Dit najaar wordt er een nieuwe containerterminal in Leeuwarden gebouwd.
De Nadorias kwam vrijdag 1 april 2011 met 110 x 11,45 x 3,00 en drie lagen containers alvast even uitproberen hoe het op zo'n Fries kanaal stuurt.
Om een paar uur later en een ervaring rijker, zijn weg weer te vervolgen richting Lemmer en Rotterdam.
Spoor en water
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Spoor en water
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Spoor en water
Gert, het Van Harinxmakanaal is toch normaal alleen toegankelijk voor schepen van maximaal 100 meter lang en die moeten dan toch ook al een vergunning hebben voor dat stuk?
En hoeveel houdt de Nadorias over in de breedte bij het passeren van de spoorbrug?
Zal denk ik centimeterwerk zijn?
Is deze proefvaart gedaan om te kijken of 110-meters voor de nieuwe containerlijnsdienst ingezet kunnen worden zodat FrieslandCampina tussen Leeuwarden en Rotterdam containers per binnenvaartschip kan vervoeren?
Want ik weet uit een ver verleden dat de Concordia (110x11,45 meter) van Rinus Goudriaan ook al eens een proefvaart heeft gedaan op het Van Harinxmakanaal richting Harlingen.
Zou ik trouwens die foto's in HR mogen hebben van je?
En hoeveel houdt de Nadorias over in de breedte bij het passeren van de spoorbrug?
Zal denk ik centimeterwerk zijn?
Is deze proefvaart gedaan om te kijken of 110-meters voor de nieuwe containerlijnsdienst ingezet kunnen worden zodat FrieslandCampina tussen Leeuwarden en Rotterdam containers per binnenvaartschip kan vervoeren?
Want ik weet uit een ver verleden dat de Concordia (110x11,45 meter) van Rinus Goudriaan ook al eens een proefvaart heeft gedaan op het Van Harinxmakanaal richting Harlingen.
Zou ik trouwens die foto's in HR mogen hebben van je?
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Spoor en water
Hoi Marco,
Jouw conclusies kloppen helemaal. Voor de Nadorias was een vergunning verleend om te zien of het schip er kon komen en of het ook rond kon komen in Leeuwarden. Dat is dus gelukt, maar er moet op de zwaaiplaats nog wel wat aan het kanaal worden aangepast. De spoorbrug is 12,00 meter breed, net als alle andere bruggen, dus aan beide kanten is 27,5 cm over. De doorvaart van een verkeersbrug kostte vijf en een halve minuut. (slagbomen dicht - slagbomen open) De spoorbrug is een stuk trager......
We hadden inderdaad de ervaringen met de Concordia. En vraag een spitsenschipper maar eens hoe je in Frankrijk een sluis invaart, of op de oude Kempen met een kempenaar. Dat was ook centimeterwerk. De kunst is om de snelheid er op tijd uit te halen.
Er varen nu ook pekelschepen van Harlingen naar Delfzijl, die willen ook met 110 x 11,45 gaan varen, maar met beperkte diepgang.
Als je me je mailadres stuurt zend ik je de HR foto's, ik heb er nogal wat meer.
Jouw conclusies kloppen helemaal. Voor de Nadorias was een vergunning verleend om te zien of het schip er kon komen en of het ook rond kon komen in Leeuwarden. Dat is dus gelukt, maar er moet op de zwaaiplaats nog wel wat aan het kanaal worden aangepast. De spoorbrug is 12,00 meter breed, net als alle andere bruggen, dus aan beide kanten is 27,5 cm over. De doorvaart van een verkeersbrug kostte vijf en een halve minuut. (slagbomen dicht - slagbomen open) De spoorbrug is een stuk trager......
We hadden inderdaad de ervaringen met de Concordia. En vraag een spitsenschipper maar eens hoe je in Frankrijk een sluis invaart, of op de oude Kempen met een kempenaar. Dat was ook centimeterwerk. De kunst is om de snelheid er op tijd uit te halen.
Er varen nu ook pekelschepen van Harlingen naar Delfzijl, die willen ook met 110 x 11,45 gaan varen, maar met beperkte diepgang.
Als je me je mailadres stuurt zend ik je de HR foto's, ik heb er nogal wat meer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Spoor en water
Off-topic.
Nog meer centimeterwerk.
De Hillergersberg op 16 februari 2011. SchepenDB
Nu gaat het nog, maar wat als het watersportseizoen aan de gang is....
Nog meer centimeterwerk.
De Hillergersberg op 16 februari 2011. SchepenDB
Nu gaat het nog, maar wat als het watersportseizoen aan de gang is....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spoor en water
Dat is inderdaad erg krap Pieter.
Re: Spoor en water
En dat is niet alleen de ondiepste kant van het kanaal, maar bovendien ook vaak lagerwal.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spoor en water
En dat in combinatie met jachtjes die nog nooit gehoord hebben van SB-wal houden...pieter53 schreef:En dat is niet alleen de ondiepste kant van het kanaal, maar bovendien ook vaak lagerwal.
Re: Spoor en water
Zoiets?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spoor en water
Ja zoiets bedoel ik.
Daarom ben ik héél blij dat ik op een schip van 14,20 meter vaar, dus wij komen niet in Fryslân.
Daarom ben ik héél blij dat ik op een schip van 14,20 meter vaar, dus wij komen niet in Fryslân.
Re: Spoor en water
Een makkelijk raadplaatje voor de kenners
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....