Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Spitsenvaart

Bericht door KVM »

wrijfhout schreef:Het lijkt er op dat deze electrisch is al snap ik niet hoe die de stroom dan aftapte van die schot en scheef staande palen. Of waren er ook die dieselaandrijving hadden?
Harry,

Naar aanleiding van marco's (Hydra) trouvaille op het canal de l'Oise a l'Aisne (zie onderwerp langs franse kanalen...) had ik hem deze link doorgestuurd. Voor wie echt alles wil weten over het traction gebeuren (en een beetje frans kan lezen)
https://papidema.chez-alice.fr/accueil/c ... _vn_1.html

Het stroom nemen met wieltjes gebeurt op vandaag trouwens nog steeds door de toueurs te Bellicourt.

Groeten, Kurt
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Spitsenvaart

Bericht door Wrijfhout »

Ik ken die site Kurt, heb hem zelfs opgeslagen op mijn harde schijf... stel je voor dat hij uit de lucht gaat.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Spitsenvaart

Bericht door Brittelhaak »

t.fluks schreef:Harry,
dat heb ik in m'n vroege jeugd, nog voor de 50-er jaren veel gezien. We voeren toen regelmatig met turfpakken naar de Leie, Noord-Frankrijk of richting Parijs. Er waren toen nog veel houten walen, die achter de traction hingen.Het was altijd een spannend gezicht om ze, met toch een behoorlijk gangetje, de smalle sluisjes in te zien varen.Op het Canal de St Quentin heb je smalle en wat bredere sluizen.Soms hadden de oude schepen een kromme zijde, een beetje banaan.Een enkel sluisje was hoogstwaarschijnlijk zelf ook niet helemaal recht meer want daar stond dan bij:
"Interdit aux bateaux avec une déformation longitudinale" Ze moesten dan wachten op de grotere sluis en konden wij weer één of twee voorbij schutten.Bij de tunnels hingen wij
omdat we vlot geladen waren en maar 28.-mtr lang, altijd op de achterste lengte.Om niet steeds op de kont van de voorganger te zitten had mijn vader op een sloperij in de Noord ooit een een stukje ankerketting van een zeeschip gekocht, 5 schalmen, maar een hele hijs. Dat spul ging dan voor de tunnel aan een verhaaldraadje over boord, als sleepanker. Voldeed uitstekend, alleen in de tunnel had je wel wat lawaai achter de kont omdat de schalmen over de harde bodem rommelden. Het schoot allemaal niet zo erg op, "Haast" stond toen nog niet in het woordenboek en 10 dagen varen van de Franse grens naar Parijs, was heel gewoon.Kortom
het was een hele mooie tijd!Aan mijn leven als spitsenschipper denk ik altijd met plezier terug.
Tammo.
Mooie herinnering Tammo, dit soort verhalen lees ik graag.
5 schalmen! hoe kom je er op, prachtig hoor.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Spitsenvaart

Bericht door hydra »

Evert CadIJ schreef:Harry,

Afbeelding

Mijn zus en ik in een schoolvakantie 1966, toen we leeg de Scarpe op gingen.
Een mobiele traction, beneden de sluis van Corbehem.

Groet Evert
Op de foto van Evert staat zo'n zelfde tracteur als ik vorige maand in Frankrijk heb gezien. Via de link van Kurt ben ik erachter gekomen dat bijna alle tracteurs van het merk LATIL zijn. Pikant detail is wel dat vanaf de jaren 30 de tracteurs uitgerust waren met een engelse Gardner motor.
Al die chauvinistische spitsenschippers zijn dus mooi met engelse hulp gesleept.
Latil had als eerste een 4x4 voertuig ontwikkeld (1919)
In 1955 is het opgegaan in het Saviem-concern.

Ter vergelijking de tracteurs die ik in een VNF loods gezien heb.

Afbeelding

En om nog even in te haken op de foto van de luchtrails bij Janville. Daar moet een apparaat als op onderstaande foto hebben gehangen. Ik heb alleen geen idee hoe dat precies werkte. Wie wel??

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Spitsenvaart

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Vandaag gaan we even beurzen in Conflans, nou ja, even...
De buurvrouw heeft haar boodschappen al weer binnen en bovenop haar tas ligt een lekker knapperig vers stokbroodje.
Als gebruikelijk voor rondlopen maar wel het rokje vasthouden want de buurman is z'n luiken aan het teren.
Gebruikten die Fransmannen de zelfde teer als de Hollanders of hadden ze een eigen regionaal brouwseltje?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Spitsenvaart

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Hier in Lay Saint Remy zie je een paar van die rollen in de bovenleiding waar de stroomafnemer overheen hobbelde...

Afbeelding
Hier bij Ay sur Marne zie je een 'traction aux pneus' aan het werk...

Afbeelding
Op deze foto zie je goed hoe de bovenleiding voor de toueur voor de tunnel van Lesdins functioneert.

Afbeelding
Voor de tunnel van Vendhuile rijdt een machientje waarvan je de verbinding met de bovenleiding goed kunt zien.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Spitsenvaart

Bericht door Jan Kroes »

Foto is niet helemaal scherp, maar je ziet wel rechts dat "ding" hangen.

Afbeelding
middenbolder
Berichten: 302
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:33
Locatie: wessem

Re: Spitsenvaart

Bericht door middenbolder »

M.s. FRISIANA:

Gert schreef:
De oude eigenaren, de fam J. Boomsma, wonen vlak bij me.
Ze hebben het achterschip al eens geprobeerd te vinden toen het
na amputatie nog in deplorabele toestand in Frankrijk lag enz. enz.

Enterprise schreef:
Als nu eens iemand in Maasbracht ging informeren wat er met het achterschip
van de Frisiana (Ex Fide Deo )gaat gebeuren, zou ik zeer erkentelijk zijn, enz.


Al diegenen die geïnformeerd hebben:
Ik kreeg vandaag een telefoontje van Cor Broekhoven
(die vroeger een poos als matroos op de Frisiana gevaren heeft),
dat Tinnemans het achterschip om gaat bouwen tot duwbootje.


Op dit moment staat het achterschip op de kant, en is er geen aktie.
Het spreekt voor zich, dat als er weer nieuws is, ik jullie op de hoogte houd incl. foto's.
Hieronder een paar foto's van Cor Broekhoven van de Frisiana zoals ze ooit was.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten
Jean Romeynders
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Spitsenvaart

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Kempenkanaal, 'traction aux pneus'...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
william
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2009 09:56

Re: Spitsenvaart

Bericht door william »

Hallo Harry,
De bijnaam voor de luchtrail boven de sluis van Janville was 'zinzin',
omdat die dingen zo een zagend geluid hadden.

groeten William
Plaats reactie