Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
ouzovd

Re: Spitsenvaart

Bericht door ouzovd »

bargemast schreef:
Jan Kroes schreef:Foxen, volle kop en kont, gingen inderdaad richting 700 ton.
Bolsjewieken met hun spiegelkont waren al ruim 600 ton. Zie HIER
Die van ons met verhoogde den (binnenkant 4 m.) en beunen, allebei gemaakt van ijzer van de strategische stuwen boven Nijmegen, en gemotoriseerd met een 5 cylinder ABC-DU van 290 pk op 600 toeren was nog altijd 579 ton.

Hallo Jan,

bedankt voor jouw verklarende uitleg, ik heb ze nog nooit zo groot gezien, maar moet er dan ook eerlijk bij zeggen dat ik altijd meer in spitsen geïnteresseerd ben.

We zijn nooit te oud om te leren, en ik ben blij zo weer iets bijgeleerd te hebben.

Groet,

Peter.

p.s. wat een geweldige motoren waren die DU's, in spitsen waren het meestal 2 of 3 cilinders, waarvan er nog steeds draaien.
De snelheid van deze schepen was znog slechter als van een spits die 265 ton op 1m 80 laadde
En als ze over zeeland voeren kon je na binnenkomst nog steeds een puts zoet water scheppen. :D :D

Gr Frans
ouzovd

Re: Spitsenvaart

Bericht door ouzovd »

Fluks schreef:Jaren geleden voer er een gigantisch grote 38 m spits:de Pirate ik meen uit Luik.Ik weet niet meer hoe groot ze was,maar al aardig naar de 475 ton,naar ik meen.

Deze Pirate was 492 ton toen hij nieuw was.

Gr. Frans
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Spitsenvaart

Bericht door bargemast »

Fluks schreef:Jaren geleden voer er een gigantisch grote 38 m spits:de Pirate ik meen uit Luik.Ik weet niet meer hoe groot ze was,maar al aardig naar de 475 ton,naar ik meen.

Ja dat klopt, die vaart ook nog steeds, meestal voor bagger-werk, ingehuurd door de V.N.F.

Het was de grootste spits (in tonnen) ooit door de werf "Michot" uit Thuin (B) gebouwd, hij is heel hoog in de zij en heeft een super lage den, als hij met 250 ton onderweg was, leek het wel een beetje op een iets geballaste gewone spits.

Ik denk dat de eigenaar familie is van de niet meer bestaande werf, zijn familienaam is ook Michot.

Groet,

Peter.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Spitsenvaart

Bericht door Jan Kroes »

Was de enige spits waar je met een trapje de stuurhut in ging, omlaag :D

Bij "Mijn Jeugd" staat ergens 'n foto. Kan hem me nog herinneren uit onze Charleroi-periode, de denneboom was net hoog genoeg om over te struikelen.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Spitsenvaart

Bericht door Westeind »

op pag 220 van dit topic word hij ook al besproken en zijn wat foto`s te zien :wink:

Bram
vaar om te leven (niet andersom)
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spitsenvaart

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Spitsenvaart

Bericht door mastodont »

de foto net boven de Pirate is een schip met hagelschade als ik het zo eens bekijk
zo als zijn zij er uit ziet zo ziet mijn auto er uit
gr
leo
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spitsenvaart

Bericht door pieter53 »

Ik dacht dat ze binnen een feestje gehad hadden, dat deden spitsenschippers toch wel?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Re: Spitsenvaart

Bericht door Lemoine Pierre »

bargemast schreef:
Fluks schreef:Jaren geleden voer er een gigantisch grote 38 m spits:de Pirate ik meen uit Luik.Ik weet niet meer hoe groot ze was,maar al aardig naar de 475 ton,naar ik meen.

Ja dat klopt, die vaart ook nog steeds, meestal voor bagger-werk, ingehuurd door de V.N.F.

Het was de grootste spits (in tonnen) ooit door de werf "Michot" uit Thuin (B) gebouwd, hij is heel hoog in de zij en heeft een super lage den, als hij met 250 ton onderweg was, leek het wel een beetje op een iets geballaste gewone spits.

Ik denk dat de eigenaar familie is van de niet meer bestaande werf, zijn familienaam is ook Michot.

Groet,

Peter.
Hier is het schip op Vagus-Vagrant forum .
Klik hier

Gr , Pierre
absolute beginner
Guy.Matignon
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 jun 2005 19:45
Locatie: paris

Re: Spitsenvaart

Bericht door Guy.Matignon »

Pierre plutot klik hier

Guy
Plaats reactie