U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Hallo Jan,
Volgens mij werd de Michel Gerling omgebouwd om te kijken hoe een sleepboot van deze afmeting, deze boeg en machinevermogen zou voldoen. En ook of de opbouw zou voldoen, want die is hetzelfde als een aantal andere sleepboten, zoals de een jaar later gebouwde Westhinder...
met vriendelijke groeten,
Robert
Volgens mij werd de Michel Gerling omgebouwd om te kijken hoe een sleepboot van deze afmeting, deze boeg en machinevermogen zou voldoen. En ook of de opbouw zou voldoen, want die is hetzelfde als een aantal andere sleepboten, zoals de een jaar later gebouwde Westhinder...
met vriendelijke groeten,
Robert
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Naast de "Michel Gerling" op bovenstaande foto ligt tegen de wal, de "Martine Letzer".
Bouwjaar : 1960
Bouwwerf : F. Schichau AG, Bremershaven, Duitsland (bouwnummer: 1701) voor Remorquage Letzer te Antwerpen
1984 : er werden grotere ramen aangebracht achterin het stuurhuis
Lengte x Breedte x Holte x Diepgang : 29,66 (loa) - 27,85 (ll) x 7,65 (boa) - 7,16 (spant) x 4,25 x 3,66 meter
Machine : 4 tew, 8 cil. Klöckner-Humboldt-Deutz (K.H.D.) diesel
Type : RBV 8 M 545
Vermogen : 1250 - 1500 ipk @ 380 rpm
Snelheid : 12,5 knoop
Bollard Pull : 19 ton
1 schroef - Kort nozzle
Hulpmotoren : 1 x Deutz diesel van 70 pk gekoppeld aan een generator van 35 KW, 1 x Deutz diesel van 36 pk gekoppeld aan een generator van 18 KW
Verloop:
juli 1960 - 27 juni 1974 : "Martine Letzer" / Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen
27 juni 1974 - 19?? : "Martine Letzer" / U.R.S., Antwerpen
De langzaam lopende DEUTZ 545 motoren zijn wat je noemt een levende legende in de scheepvaart.
Gemaakt en ingebouwd in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw zijn nu nog steeds DEUTZ 545 scheepsmotoren dagelijks onverstoorbaar actief, en leveren hun 500, 750, 900, 1000 of meer pk's in allerlei schepen.
Deze oerdegelijke 6 en 8 cilinder motoren leveren bij 380 rpm tussen de 500 en 1500 pk en hebben een eigen gewicht van enkele tientallen tonnen. Ook zijn veel motoren zonder keerkoppeling (ofwel in vakjargon: omkeerbaar) uitgevoerd en kunnen ze dus letterlijk 'achteruit' draaien. Bijzonder is ook dat het specifieke brandstofverbruik en de uitlaatemissie zelfs na vijftig jaar (!) nog steeds onovertroffen laag zijn. Sterker nog: bij lage belasting is deze DEUTZ 545 motor schoner én zuiniger dan veel hedendaagse motorwerken.
met vriendelijke groeten,
Robert
Bouwjaar : 1960
Bouwwerf : F. Schichau AG, Bremershaven, Duitsland (bouwnummer: 1701) voor Remorquage Letzer te Antwerpen
1984 : er werden grotere ramen aangebracht achterin het stuurhuis
Lengte x Breedte x Holte x Diepgang : 29,66 (loa) - 27,85 (ll) x 7,65 (boa) - 7,16 (spant) x 4,25 x 3,66 meter
Machine : 4 tew, 8 cil. Klöckner-Humboldt-Deutz (K.H.D.) diesel
Type : RBV 8 M 545
Vermogen : 1250 - 1500 ipk @ 380 rpm
Snelheid : 12,5 knoop
Bollard Pull : 19 ton
1 schroef - Kort nozzle
Hulpmotoren : 1 x Deutz diesel van 70 pk gekoppeld aan een generator van 35 KW, 1 x Deutz diesel van 36 pk gekoppeld aan een generator van 18 KW
Verloop:
juli 1960 - 27 juni 1974 : "Martine Letzer" / Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen
27 juni 1974 - 19?? : "Martine Letzer" / U.R.S., Antwerpen
De langzaam lopende DEUTZ 545 motoren zijn wat je noemt een levende legende in de scheepvaart.
Gemaakt en ingebouwd in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw zijn nu nog steeds DEUTZ 545 scheepsmotoren dagelijks onverstoorbaar actief, en leveren hun 500, 750, 900, 1000 of meer pk's in allerlei schepen.
Deze oerdegelijke 6 en 8 cilinder motoren leveren bij 380 rpm tussen de 500 en 1500 pk en hebben een eigen gewicht van enkele tientallen tonnen. Ook zijn veel motoren zonder keerkoppeling (ofwel in vakjargon: omkeerbaar) uitgevoerd en kunnen ze dus letterlijk 'achteruit' draaien. Bijzonder is ook dat het specifieke brandstofverbruik en de uitlaatemissie zelfs na vijftig jaar (!) nog steeds onovertroffen laag zijn. Sterker nog: bij lage belasting is deze DEUTZ 545 motor schoner én zuiniger dan veel hedendaagse motorwerken.
met vriendelijke groeten,
Robert
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Jean Marie Gerling in januari 1967 in de haven van Delfzijl.
Foto's: © B.Th. Gernaat
Foto's: © B.Th. Gernaat
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
- Locatie: Hoek van Holland
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Martine Letzer 1960
- Bijlagen
-
- Martine Letzer 1960.jpg (57.6 KiB) 2576 keer bekeken
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Dank je wel Robert voor de uitgebreide uitleg.
Ik zal het boek "Geschiedenis Der Belgische Sleepvaart"
(Belgisch Glory) van kapitein Cyrille Pissierssens een nazien wat hij er
over schrijft.
Het boek beschrijft de geschiedenis van 1860-2012.
Hij was o.a. kapitein op de "Scaldis".
HG
Jan.
Ik zal het boek "Geschiedenis Der Belgische Sleepvaart"
(Belgisch Glory) van kapitein Cyrille Pissierssens een nazien wat hij er
over schrijft.
Het boek beschrijft de geschiedenis van 1860-2012.
Hij was o.a. kapitein op de "Scaldis".
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
HAMTUN
NATHALIE LETZER
ANGLIAN LADY
De 'Anglian Lady" vaart nog altijd met de 2X 12Cy Deutz SBA-12M-528/3480 PK.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Nathalie Letzer (1)
Bouwjaar : 1953
Bouwwerf : John I. Thornycroft & Co. Ltd., Southampton, UK
Bouwnummer : 4151
BRT : 318 t
Lengte x Breedte x Diepgang : 40,40 x 9,46 x 3,80 m
Machine : stoom, 2 x 3 cil., oliegestookt, fabrikaat John I. Thornycroft & Co. Ltd., Southampton, UK
Vermogen : 1500 ipk
Snelheid : 12 knoop
Schroeven : 2
Mei 1974 omgebouwd tot motorsleepboot bij Scheepswerven St Pieter, Hemiksem, België
BRT : 427 t
Lengte x Breedte x Holte x Diepgang : 37,44 (34,14 ll) x 9,17 x 4,27 x 3,79 m
Machine : 2 x 4 t.e.w., V12 cilinder, diesel, Klöckner-Humboldt-Deutz SBA12M528
Vermogen : 3480 bhp
Bollard Pull : 50 ton
Verloop:
november 1953 - 1972 : "Hamtun" / Isle of White & South East RMSP, Southampton, UK
1972 - 27 juni 1974 : "Nathalie Letzer" / Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen, België
27 juni 1974 - 1974 : "Nathalie Letzer" / Unie van Redding en Sleepdienst N.V. - URS, Antwerpen, België
1974 - 1979 : "Nathalie Letzer" / Union Towing and Transportation UK Ltd. - UTT, UK
1979 - 1987 : "Nathalie Letzer" / Unie van Redding en Sleepdienst N.V., - URS, Antwerpen, België
1987 - 1988 : "Anglian Lady" / Klyne & Winney Tugs, Lowestoft, UK
1988 - 1988 : "Anglian Lady" / Klyne Tugs Ltd., Lowestoft, UK
1988 - "Anglian Lady" / J.W. Purvis Marine Ltd., Sault Sainte Marie, Ontario (Quebec?), Canada
met vriendelijke groet,
Robert
Bouwjaar : 1953
Bouwwerf : John I. Thornycroft & Co. Ltd., Southampton, UK
Bouwnummer : 4151
BRT : 318 t
Lengte x Breedte x Diepgang : 40,40 x 9,46 x 3,80 m
Machine : stoom, 2 x 3 cil., oliegestookt, fabrikaat John I. Thornycroft & Co. Ltd., Southampton, UK
Vermogen : 1500 ipk
Snelheid : 12 knoop
Schroeven : 2
Mei 1974 omgebouwd tot motorsleepboot bij Scheepswerven St Pieter, Hemiksem, België
BRT : 427 t
Lengte x Breedte x Holte x Diepgang : 37,44 (34,14 ll) x 9,17 x 4,27 x 3,79 m
Machine : 2 x 4 t.e.w., V12 cilinder, diesel, Klöckner-Humboldt-Deutz SBA12M528
Vermogen : 3480 bhp
Bollard Pull : 50 ton
Verloop:
november 1953 - 1972 : "Hamtun" / Isle of White & South East RMSP, Southampton, UK
1972 - 27 juni 1974 : "Nathalie Letzer" / Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen, België
27 juni 1974 - 1974 : "Nathalie Letzer" / Unie van Redding en Sleepdienst N.V. - URS, Antwerpen, België
1974 - 1979 : "Nathalie Letzer" / Union Towing and Transportation UK Ltd. - UTT, UK
1979 - 1987 : "Nathalie Letzer" / Unie van Redding en Sleepdienst N.V., - URS, Antwerpen, België
1987 - 1988 : "Anglian Lady" / Klyne & Winney Tugs, Lowestoft, UK
1988 - 1988 : "Anglian Lady" / Klyne Tugs Ltd., Lowestoft, UK
1988 - "Anglian Lady" / J.W. Purvis Marine Ltd., Sault Sainte Marie, Ontario (Quebec?), Canada
met vriendelijke groet,
Robert
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
- Locatie: Hoek van Holland
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Ja , mooi Robert , bedankt voor je toelichting .
Ik heb heel veel foto's van schepen maar niet zoveel achtergrond van deze schepen .
Groeten uit Hoek van Holland
Ik heb heel veel foto's van schepen maar niet zoveel achtergrond van deze schepen .
Groeten uit Hoek van Holland
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Re: 1988 - "Anglian Lady" / J.W. Purvis Marine Ltd., Sault Sainte Marie, Ontario (Quebec?), Canada
Het is goed Robert, het is Ontario.
Aan de overkant van de rivier ook een Sault Sainte Marie, in Michigan. (VS).
Hartelijk dank voor de uitgebreide gegevens van de boot en geschiedenis.
HG
Jan.
Het is goed Robert, het is Ontario.
Aan de overkant van de rivier ook een Sault Sainte Marie, in Michigan. (VS).
Hartelijk dank voor de uitgebreide gegevens van de boot en geschiedenis.
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Dag Jan,
De U.R.S. ging in 1974 (juiste datum onbekend, daarom wordt 01/01/1974 gebruikt) een samenwerkingsovereenkomst aan (joint-venture) met het Canadese bedrijf Seaspan en het Amerikaanse bedrijf Crowley. Deze samenwerking onder de naam U.T.T. (United Towing and Transport) zorgde ervoor dat de URS volop kon meewerken aan de uitdagende uitbouw van de offshore olie-, exploiratie- en exploitatie-industrie. In 1979 kwam een einde aan de joint-venture, de URS behield haar zeegaande sleepboten zelf en baatte ze zelf uit, maar zorgde wel voor de uitvoering van de aangegane verbintenissen betreffende de joint-venture.
Voorbeelden van Amerikaanse en Canadese sleepboten in de joint-venture waren:
"Guardian" / 1970 / 5750 bhp General Motors Corp. 2 takt 16 cilinder diesels / Crowley, San Francisco
"Howard" / 1967 / 3200 bhp Fairbanks-Morse 2 takt 8 cilinder diesels / hoofdzakelijk bij rederijen in Seattle, Washington
"Anglian Lady" / 1953 (-1974) / 3480 bhp KHD 4 takt 12 cilinder diesels / J.W. Purvis Marine Ltd. Sault Sainte Marie, Ontaria, Canada
"Sea Swift" / 1968 / 5750 bhp 2 takt 16 cilinder General Motors Corp. / hoofdzakelijk bij Crowley, Seattle, Washington
"Seaspan Commodore" / 1974 / 5750 bhp 2 takt 16 cilinder General Motors Corp. / Seaspan International, Vancouver, British-Columbia, Can.
"Seaspan Raider" / 1970 / 4078 bhp 2 takt 16 cilinder General Motor Corp. / actief in onder meer St. John's-Newfoundland, Hamilton-Ontario
"Seaspan" / 1968 / 5750 bhp 2 takt 16 cilinder General Motors Corp. / Seaspan International, Vancouver, British-Columbia, Canada
Zeeslepers van de URS die deze maatschappij in die tijd in de joint venture bracht waren onder meer:
"Alphonse Letzer", "Union One", "Union Four", "Union Three", "Union Two".
met vriendelijke groeten,
Robert
De U.R.S. ging in 1974 (juiste datum onbekend, daarom wordt 01/01/1974 gebruikt) een samenwerkingsovereenkomst aan (joint-venture) met het Canadese bedrijf Seaspan en het Amerikaanse bedrijf Crowley. Deze samenwerking onder de naam U.T.T. (United Towing and Transport) zorgde ervoor dat de URS volop kon meewerken aan de uitdagende uitbouw van de offshore olie-, exploiratie- en exploitatie-industrie. In 1979 kwam een einde aan de joint-venture, de URS behield haar zeegaande sleepboten zelf en baatte ze zelf uit, maar zorgde wel voor de uitvoering van de aangegane verbintenissen betreffende de joint-venture.
Voorbeelden van Amerikaanse en Canadese sleepboten in de joint-venture waren:
"Guardian" / 1970 / 5750 bhp General Motors Corp. 2 takt 16 cilinder diesels / Crowley, San Francisco
"Howard" / 1967 / 3200 bhp Fairbanks-Morse 2 takt 8 cilinder diesels / hoofdzakelijk bij rederijen in Seattle, Washington
"Anglian Lady" / 1953 (-1974) / 3480 bhp KHD 4 takt 12 cilinder diesels / J.W. Purvis Marine Ltd. Sault Sainte Marie, Ontaria, Canada
"Sea Swift" / 1968 / 5750 bhp 2 takt 16 cilinder General Motors Corp. / hoofdzakelijk bij Crowley, Seattle, Washington
"Seaspan Commodore" / 1974 / 5750 bhp 2 takt 16 cilinder General Motors Corp. / Seaspan International, Vancouver, British-Columbia, Can.
"Seaspan Raider" / 1970 / 4078 bhp 2 takt 16 cilinder General Motor Corp. / actief in onder meer St. John's-Newfoundland, Hamilton-Ontario
"Seaspan" / 1968 / 5750 bhp 2 takt 16 cilinder General Motors Corp. / Seaspan International, Vancouver, British-Columbia, Canada
Zeeslepers van de URS die deze maatschappij in die tijd in de joint venture bracht waren onder meer:
"Alphonse Letzer", "Union One", "Union Four", "Union Three", "Union Two".
met vriendelijke groeten,
Robert