Opduwers

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
steampowerful

Opduwer Opmaatje

Bericht door steampowerful »

Hallo iedereen,
Ik ben bezig met het uitpluizen van de geschiedenis van mijn opduwer.
Ik weet al dat het onderschip gebouwd is op werf Eltink te Beneden-Leeuwen, dat was rond 1908.
Het was toen waarschijnlijk een walbootje (vlet) dat bij een vrachtschip hoorde, en als het vrachtschip dan
moest ankeren omdat ze niet aan konden leggen werd de vlet gebruikt om toch bij de wal te komen.

Waarschijnlijk is de vlet in 1940 omgebouwd tot opduwer, wat er toen voor een motor in stond weet ik niet.
Rond 2000 is de opduwer gekocht door Eelke Veenstra en die heeft hem gerestaureerd en er een nieuwe opbouw erop gezet.
Er stond bij de aankoop een snellopende mercedes in die heeft Eelke eruit gehaald en er een Deutz F1L712 langzaamloper in gezet.
In die staat verkeert de opduwer nog, al zijn de kleuren anders (heb ik gedaan).
Maar wat er verder is gebeurd weet ik nog niet. Wie kan me helpen??? eventuele foto's zijn van harte welkom!!! maar al het andere natuurlijk ook.

Kijk hier voor een filmpje van de opduwer:
https://www.youtube.com/watch?v=iXZFse2OR8s
Swalker

Re: Opduwers

Bericht door Swalker »

Een paar weekjes geleden lag er een mooi voorbeeld van een werkende opduwer bij Dokkumer Nieuwe Zijlen. Gebutst en roestig maar het heeft toch wel wat.

Afbeelding
Afbeelding
Halbertsma
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jul 2011 13:11

Re: Opduwers

Bericht door Halbertsma »

Afgelopen zaterdag koopcontract getekend
Bijlholt, ±1934 met (originele) Lister 2 cilinder

Afbeelding
Tjalk De Vier Gebroeders, 1893
Opduwer Zusje, 1934
Luxe Motor Hargee, 1930
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Opduwers

Bericht door Klaes »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier ligt een 2 cilinder watergekoelde Lister in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Opduwers

Bericht door Wrijfhout »

Nu nog even laten horen s.v.p. :wink:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Opduwers

Bericht door Klaes »

Wrijfhout schreef:Nu nog even laten horen s.v.p. :wink:

gr. Harry
Bij gelegenheid zal ik dat zeker doen,ik wil ook nog foto's maken dat hij loopt want hij blaast van die leuke kringen uit de pijp. :wink:
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
jakob

Re: Opduwers

Bericht door jakob »

Gegevens opduwer; D'n Kobus

Werf; Barkmeijer scheepswerf, te stroobos Groningen.
Bouwjaar; 1927
Huidige thuishaven; stichting sleepboot haven leiden
Geschiedenis; De opduwer is gebouwd voor een Fries welke een klipper van 160 ton voer. De opduwer werd in gezet tijdens windstille periodes en op smalle kanalen. De opduwer heeft een spiegel en ligt relatief hoog op het water om hem zeewaardig genoeg te maken voor vrachten over groot water. Rond de jaren ‘70 heeft de motor behoorlijke vorstschade opgelopen. De toenmalige (eerste eigenaar) heeft sindsdien de motor niet durven te starten. Het scheepje heeft tot 1995 langs de wal gelegen in Sneek, Friesland. In 1995 heeft een man uit Sneek (mr. M. Corbie) de opduwer overgenomen als decoratie naast zijn woontjalk. De heer Corbie heeft enkel vlak na aankoop een paar weekendjes gevaren. In 2006 lag de opduwer alweer een jaar of 10 stil. Ondanks dat de boot vanaf 1995 weer redelijk werd onderhouden verkeerde het scheepje in slechte staat. Toen ik, na lang sparen, met mijn ouders op vakantie/opduwer- jacht was heb ik het scheepje gekocht. Mij was enkel verteld dat de motor moest draaien omdat er anders echt een hele hoop werk in zou zitten. De motor sloeg aan en de koop was rond

Gegeven motor;
Merk; KROMHOUT
Soort; Middeldruk, gloeikop motor
Type; M0
Vermogen; 14EPK (max. 480 omw/min)
Bouwdatum; 19 oktober 1923 Kromhout motoren fabriek
Bouwnummer; 2627
Bijzonderheden; Dit is een 14EPK kromhout motor. Alle overige M0 motoren leveren 15EPK. Mijn motor heeft een zogenaamde “platte cilinderkop, half gekoeld”. Kromhout heeft in 1924 een verbetering aangebracht op haar motoren. De bekende “helmkop motoren, volledig gekoelde cilinder kop. Waardoor het mogelijk werd om meer vermogen uit het zelfde blok te creëren. (bron, ’t Kromhout archief)

Geschiedenis motor; De motor is in 1923 afgeleverd aan een man (wiens naam ik even kwijt ben) uit Bruinisse. De motor is ingebouwd in een opduwer welke dienst deed achter de logger BRU54. Tijdens een storm op de Westerschelde in 1926 is de opduwer vergaan. Na enige tijd onderwater te hebben gelegen is de opduwer omhoog gehaald en werd de motor uit de opdrukker gehaald. Ze hebben de opduwer mogelijk weer laten afborrelen. De motor is in 1927 verkocht naar Groningen om daar in een nieuw gebouwde opduwer te bouwen. De grote vraag blijft echter of die nieuwe opduwer, mijn huidige opduwer is? Of is het puur toeval dat de Kromhout in 1927 in een nieuw opduwer is geplaatst en dat mijn opdrukker ook in 1927 van stapel liep?? Wie het weet mag het zeggen… (bron, ’t Kromhout archief)
jakob

Re: Opduwers

Bericht door jakob »

D'n Kobus op de hollandse ijsel. Een tocht van 9uur varen. Van Lage Zwaluwe (NB) naar Leiden(ZH). En dat op een leeftijd van bijna 90 jaar!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De motor een jaar of 4 geleden. Hier loopt de uitlaat nog door het roefdak, deze is inmiddels naar orgineel terug geplaatst in de kont. En het bleekt ook het vaarplezier aanzienlijk te vergrote (geen rook happen en minder herrie)
Afbeelding
Afbeelding

mvg
Jakob
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

Re: Opduwers

Bericht door bronsmotor »

Zijn er nog opduwers, vletjes of kleine sleepboten die eens aan de klok willen hangen.
Kijken wat het motortje nog trekken wil?
Wie trekt de meeste kilo's per pk?

Op zaterdag 25 en zondag 26 augustus 2012 in Appingedam is die mogelijkheid er.

Geef u op als exposant en beleef een prachtig weekend tussen het historisch erfgoed bij de oude Bronsmotorenfabriek in Appingedam.
opduwers, sleepboten, vrachtschepen, stationaire motoren, tractoren en auto's.
Alles is mogelijk als het maar historisch erfgoed is.

Stichting Appingedammer Bronsmotorenmuseum
Farmsummerweg 43 A 9902BL Appingedam
info@bronsstichting.nl
tel. 0653150661
Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!

https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
Halbertsma
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jul 2011 13:11

Re: Opduwers

Bericht door Halbertsma »

Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

Ik ben bezig met een totale restauratie van een Bijlholt steilsteven opduwer. De slechte stukken zijn reeds verwijderd en ik ben aan het opbouwen begonnen. Delen die van origine geklonken waren worden opnieuw geklonken. Bij het plaatwerk in de kont (rondom hennegat en 'achtersteven' komen er bij mij vraagtekens naar boven. Ik ben daarom op zoek naar afbeeldingen van deze constructie bij andere bijlholt opduwers. Ik hoop daarmee antwoord te krijgen op de vragen hoe de hennegatskoker bevestigd was aan de romp en hoe de huidplaten in het achterschip hebben gelopen zodat het geheel waterdicht geklonken was.
Nu weet ik dat elke opduwer anders is, maar aangezien Bijlholt deze in 'serie' bouwde zal ik aan voorbeelden de constructie bij mijn schip wel af kunnen leiden.

Bij voorbaat dank
Tjalk De Vier Gebroeders, 1893
Opduwer Zusje, 1934
Luxe Motor Hargee, 1930
Plaats reactie