ik een bekende schim...

Afbeelding

Ja hoor, daar gaat ie!

Afbeelding


Mijn camera-app op de telefoon deed vervelend, kon geen filmpje maken. Niet eerlijk, want de omstandigheden waren goed en de Deutz liet goed van zich horen.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Inderdaad: de vaart zit er goed in.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Goed gelopen vandaag.
In Nederland en gelijk controle van RWS? :mrgreen:
Maar zoals we hebben kunnen volgen, alles in orde. Toch...

grt Wim
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

navigatie schreef: 15 dec 2017 19:11 In Nederland en gelijk controle van RWS?
ik ben aan boord geweest en had alles kunnen controleren tot de soep toe :lol:
maar voor deze keer heb ik er maar van af gezien
de mensen moeten hier toch een goed gevoel bij houden en niet met de bibbers in het lijf langs komen
stel je voor dat hij volgende keer nog liever bij nacht en ontij via Merelbeke af gaat dan langs hier te varen
als de berichtgeving dan niet via het forum komt maar via de Schuttevaer zou ik het mij zelf toch kwalijk nemen
de bochten bij Mariakerken en de waterleiding zijn gevreesd :wink:
gr
Leo
Plaats reactie