Mooi verhaal Robert.
Dat ik zo ongeveer aan de rompsnelheid zit schreef ik al...
Motor is een 45 PK OM636 Mercedes.
Keerkoppeling erachter.
Schroeftoerental weet ik (nog) niet.
Een keertje meten maar.
Wat besturen van een Narrowboat aangaat, ik geloof je direct.
Met ons eigen scheepje liggen we in blinde paniek van kruissnelheid op een halve lengte stil.
Dat gaat met dat soort schepen niet lukken....
Scheepsmotoren en schroeven.
Re: Scheepsmotoren en schroeven.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Scheepsmotoren en schroeven.
Dat is niet slechts een gerucht Robert. Gedocumenteerd is in elk geval de narrow boat "Phyllis May" van Terry and Monica Darlington die na hun pensionering eind jaren '90 op eigen kracht overstaken naar Frankrijk. Zij schreven er een boekje over, wat nog steeds te koop is: "Narrow Dog to Carcassone" Op DEZE SITE zie je de eerste foto op volle zee, met bladstil weer, dat wel. Maar de tweede foto, bij aankomst in Calais, laat goed zien wat het scheepje aankan. En er ging een escorteboot mee.Robert Delhaye schreef: ↑13 dec 2017 00:02 Boze tongen beweren dat er narrowboats op eigen kracht over zee naar continentaal Europa gevaren zijn, ondanks de geringe diepgang...
Daarna hebben ze de "Phyllis May" naar de USA overgebracht waar ze ook nog wat bijzondere wateren hebben bevaren. Zie: "Narrow Dog to Wigan Pier" en "Narrow Dog to Indian River".
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: Scheepsmotoren en schroeven.
Bedankt voor de informatie Gert!
Een hele prestatie en veel durf, vind ik toch.
Toen wij een narrowboat huurden (3x) deed de verhuurder (The Wyvern Shipping Company, Leighton-Buzzard, England) altijd een onderbroek rond de schroef wikkelen. Aan iedere huurder vertelde hij om 's ochtends voor vertrek te kijken of er niets rond de schroef gedraaid zat. Boven de schroef zat een vierkant luikje dat heel goed afgesloten kon worden. Als je dan 's ochend je hand in het bruine water stak en de schroef aftastte zat er natuurlijk steevast niets. Aan de onderbroek te zien, had die al rond heel wat schroeven gezeten in de vertrekhaven. Het was sowieso erg relaxed daar, want toen we de boot terugbrachten, was er niemand aanwezig op het verhuurbedrijf, terwijl ze toch zeker tien boten hadden liggen. Gewacht, niemand te zien, nou ja, de boot afgesloten en de sleutels maar in de brievenbus gegooid en naar het station terug naar Londen. Alles was blijkbaar ok, ook de motor en de schroef, en er zaten nergens krassen op, want enkele dagen later stond de borg weer terug op de bank.
Ik zag wel op de website van de verhuurder dat alle Lister-diesels eruitgehaald zijn, en vervangen door Kubota diesels, heeft iets met 'schoner' en 'milieuvriendelijker' te maken...
met vriendelijke groet,
Robert
Een hele prestatie en veel durf, vind ik toch.
Toen wij een narrowboat huurden (3x) deed de verhuurder (The Wyvern Shipping Company, Leighton-Buzzard, England) altijd een onderbroek rond de schroef wikkelen. Aan iedere huurder vertelde hij om 's ochtends voor vertrek te kijken of er niets rond de schroef gedraaid zat. Boven de schroef zat een vierkant luikje dat heel goed afgesloten kon worden. Als je dan 's ochend je hand in het bruine water stak en de schroef aftastte zat er natuurlijk steevast niets. Aan de onderbroek te zien, had die al rond heel wat schroeven gezeten in de vertrekhaven. Het was sowieso erg relaxed daar, want toen we de boot terugbrachten, was er niemand aanwezig op het verhuurbedrijf, terwijl ze toch zeker tien boten hadden liggen. Gewacht, niemand te zien, nou ja, de boot afgesloten en de sleutels maar in de brievenbus gegooid en naar het station terug naar Londen. Alles was blijkbaar ok, ook de motor en de schroef, en er zaten nergens krassen op, want enkele dagen later stond de borg weer terug op de bank.
Ik zag wel op de website van de verhuurder dat alle Lister-diesels eruitgehaald zijn, en vervangen door Kubota diesels, heeft iets met 'schoner' en 'milieuvriendelijker' te maken...
met vriendelijke groet,
Robert
Re: Scheepsmotoren en schroeven.
even een mededeling
wie heeft er interesse in een 8 cylinder Industrie motor 680 PK( volgens het boekje van de binnenvaart)
schijnbaar zijn het 2 blokken van 4 cylinder achter elkaar
hij staat goed draaiend in de Bona Ventura van Piet Geluk (06 51 43 97 14) en gaat in augustus uit het schip aan de wal in Werkendam
Kees weet jij misschien of het motoren museum in Papendrecht belangstelling zou hebben?
Als er geen liefhebber gevonden word gaat de brander er in en gaat hij in stukken via de schacht naar buiten
als er liefhebberij voor is moet het geheel gedemonteerd worden en via de schotten en het beun naar buiten denk ik
het zou rond de 32 ton wegen dus het kan niet op je aanhangertje
ik denk dat de gevraagde vergoeding de oud ijzer prijs is ,ik zie op internet dat die vandaag op 0,13 ct per kilo staat dat zou dus ca 4160,00 zijn
met een beetje onderhandelen staat de motor misschien voor een 5500,00 in je loods
zegt het voort, zegt het voort
het zou zonde zijn als de sloper er mee aan de haal gaat
gr
leo
wie heeft er interesse in een 8 cylinder Industrie motor 680 PK( volgens het boekje van de binnenvaart)
schijnbaar zijn het 2 blokken van 4 cylinder achter elkaar
hij staat goed draaiend in de Bona Ventura van Piet Geluk (06 51 43 97 14) en gaat in augustus uit het schip aan de wal in Werkendam
Kees weet jij misschien of het motoren museum in Papendrecht belangstelling zou hebben?
Als er geen liefhebber gevonden word gaat de brander er in en gaat hij in stukken via de schacht naar buiten
als er liefhebberij voor is moet het geheel gedemonteerd worden en via de schotten en het beun naar buiten denk ik
het zou rond de 32 ton wegen dus het kan niet op je aanhangertje
ik denk dat de gevraagde vergoeding de oud ijzer prijs is ,ik zie op internet dat die vandaag op 0,13 ct per kilo staat dat zou dus ca 4160,00 zijn
met een beetje onderhandelen staat de motor misschien voor een 5500,00 in je loods
zegt het voort, zegt het voort
het zou zonde zijn als de sloper er mee aan de haal gaat
gr
leo
iemand een idee wat voor kk dit is ?
Goedenavond,
Ik ben op zoek naar de fabrikant en of type van deze keerkoppeling.
Zijn hier mensen waarbij de kennis zo groot is dat iemand hem herkent ? ik ben opzoek naar de technische gegevens maar kan geen type plaatje o.i.d vinden..
Alvast vriendelijk bedankt !
Gr Arnold
Ik ben op zoek naar de fabrikant en of type van deze keerkoppeling.
Zijn hier mensen waarbij de kennis zo groot is dat iemand hem herkent ? ik ben opzoek naar de technische gegevens maar kan geen type plaatje o.i.d vinden..
Alvast vriendelijk bedankt !
Gr Arnold
- Bijlagen
-
- b21ddf03-e7d9-4522-bab9-1fb3e6cbf7e5.jpeg (146.01 KiB) 1698 keer bekeken
Re: Scheepsmotoren en schroeven.
Ziet er uit als een Reintjes, type zou ik niet weten, zijn er vele in ongeveer gelijkuitziende behuizing. Lijkt me een 1:1.
Ik hoop dat ik je hiermee een stapje verder heb kunnen helpen.
Gr. richard
Ik hoop dat ik je hiermee een stapje verder heb kunnen helpen.
Gr. richard
Re: Scheepsmotoren en schroeven.
Dankjewel voor je bericht !
Heb je toevallig ook een idee wat voor olie erin gaat ? Zou hem willen verversen maar geen idee welk soort olie ik zou moeten gebruiken.
Gr Arnold
Heb je toevallig ook een idee wat voor olie erin gaat ? Zou hem willen verversen maar geen idee welk soort olie ik zou moeten gebruiken.
Gr Arnold
Re: Scheepsmotoren en schroeven.
Arnold,
hieronder twee pagina's uit het instructieboekje betreffende de te gebruiken olie.
In de tabel boven de zwarte lijn de soorten voor keerkoppelingen met of zonder vertraging.
Het boekje is uit de 60'er jaren dus de genoemde oliemerken / -soorten zullen niet allemaal meer bestaan.
Ik gebruik zelf al jaren de zelfde olie als in mijn motor: Latol HD supplement 1, SAE 30 van Metropa.
Als je wilt kan ik je per pb wel een jpg sturen van het complete instructieboekje.
Weliswaar niet exact hetzelfde type, maar veel algemene info.
Gr. Richard
hieronder twee pagina's uit het instructieboekje betreffende de te gebruiken olie.
In de tabel boven de zwarte lijn de soorten voor keerkoppelingen met of zonder vertraging.
Het boekje is uit de 60'er jaren dus de genoemde oliemerken / -soorten zullen niet allemaal meer bestaan.
Ik gebruik zelf al jaren de zelfde olie als in mijn motor: Latol HD supplement 1, SAE 30 van Metropa.
Als je wilt kan ik je per pb wel een jpg sturen van het complete instructieboekje.
Weliswaar niet exact hetzelfde type, maar veel algemene info.
Gr. Richard
Re: Scheepsmotoren en schroeven.
RFG schreef: ↑06 jan 2021 10:46 Arnold,
hieronder twee pagina's uit het instructieboekje betreffende de te gebruiken olie.
In de tabel boven de zwarte lijn de soorten voor keerkoppelingen met of zonder vertraging.
Het boekje is uit de 60'er jaren dus de genoemde oliemerken / -soorten zullen niet allemaal meer bestaan.
Ik gebruik zelf al jaren de zelfde olie als in mijn motor: Latol HD supplement 1, SAE 30 van Metropa.
Als je wilt kan ik je per pb wel een jpg sturen van het complete instructieboekje.
Weliswaar niet exact hetzelfde type, maar veel algemene info.
Gr. Richard
Reintjes WUö 4.jpg
Reintjes WUö n
Als je dat zou willen doen, graag ! Ik heb eigenlijk weinig documentatie van zowel de kk als de Deutz sa6m 517 die ervoor staat.
Heb wat bedrijven aangeschreven voor wat info maar tot op heden nog niet veel kunnen vinden.
Alvast bedankt
Gr Arnold
Re: Scheepsmotoren en schroeven.
Hallo Arnold,
het lukt me niet een PB te sturen.
Als je mij je E-mailadres laat weten stuur ik de pdf van het instructieboekje naar je toe.
Ik heb in het verleden contact gehad met AMW Antwerpen met vragen over mijn Reintjes keerkoppeling, maar geloof dat die niet meer bestaat.
Reikon in Spijkenisse is vertegenwoordiger voor de Benelux. Heb daar zelf geen ervaring mee, maar altijd het proberen waard.
Gr. Richard
Burly@wxs.nl
het lukt me niet een PB te sturen.
Als je mij je E-mailadres laat weten stuur ik de pdf van het instructieboekje naar je toe.
Ik heb in het verleden contact gehad met AMW Antwerpen met vragen over mijn Reintjes keerkoppeling, maar geloof dat die niet meer bestaat.
Reikon in Spijkenisse is vertegenwoordiger voor de Benelux. Heb daar zelf geen ervaring mee, maar altijd het proberen waard.
Gr. Richard
Burly@wxs.nl