Oud Amsterdam

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

De MAWA van Schot is deze: https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3630/
Maar een MARIA die in 1952 van Schot geweest zou zijn kan ik niet vinden :-(
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Kees Keijzer »

De MAWA heeft achter dubbele middelbolders.
Groet,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Oud Amsterdam

Bericht door navigatie »

Ik was iets te enthousiast Pieter, sorry. :oops:
Ik had een Maria (2300077) maar die was toen al niet meer van Schot.
Ik had hem ook alleen maar genoemd omdat de Mawa ook van een Schot was.

grt Wim
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb het verhaal over de schepen gevonden:

DE TIJD, 8 maart 1952:
• Schipper Teunisse als ouvreuse
• Varende exposities tot opvoering van de productiviteit
• Volgende maand eindelijk en route

(Van een onzer verslaggevers) Schipper Hendrik Teunisse — met Mei zeventig jaar —is evenals zijn vrouw al helemaal vertrouwd geraakt met de ingrijpende wijzigingen, die zijn kempenaar „Maria" in de laatste jaren heeft ondergaan. „Kom maar mee", zegt hij, terwijl hij een gereed liggende zaklantaarn pakt. En dan gaat hij ons op zijn zeshonderd-tons schuit — als een ervaren ouvreuse — voor naar het ruim, dat verbouwd is tot een moderne bioscoopzaal. In de stralenbundel van zijn lantaarn schuifelen we langs rijen klapstoeltjes — die aan ruim tweehonderd kijklustigen een zitplaats bieden — langs de projectiekamer en door een van de twee nooduitgangen weer naar dek. Dit dek gaat over de volle lengte en breedte van het schip schuil onder een enorme tent, waarin men druk doende is een tentoonstelling in te richten. Naast de „Maria" is in de (Amsterdamse Amsteldijk de ,Mawa" gemeerd, ook een kempenaar van zeshonderd ton. Op haar dek is eveneens een zeildoeken tentoonstellingsruimte opgetrokken; haar ruim is evenwel niet tot bioscoop, maar tot derde expositieruimte verbouwd. Begin volgende maand steekt deze varende expositie van wal, om in de grensprovincies van ons land de productieverhoging te propageren, als een dravende voorlichtingsdienst van de C. O. P., de Contactgroep tot Opvoering van de Productiviteit in Nederland. En dat is eigenlijk wel een wonderlijke speling van het lot, want als men er in de laatste jaren niet in is geslaagd iets productief te maken dan zijn het — noodgedwongen — wel deze twee zusterschepen geweest.

Erfenis van de E. C. A.
Of feitelijk waren het vier Kempenaars, die ruim twee jaar geleden in de hoofdstad het anker uitwierpen. De eigenares van de schepen, de Stichting Watertransport te Rotterdam, had hen verhuurd aan de E.C.A.-missie in Nederland. die in ieder schip het middenschot uit het ruim liet slopen en daarna opdracht gaf tot het inrichten van expositieruimten. Men koesterde het plan in de vier boten tentoonstellingen over de Marshallhulp te organiseren, waarmee men zonder veel moeite Nederland West-Duitsland, Noord-Frankrijk en België zou kunnen bezoeken. Door verscheidene omstandigheden vorderde de bouw evenwel zo langzaam, dat toen de E.C.A, het Europese Herstelprogramma, opgeheven werd en plaats moest maken voor de M.S. A., het Bureau voor Wederzijdse Beveiliging, men zijn doel nog lang niet bereikt had. En na overleg met de betrokken regeringen is de M.S.A. toen tot het inzicht gekomen, dat een expositie over dit nieuwe bureau niet nuttig zou zijn. Binnen- en buitenlandse architecten en ontwerpers staakten dus hun werk en de schepen bleven maandenlang nutteloos langs de kant van de Amstel dobberen.

Gelukkig zijn de grote kosten, die de verbouwing en inrichting van de schepen uiteraard met zich mee hebben gebracht, niet helemaal tevergeefs gemaakt. De C.O.P., de Contactgroep tot Opvoering van de Productiviteit, besloot namelijk om twee van de schepen, verbouwd en wel, van de M.S.A. over te nemen om er een propagandatournée door Nederland mee te maken. De gelden hiervoor heeft men kunnen putten uit het tegenwaardefonds. De twee andere kempenaars heeft men tenslotte op een scheepswerf weer in hun vroegere staat moeten terugbrengen, een karwei dat een dezer dagen gereed komt.

En aan de Amstel wordt thans de laatste hand gelegd aan de „Maria" en de „Mawa". Dezelfde vaklieden, die de expositie voor de E.C.A. zouden ontwerpen en inrichten, hebben hun plannen — na verscheidene wijzigingen — verder ontwikkeld voor de C.O.P. De schepen zijn gemeerd recht tegenover het expositie-atelier van de firma Enderberg, waar d« plannen worden verwezenlijkt van de Haagse architect Fokke van Duyn, bet Bouwcentrum van Gelderen uit Rotterdam, de Italiaanse architect F. Bombelli en de Zwitserse ontwerper Scbeidegger. Er wordt met man en macht gewerkt, want er is nog veel te doen. Wanneer men precies klaar zal zijn kan men nu nog niet bekijken. maar de tournée zal zeker niet voor de eerste week van April beginnen.

De expositie wordt geopend in Nijmegen en daarna zullen de beide schepen langt de IJssel langzaam naar het Noorden en Oosten opstomen. In dit gedeelte van het land zullen ze ongeveer zes maanden verblijven, om daarna naar het Zuiden af te zaken waar ze de rest van het jaar zullen doorbrengen. De route is nog niet precies bekend en die zal overigens niet in eerste instantie door de C.0.P., maar door de hoogte van de bruggen worden bepaald. Men weet evenmin precies wat er over een jaar met de “Maria" en “Mawa" gedaan zal worden. Waarschijnlijk zal dit in belangrijke mate van het succes van de varende expositie af hangen.

De tentoonstelling zal niet zonder meer voor het publiek worden opengesteld. Iedereen die er belang bij heeft krijgt een kans om aan boord te komen, maar dit zal in bepaalde groepen gebeuren, zodat — om een paar voorbeelden te noemen — zich bij ieder bezoek uitsluitend metaalbewerkers, óf bedrijfsleiders, óf huisvrouwen aan boord bevinden. Dit heeft men gedaan om de te vertonen films, de explicaties enz. steeds op de bezoekers af te kunnen stemmen. Men heeft reeds de beschikking over voldoende instructieve films en deze voorraad zal nog in belangrijke mate worden uitgebreid. Naast het zaal- en technisch personeel zal zich tijdens de tournée ook nog een drietal voorlichtingsambtenaren aan boord bevinden, die zullen trachten op alle vragen, die onder het publiek mochten rijzen, antwoord te geven.

De beide schippers zien ondertussen reikhalzend uit naar de dag van vertrek, want te lang al hebben ze niet meer aan het stuurrad gestaan. Dat wil niet zeggen, dat ze met de gang van zaken bijzonder ontevreden zijn, want met de komst van verwarming, en ventilatie in de bioscoopzaal en de moderne elektrische verlichting op vrijwel alle punten van elk schip, is ook aan de noodzakelijkheid van petroleumlamp en anodebatterij in de kajuit een einde gekomen. En schipper Schot van de „Mawa" is echt wel een beetje trots dat deze eer te beurt valt aan zijn schip, dat ongeveer drie jaar geleden ook al als varende expositie heeft dienst gedaan en toen de Gouden Koets heeft vervoerd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Gert Schouwstra »

Het zijn twee zusterschepen:

De MAWA (2303580) van A.P.Schot uit Bergen op Zoom is in 1926 gebouwd bij Boot in Delft (Vrijenban). bouwnummer 373.
50 x 6,60 x 2,47 -590 ton, Brandmerk 3580 B rott 1928.

De MARIA (2300871) van H. Teunisse uit Rotterdam is in 1926 gebouwd bij Boot in Delft (Vrijenban). bouwnummer 377.
50 x 6,60 - 578 ton, Brandmerk 871 B Rott 1927.

Oorspronkelijk werden er dus nog twee schepen gecharterd en omgebouwd en ook nog twee sleepboten. Ze voeren in twee vaste combinaties van steeds 1 sleepboot + 1 schip met een filmzaal en daarboven tentoonstellingsruimte + 1 schip met 2 tentoonstellingsruimtes.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

houten grondschuit of ark archief xxx 6110bbca-73d6-cebf-1f92-fea70edf8b00.jpg
houten grondschuit of ark archief xxx 6110bbca-73d6-cebf-1f92-fea70edf8b00.jpg (173.24 KiB) 1027 keer bekeken
Een houten grondschuit met stalen roef ook wel ark, of kalkark genoemd. (Zegt men)
Volgens het bijschrift zouden ze aan het baggeren, dus aan het beugelen zijn.

Beschrijving Mannen van het Stadwaterkantoor baggeren vanaf de baggerschuit plaatselijk een gracht uit
Documenttype foto
Vervaardiger Onbekend
Anoniem
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1930 ca.
Geografische naam Nassaukade
Inventarissen https://archief.amsterdam/archief/10003
Afbeeldingsbestand ANWI00771000001
Origineel op: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0771000001


baggeren spaarnestad geheugenvannederland SFA022820049 urn-gvn-SFA03-SFA022820049-large.jpg
baggeren spaarnestad geheugenvannederland SFA022820049 urn-gvn-SFA03-SFA022820049-large.jpg (185.89 KiB) 1027 keer bekeken
Stadsreiniging. Twee mannen die op een vuilnisschuit staan, scheppen rommel uit de grachten op. Op de brug staan twee voorbijgangers toe te kijken. Amsterdam, 1927.

Collectie
Fotocollectie Het Leven (1906-1941)
Instelling
Spaarnestad Photo
Bron
[SFA022820049], Het Leven, Spaarnestad Photo

Origineel op: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:g ... A022820049
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Amsterdam

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-2333.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-2333.jpg (167.01 KiB) 884 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Amsterdam

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-5569.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-5569.jpg (206.06 KiB) 883 keer bekeken
Singel met Munt en Montelbaatoren met de Oosterkade. 1/11/932.
gr.Bas
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

Laatste foto is de Oude Schans met de Montelbaans. Vanaf ca. nr. 31 genomen https://goo.gl/maps/k6mMFetuVyw
De Oosterkade staat haaks op de Oude Schans
Bovenste foto: helemaal links met de hoge smalle ramen: Bioscoop Roxy. De overige bebouwing verdween ergens tussen 50-70
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Jan van der Doe »

kabo schreef: 10 okt 2018 19:40 NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-5569.jpg Singel met Munt en Montelbaatoren met de Oosterkade. 1/11/932.
gr.Bas
Staat de toren altijd scheef ?

Afbeelding

Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie