De Maas op de foto is de derde Maas denk ik, na het vergelijken van foto's. Dan is het niet de ex-Java, maar de oorspronkelijke naam is Afrika uit 1931, gebouwd door en voor P. Smit Jr.
Dan zou het schip in 1936 zijn omgedoopt in Maas (3), nieuwe eigenaar: L. Smit & Co.
Later, na de woelige oorlogsjaren, omgedoopt in Waterweg (4).
De stoomsleper op de foto is dus de Maas (3), en inderdaad naar Palermo, Sicilië, Italië verkocht, nieuwe naam: Sicanus.
De Maas (2) lijkt overigens veel op de Maas (3). De Maas (2) werd in 1918 gebouwd als Beatrix, in 1919 kreeg het schip de naam Maas (2), in oktober 1936 ging de sleepboot naar P. Smit Jr als Java.
Natuurlijk is er ook een Maas (I) geweest. Deze werd in 1905 gebouwd voor de I.S.M., en had wat meer vermogen (850 ipk) dan de Maas (2 & 3).
Tja, het zijn allemaal mooie sleepboten, best verwarrend soms.
met vriendelijke groet,
Robert
P. Smit Jr. (de geelbanders).
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).
die boten worde vaker door elkaar gehaald ook in boeken . en ze lijken inderdaad sprekend op elkaar ik heb altijd gehoord dat het een onzettend goed zeescheepje was wel hard werken want de boot was gebouwd als havenboot dus veel pk.s en te kleine ketel voor lange afstand in het haven werk is het altijd maar even dat je alle paarden van stal moet halen . gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).
Jan bedankt voor de info gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).
@Robert, inderdaad zeer verwarrend en het heeft me dan ook wat tijd gekost om ze "op een rij" te krijgen met dit resultaat:Robert Delhaye schreef: .............
De Maas (2) lijkt overigens veel op de Maas (3). De Maas (2) werd in 1918 gebouwd als Beatrix, in 1919 kreeg het schip de naam Maas (2), in oktober 1936 ging de sleepboot naar P. Smit Jr als Java.
Natuurlijk is er ook een Maas (I) geweest. Deze werd in 1905 gebouwd voor de I.S.M., en had wat meer vermogen (850 ipk) dan de Maas (2 & 3).
Tja, het zijn allemaal mooie sleepboten, best verwarrend soms.
Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).
mooi Ben nu was er ook nog een maas 4 maar dat is weer heel wat anders en die had niks met de geelbanders van doen
- Bijlagen
-
- maas 3 003 kv.jpg (288.72 KiB) 2679 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).
en hier met de schoorsteen kleuren van Smit & Dirkzwager.
Maar we zijn nu bij de andere Smit aangeland.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).
Het is de "Waterweg", ex "Afrika"die naar Palermo verkocht is Joop.
Dat werd de "Sicanus", die in 1975 haar einde onder de slopershamer vond, hetgeen ook in Palermo plaats vond.
m.v.g., Roy
Dat werd de "Sicanus", die in 1975 haar einde onder de slopershamer vond, hetgeen ook in Palermo plaats vond.
m.v.g., Roy
Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).
@Roy, mocht Joop het nu nog niet weten ............
Ben schreef:Joop, het is de Waterweg gebouwd in 1931 als Afrika, later Maas die naar Italië ging als Sicanus.
Haar levensloop bij: https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=8728
Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).
ik wist het wel toen ik de foto zag dat het om de maas 3 ging en niet om de ex java anders ga ik niet schrijven dat ie naar italie is verkocht als sicanus . maar dat was al uit de doeken gedaan toch????? door het onderschrift te wijzigen gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.