Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H381 Arctic Adventurer

Deze stoomtrawler is als H381 St. Loman onder bouwnr 618 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co Ltd. uit Hull.

Het schip is op 15 oktober 1936 te water gelaten en kwam op 7 december van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 564 bruto ton
Lengte: 172,2 ft (52,5 m)
Breedte: 29,1 ft (8,9 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 157 npk waarmee een max. snelheid van 12,3 knopen kon worden behaald.

Het schip werd op 9 september 1939 gevorderd door de Royal Navy als anti onderzeeboot trawler met als registratienr. FY276.
Op 25 februari 1942 is het schip uitgeleend aan de US Navy voor anti onderzeeboot werk op de Noord Atlantische Oceaan. In oktober 1945 weer teruggeven aan de Royal Navy waarna het schip op 2 juli 1946 weer beschikbaar kwam voor de visserij.
Op 4 december 1951 is St. Loman verkocht aan Boyd Line Ltd. uit Hull en kreeg toen de naam Arctic Adventurer. In 1953 is het schip omgebouwd voor oliestook.
Op 8 december 1964 kwamen bij een boiler explosie 3 machinisten om het leven toen het schip op weg was naar de visgronden bij Noorwegen. Reparatie bleek niet meer economisch verantwoord waarna het schip voor de sloop is verkocht aan Van Heyghen Freres uit België.

Het schip is op 25 januari 1965 in Gent gearriveerd voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

GY625 Recono

Deze stoomtrawler is in 1915 gebouwd voor rekening van George F Sleight uit Grimsby bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly onder bouwnr. 331.

Inhoud: 248 bruto ton
Lengte: 120,3 ft (36,6 m)
Breedte: 22 ft (6,7 m )

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 80 NPK waarmee een snelheid van 10,5 knopen kon worden behaald.

De Recono is in december 1915 gevorderd door de Royal Navy om te worden ingezet als mijnenveger. In 1920 is het schip weer vrijgegeven voor het uitoefenen van de visserij. In 1933 is de Recono verkocht aan Sleight and Humphrey te Grimsby. In november 1939 is het schip wederom door de Royal Navy gevorderd om ingezet te worden als mijnenveger. In juli 1945 is de Recono weer vrijgegeven. In mei 1949 is het schip verkocht aan George F Sleight uit Grimsby waarna het in oktober 1956 weer is verkocht aan Derwent Trawlers uit Grimsby. Uiteindelijk is het schip in 1962 voor de sloop verkocht aan Van Heyghen Freres te Gent en aldaar gesloopt.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL14 Margaretha

Door Zeevisserij Maatschappij en Haringhandel v/h A. Verboon werd in 1963 de motortrawler VL14 Margaretha in de vaart gebracht welke is gebouwd bij Scheepsbouw De Industrie van D.&J. Boot uit Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1306. Het schip werd op 27 april 1963 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart

inhoud: 279 bruto ton
lengte over alles: 40,50 m
breedte: 7,23 m
holte: 3,73

De hoofdmotor was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

In 1970 werd de Margaretha overgenomen door W. ’t Mannetje te Goedereede en kreeg het de naam Zuiderkruis GO12. De 750 pk motor werd vervangen door een 8 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 1400 pk. In 1980 is het schip verkocht aan Leslie Jon Cunningto en Frank James Gibbs uit Brixham te Engeland. In 1982 werd de naam gewijzigd in Cato. In januari ontstond er schade aan boord vanwege een brand en is het schip gesloopt.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Walvis

Re: Schilderijen

Bericht door Walvis »

Mogge Jan.

Heb je een pb gestuurd.

Groeten,

Harrie.
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH399 Guus

De motorlogger SCH399 Guus in in 1916 gebouwd bij Fa. Boot te Leiderdorp voor rekening van F. Swarttouw. Het schip had toen de naam SCH399 Onderneming II.

Inhoud: 143,3 brt
Afmetingen: 31,03 x 6,68 x 2,94 m
Motor: 70 pk Brons later vervangen door een 3 cil. 120 pk Brons uit 1935.

Geschiedenis:
1917 SCH 399 Onderneming II eig. N.V. Zeevisscherij Mij. "Onderneming II
1922 SCH 399 Alida eig. A. Zuurmond Wzn
1928 SCH 399 Guus eig. J.J. v/d Toorn Azn. motor ingezet
1941 SCH 399 Guus gevorderd door Duitse Weermacht
1948 SCH 399 Guus vrijgegeven door de Nederlandse Marine en tevens verlengt
1952 SCH 399 Guus eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 399 Guus dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 399 Guus verkocht voor sloop aan Havens te London voor £ 1200,-

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line Ltd. uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

H362 Arctic Freebooter

Deze hektrawler is onder bouwnr. 308527 gebouwd bij Goole Shipbuilding & Eng. Co. te Goole voor rekening van Boyd Line Ltd uit Hull. De Arctic Freebooter was de eerste hektrawler voor deze rederij.

Het schip is op 3 mei 1965 te water gelaten.

Inhoud: 1633 ton
Lengte: 242,7 ft (74 m)
Breedte: 41 ft (12,5 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees National Ltd. type Monarch ALSSM 6 met een vermogen van 2380 pk waarmee een max. snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald.

Het visruim heeft een inhoud van 28.250 kubieke feet. De vriesinstallatie bestaat uit 10 x 12 Station Jackstone Froster vertikale plaat vriezers met een invriescapaciteit van 40 ton per dag.
In 1985 is het schip omgebouwd voor stand by werk en gecharteerd door de Royal Navy. In 1987 is het schip verkocht aan Stanley, Witte, Boyd om te gaan vissen bij de Falkland eilanden. Het schip werd hernoemd in Lord Shackleton .

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH 81 Frank Vrolijk CZN

Door Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. te IJmuiden werd in 1971 de hektrawler SCH81 Frank Vrolijk CZN in de vaart gebracht welke is gebouwd bij Scheepswerf Boot te Leiden in opdracht van Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 221. Het schip kwam op 21 september 1971 in de vaart

inhoud: 466 bruto ton
lengte over alles: 54,27 m,
breedte: 9,22 m
holte: 6,07 m.

De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.

In 1979 is het schip verlengd (60,07 m) waardoor de inhoud steeg tot 524 brt.

Op 6 januari 1986 is er tijdens de visserij brand uitgebroken waarna het schip op 9 januari Rotterdam is binnengesleept. Daar is het voorschip verwijderd en gemonteerd op de SCH90. Het resterende deel van het schip is datzelfde jaar gesloopt in Amsterdam.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H114 Stella Aquila

De stoomtrawler H114 Stella Aquila is onder bouwnr 907 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Derwent Trawlers Ltd uit Hull maar onder exploitatie van Charleson – Smith Trawlers Ltd eveneens uit Hull.

Het schip is 16 november 1956 te water gelaten.

Inhoud: 780 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

In augustus 1965 is het schip verkocht aan Hudson Bros (Trawlers) Ltd uit Hull in november 1965 hernoemd als Ross Aquila. Op 16 maart 1971 is tijdens onderhoudswerkzaamheden brand uitgebroken in de machinekamer waardoor aanzienlijke schade aan de machinekamer en de brug is ontstaan. Na reparatie is het schip weer ingezet voor de visserij.

In 1975 is het schip voor de sloop verkocht aan Desguaces Y Salvametos uit Spanje.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H279 Stella Altair


De motortrawler H279 Stella Altair is in 1963 onder bouwnr 1485 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane’s & Sons te Selby UK voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 24 april 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.

In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Altair.
In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.

In 1981 is het schip gesloopt.

H235 Stella Orion


De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL73 Elly

De Elly was de eerste van een serie van 5 schepen die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.

De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.

Dat waren in 1964 de Anita VL34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie