Foto's van zeevaart sleepboten
Re: Foto's van zeevaart sleepboten
ze kunnen deze boot beter bruin schilderen is op zich een pracht boot als je die roest even wegdenkt
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: Foto's van zeevaart sleepboten
Dag Jan,
Ik ben een groot fan van S.K.L. motoren, die naar meer dan veertig landen werden geëxporteerd, van Rusland tot Viet-Nam, van China tot Cuba. Aan boord van grote D.D.R. zeeschepen deden de motoren vaak dienst als aggregaat, evenals in tienduizenden fabrieken. Ook Nederland kreeg z'n aandeel S.K.L. motoren, via de firma Brandt in Dordrecht. De fabriek in Magdeburg maakte overigens ook aanzienlijk grotere machines.
De NVD 48 serie is een geweldige machine. Leverbaar met of zonder turbo, en als 6 of 8 cilinder.
Aan boord van de sleepboot hierboven werden twee van deze machines met turbo (drukvulling) geplaatst. Het vermogen van 1320 pk wordt bij 428 omwentelingen per minuut geleverd. Uiteraard is een toerental van 428 niet te verenigen met een sleepboot, een duwboot of een vrachtschip. De grote Wolga-cruisers, gebouwd in de DDR en voorzien van deze SKL motoren hebben natuurlijk veel minder "vracht" en zijn meer op snelheid gericht (rond de 31 km/h), dus varen zonder reductiekast.
De sleepboot hierboven, geroest of niet, zal een schroeftoerental hebben dat past bij het slepen. Met het vermogensverlies door de keerkoppeling, zal dat ongeveer 5 of 10% zijn, dus een effectief vermogen van zeker 1260 pk per motor.
Zonder keerkoppeling varen heeft geen zin, dan zou het motortoerental gereduceerd worden tot ongeveer ergens tussen de 225 en 250 toeren per minuut, dan zou de machine te weinig vermogen leveren.
met vriendelijke groet,
Robert
Ik ben een groot fan van S.K.L. motoren, die naar meer dan veertig landen werden geëxporteerd, van Rusland tot Viet-Nam, van China tot Cuba. Aan boord van grote D.D.R. zeeschepen deden de motoren vaak dienst als aggregaat, evenals in tienduizenden fabrieken. Ook Nederland kreeg z'n aandeel S.K.L. motoren, via de firma Brandt in Dordrecht. De fabriek in Magdeburg maakte overigens ook aanzienlijk grotere machines.
De NVD 48 serie is een geweldige machine. Leverbaar met of zonder turbo, en als 6 of 8 cilinder.
Aan boord van de sleepboot hierboven werden twee van deze machines met turbo (drukvulling) geplaatst. Het vermogen van 1320 pk wordt bij 428 omwentelingen per minuut geleverd. Uiteraard is een toerental van 428 niet te verenigen met een sleepboot, een duwboot of een vrachtschip. De grote Wolga-cruisers, gebouwd in de DDR en voorzien van deze SKL motoren hebben natuurlijk veel minder "vracht" en zijn meer op snelheid gericht (rond de 31 km/h), dus varen zonder reductiekast.
De sleepboot hierboven, geroest of niet, zal een schroeftoerental hebben dat past bij het slepen. Met het vermogensverlies door de keerkoppeling, zal dat ongeveer 5 of 10% zijn, dus een effectief vermogen van zeker 1260 pk per motor.
Zonder keerkoppeling varen heeft geen zin, dan zou het motortoerental gereduceerd worden tot ongeveer ergens tussen de 225 en 250 toeren per minuut, dan zou de machine te weinig vermogen leveren.
met vriendelijke groet,
Robert
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Foto's van zeevaart sleepboten
Robet,
Hartelijk dank voor de uigebreide uitleg over de motoren
in de boot.
HG
Jan.
Hartelijk dank voor de uigebreide uitleg over de motoren
in de boot.
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Foto's van zeevaart sleepboten
Hoe zit het nu met die S.K.L. motoren !.
Bestaan ze nog wel, of is ook S.K.L. door derden overgenomen ?.
Persoonlijk heb ik nooit met S.K.L. gevaren, maar ik heb er nooit iets negatiefs over gehoord. En doet Brand nog wel aan S.K.L. reparaties ?.
Veel vragen hè...................
m.v.g., Roy.
Bestaan ze nog wel, of is ook S.K.L. door derden overgenomen ?.
Persoonlijk heb ik nooit met S.K.L. gevaren, maar ik heb er nooit iets negatiefs over gehoord. En doet Brand nog wel aan S.K.L. reparaties ?.
Veel vragen hè...................
m.v.g., Roy.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: Foto's van zeevaart sleepboten
Dag Roy,
Ja, ze bestaan nog. Zijn onderdeel van dezelfde groep als MTU en Detroit Diesel, ik geloof TOGNUM.
Bij SKL worden bepaalde MTU motoren gemaakt.
SKL heeft nog enkele modellen in het programma die op gas draaien, maar voornamelijk als stationaire machine, in fabrieken en zo. Dat deden ze vroeger ook al veel. Veel van de NVD 48 serie werd als aggregaat gebouwd. Maar evenveel voor in de scheepvaart, de NVD 48 veelal voor in riviercruiseschepen, duwboten en sleepboten. De kleinere NVD 36 serie kwam je over de hele communistische wereld tegen, in de DDR zelf vooral in de binnenschepen van de Deutsche Binnen Reederei uit Berlin-Ost.
Wat Brand doet weet ik niet. Maar er zijn best nog veel oude SKL's in omloop.
Rond 1995 kwam er een derde versie van de NVD 48 serie, met een hogere verdichting. Het vermogen was nu, voor de 8-cilinder turbo, geen 1320 pk meer, maar 1850 pk bij 428 omw./min.
met vriendeljke groet,
Robert
Ja, ze bestaan nog. Zijn onderdeel van dezelfde groep als MTU en Detroit Diesel, ik geloof TOGNUM.
Bij SKL worden bepaalde MTU motoren gemaakt.
SKL heeft nog enkele modellen in het programma die op gas draaien, maar voornamelijk als stationaire machine, in fabrieken en zo. Dat deden ze vroeger ook al veel. Veel van de NVD 48 serie werd als aggregaat gebouwd. Maar evenveel voor in de scheepvaart, de NVD 48 veelal voor in riviercruiseschepen, duwboten en sleepboten. De kleinere NVD 36 serie kwam je over de hele communistische wereld tegen, in de DDR zelf vooral in de binnenschepen van de Deutsche Binnen Reederei uit Berlin-Ost.
Wat Brand doet weet ik niet. Maar er zijn best nog veel oude SKL's in omloop.
Rond 1995 kwam er een derde versie van de NVD 48 serie, met een hogere verdichting. Het vermogen was nu, voor de 8-cilinder turbo, geen 1320 pk meer, maar 1850 pk bij 428 omw./min.
met vriendeljke groet,
Robert
Re: Foto's van zeevaart sleepboten
Bedankt voor je uitleg Robert !.
Zo zijn we weer wat wijzer geworden.
Dat zoiets nog lukt bij een bijna 69 jarige...........................
m.v.g., Roy
Zo zijn we weer wat wijzer geworden.
Dat zoiets nog lukt bij een bijna 69 jarige...........................
m.v.g., Roy
Re: Foto's van zeevaart sleepboten
Waar zijn deze twee boten gebouwd'Jan van der Doe schreef: ↑26 nov 2017 17:29 Geert,.
de "Beatrix" en het zusterschip de "Margriet" maakte met een Wijsmuller bemanning een reis naar Indie met een bok, de "ValK'.
Onderweg in Wilemstad kwam er een boot bij, de "Soegio" van de B.P.M. en een droogdok (Juliana Dok). De bok werd in het dok geplaatst en via het Panama kanaal en Stille Oceaan werd er naar Soerbaja gevaren.
HG
Jan
gr.geert
Re: Foto's van zeevaart sleepboten
De Beatrix is bouwnr.330 van Gebr.Bodewes in Martenshoek en de Margriet is nr 331 van dezelfde werf.
Groeten
Jan
Groeten
Jan
Re: Foto's van zeevaart sleepboten
Bedankt voor het antwoord
wat ik er van kon vinden was dat ze in beslag waren genomen op een werf "bij Delfzijl"
ik het boek er bij van niester en van sanders enz. en daar kwamen ze niet in voor ook niet bij apoll in appingedam
van daar mijn vraag
gr.geert
wat ik er van kon vinden was dat ze in beslag waren genomen op een werf "bij Delfzijl"
ik het boek er bij van niester en van sanders enz. en daar kwamen ze niet in voor ook niet bij apoll in appingedam
van daar mijn vraag
gr.geert
Re: Foto's van zeevaart sleepboten
https://www.royalbodewes.com/nl/photo_re ... alItem=373
Misschien al gevonden Geert. Nog een stukje historie. Gr. Klaas.
Misschien al gevonden Geert. Nog een stukje historie. Gr. Klaas.