Stoomsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Evert Sikkema »

Engeneering in Rotterdamse haven.jpeg
Engeneering in Rotterdamse haven.jpeg (312.03 KiB) 2050 keer bekeken
Meer dan 60 jaar geleden had ik deze foto met punaises bij mijn bed aan de wand geprikt.
Op de achterkant staat een advertentie met daarin het jaartal 1955, dus ik dacht dat het een foto van omstreeks die tijd zou zijn, maar uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat ik aan een foto moet denken van voor 1940, omdat daar de "Rotterdam" aan de Wilhelminakade ligt en die is op 2 januari 1940 naar Frank Rijsdijk in H.I.Ambacht verkocht voor de sloop.
De sleper is de "Engineering" van Wilton-Fijenoord uit Schiedam.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
ESAB. IV

Geb. Elektriska Svetsning AB./1920.
Brt. 31 ton.
Afm. 15,8x4,0x2,1 mtr.
Verm. 210 PK.

Foto: eig.coll.
Info: www.yourboatphotos.com /Peter Langsdale.


Gesch.
She has the world's first fully welded hull, and is now kept at the Gothenburg Maritime Museum.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoi Jan,
Ik ben ook wel aan boord van de ESAB IV geweest. Leuk bootje, ligt in Gotenburg, maar ik vind het niet moeders mooiste. Te water gelaten op 29 december 1920 en helemaal (autogeen?) gelast onder Lloyds klasse. Het is ondanks de dikke schoorsteenpijp geen stoomsleepboot. Er stond vanaf de bouw in 1920 eerst een 42 pk Bolinder gloeikopmotor in en nu staat er een 210 pk Volvo Penta TMD 100 uit 1970 in.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Hoi Gert,

Dank je wel voor de aanvulling.
Het is zeker geen mooie boot, maar als het de eerste boot is, gelast,
is het bewaren toch wel waard.
Het is niet de eerste keer, dat de grote van de schoorsteen mij een vergissing laat maken.
Het aantal PK's had een waarschuwing kunnen zijn.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
YELTA

Geb. Cockatoo Docks and Engineering Company/1948.
Brt.
Afm. 31,47x8,13x3,94 mtr.
Verm. 1x 3Cy TE stoom/970 IPK.
Sn.

Foto: eig.coll.
Info: Wikipedia

Gesch.
In service 1949-1976.
Yelta is a steam tug which operated in the Australian state of South Australia from 1949 to 1976 within both the Port River and the waters of Gulf St Vincent immediately adjoining the river’s mouth. After being laid up for about nine years, she was purchased in 1985 by the Government of South Australia for addition to the collection of the South Australian Maritime Museum as a museum ship. As of 1985, she was considered to be the only remaining steam-powered tug operating within Australian waters.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
ARIEN

Geb. 1912, Amsterdam.
verm. 1x 2Cy. Suyver/100 IPK.

Foto: eig.coll/B.A.S.M.
Info: www.sleepduwvaart.nl

1912. J.Prins van Wijngaarden, Hattem.
1977. Teboekstelling doorgehaald.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Evert Sikkema »

Jan, dat heb ik wel eens meer gezien, de pijp zo vlak voor de stuurhut. Nou kijkt een sleepbootschipper vaak naar achteren, naar de sleep, maar hij moet toch ook opletten wat er voor het schip gebeurd. Had men dan geen last van zo'n pijp vlak voor je snuffer?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Evert,
Daar zullen zij heus wel last van gehad hebben, maar het went op ten duur natuurlijk wel.
De reden dat de schoorsteen daar stond zal wel met de stabiliteit te maken gehad hebben en de ruimte. De ketel en machine hadden nog al wat ruimte nodig en waren zwaar, dus in het midden van de boot, daar is de meeste ruimte.
En als ik mij goed herinner was de beting op 1/3 van de lengte van de boot, van gemeten van af het achterschip of 2/3 van af de steven. Maar ik steek daar mijn hand niet voor in het vuur.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door teerkwast »

Dit ging nog wel, hier kon je nog tussendoor kijken, maar bij de dockyard boten, stond de pijp IN de stuurhut, dan zag je echt niks, aan de andere kant.
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Maar ze stonden wel warm in de winter Bart.
In de zomer was het een ander praatje.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie