Foto's van zeevaart sleepboten

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Geert D »

Klaas ik heb nooit geweten dat hoogezand bij delfzijl lag.
Ben vroeger na de herfst op de fiets een nummer op de beurs wezen halen op de fiets(om dat we lagen te repareren bij gorter)
maar toen lag delfzijl toch op een mooi stukje fietsen van hoogezand.
was net wezen kijken op hun naam, maar nog bedankt.
gr.geert
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door k-k »

Geert, Niet alles wat in de boeken staat hoeft waar te zijn en is nu ook niet meer goed na te gaan. Begrijp dat bouwnummers 330 en 331 van Bodewes stammen, maar dat de ene boot (330?) Door de Duitsers is weggesleept en op het wad is gestrand. Later binnen gebracht en in Delfzijl afgebouwd bij Sander. Of de verhalen daarbij een beetje door elkaar heen lopen? In het boek Standaardschepen 1939-1945 kom ik ze beide tegen aan het eind van de oorlog aangetroffen in Martenshoek. Wel wordt vermeld dat bouwnr 330 (Beatrix) is afgebouwd in Delfzijl. In het boek ligt dat vlak bij elkaar, maar op de fiets is dat voor Groningers verder. Bedtijd! Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door k-k »

Geert, Niet alles wat in de boeken staat hoeft waar te zijn en is nu ook niet meer goed na te gaan. Begrijp dat bouwnummers 330 en 331 van Bodewes stammen, maar dat de ene boot (330?) Door de Duitsers is weggesleept en op het wad is gestrand. Later binnen gebracht en in Delfzijl afgebouwd bij Sander. Of de verhalen daarbij een beetje door elkaar heen lopen? In het boek Standaardschepen 1939-1945 kom ik ze beide tegen aan het eind van de oorlog aangetroffen in Martenshoek. Wel wordt vermeld dat bouwnr 330 (Beatrix) is afgebouwd in Delfzijl. In het boek ligt dat vlak bij elkaar, maar op de fiets is dat voor Groningers verder. Bedtijd! Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door k-k »

Vanochtend drie boeken naast elkaar gelegd. Scheepswerf Niestern Sander, Standaardschepen en Bodewes.
In het Bodewes boek worden beide boten genoemd. Eentje (Maade) bij Sander en de ander bij Bodewes. Na de oorlog lag één van de boten bij de Bodewes werf. In de bouwlijst kom ik alleen 330 tegen, zonder naam en te water 15/4/1943. Op de site van Bodewes wordt de Margriet genoemd met bouwnummer 331.
In het Niestern Sander boek staat dat in 1945 de Maade (bouwnr 174) te water ging. In mei 1945 werd de Maade weggehaald door een sleepboot, beschoten op de Eems en strandde op het wad. Na de oorlog terug gesleept naar Delfzijl en daar afgebouwd. Als naam wordt Margriet genoemd. In 1946 overgedragen aan de Marine en in Den Helder van geschut voorzien.
In het boek Standaardschepen wordt vermeld dat beide boten bij Bodewes zijn gebouwd. Beatrix onder bouwnr 330 en Margriet 331. De boten waren in opdracht van de Duitse Kriegsmarine gebouwd en van het type Geier. Volgens opgave stond er 6 cilinder Deutz motoren in van 650 PK.
Beide boten hebben een zeer lange sleepreis naar Indonesië volbracht. Gr. Klaas
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Jaap Bijl »

De BEATRIX en MARGRIET behoorden tot de zgn. Duitse Geier-klasse waarvan 28 exemplaren zijn gebouwd.
De BEATRIX en MARGRIET werden in Nederland gebouwd. Zes boten werden op Franse werven gebouwd; alle andere boten kwamen van Duitse werven.

BEATRIX
1945 - 131 brt. - 650 apk.
28,02 x 7,30 x 3,30 m.
N.V. Bodewes Scheepswerven, Martenshoek (b.330)
Afgebouwd bij Gebr. Sander Scheepsbouw en Reparatiebedrijf, Delfzijl (b.174)
4 e.w. 8 cil. Deutz-diesel
Bestemd voor Marinehafenbauamt Rügen
1945 BEATRIX, Staat der Nederlanden
1946 BEATRIX, HS 1 Koninklijke marine, bestemd voor Marine-etablissement Soerabaja, op Rijkswerf Willemsoord, Den Helder tijdelijk bakdek aangebracht en kimkielen
1946 BEATRIX, Dienst van Scheepvaart, Soerabaja
1950 BADAK, TD I, Indonesische marine
1953 SUMBING, Indonesische marine
1978 afgevoerd.


MARGRIET
1945 - 131 brt. - 650 apk.
28,02 x 7,30 x 3,30 m.
N.V. Bodewes Scheepswerven, Martenshoek (b.331)
4 e.w. 8 cil. Deutz-diesel
Bestemd voor Marinehafenbauamt Rügen
1944 (24/12) tewatergelaten
1945 MARGRIET, Staat der Nederlanden
1946 MARGRIET, HS 2, Koninklijke marine, bestemd voor Marine-etablissement Soerabaja, op Rijkswerf Willemsoord, Den Helder tijdelijk bakdek aangebracht en kimkielen
1946 MARGRIET, Dienst van Scheepvaart, Soerabaja
1950 GAJAH, TD XI, Indonesische marine
1953 ARU, Indonesische marine
1978 afgevoerd.

Groet, Jaap.
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Jaap Bijl »

MAADE
1941 - 147 brt. - 450 apk.
28,75 x 7,12 x 2,86 m.
Norderwerft Köser & Meijer, Hamburg (b.726)
Afgebouwd bij Gebr. Sander, Delfzijl (b.171)
4 e.w. 6 cil. D.W.
1941 MAADE, Marinewerft, Wilhelmshaven
1945 (08) D24 resp. D27 werfslb., Wilhelmshaven
1946 krijgsbuit U.S.S.R.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door k-k »

Jaap, Bedankt voor de aanvullende info. Jammer dat er in diverse boekwerken verschillende gegevens worden vermeld. Vraag ik me af hoe jij aan de juiste gegevens komt, of anders geformuleerd: Hoe kom jij erachter wat wel, of niet klopt? Zijn er nog meer of betere informatiebronnen? Zie het s.v.p. niet als kritiek, maar puur als belangstelling. Gr. Klaas.
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Jaap Bijl »

Nou KLaas, wat moet ik daarop zeggen. Zie dit uiteraard niet als kritiek, Waarom?
De verzamelde informatie strekt zich uit over vele jaren, waarbij veel registers zoals LR., Veritas, IVR. Italiaanse reg. Germanischer Lloyd etc. een rol spelen. Bovendien, belangrijk, heb ik veel buitenlandse correspondenten, Duitsland, Italie, Engeland, Belgie, die mij van de nodige informatie willen voorzien. Natuurlijk worden de diverse boeken en gedenkboeken van rederijen en werven uitgespit en vaak de gegevens met een korrel zout overgenomen. Het verhaal over b.v. de bovengenoemde Geier-klasse (in lekko 231) heb ik uit diverse betrouwbare bronnen samengesteld.
Groet, Jaap.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door k-k »

Jaap, Bedankt voor de uitleg. Gr. Klaas.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Britonia 1963

Bericht door Ben »

britonia 1963 yard p.k. harris appledore.JPG
britonia 1963 yard p.k. harris appledore.JPG (146.99 KiB) 1307 keer bekeken
britonia 1963.JPG
britonia 1963.JPG (158.43 KiB) 1307 keer bekeken
Plaats reactie