Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H233 St. Celestin

De stoomtrawler H233 Saint Celestin is onder bouwnr 864 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

Het schip is op 12 mei 1952 te water gelaten en kwam in augustus datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 790 bruto ton
Lengte: 188,5 ft (57,4 m)
Breedte: 32.2 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1200 ipk. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

Op 27 mei 1956 is de H233 St. Celestin in de buurt van Bear Island in aanvaring gekomen met de trawler H452 Arctic Viking waarna het schip is gezonken. Alle opvarenden zijn daarbij gered.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H123 Alamein

De stoomtrawler H123 Alamein is onder bouwnr 820 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hull Merchants Amalgamated Trawler Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 februari 1950 te water gelaten en kwam in mei datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 590 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,4 m)
Breedte: 30.7 ft (9,4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,5 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

Op 22 augustus 1955 is de Alamein verkocht aan Charleston – Smith Trawler Ltd uit Hull en hernoemd in Stella Antares. Na overgang naar de Ross groep kreeg het schip vervolgens in november 1965 de naam Ross Antares.
1 oktober 1967 werd het schip vervolgens verkocht aan de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull waarna het uiteindelijk in 1968 werd verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

Windsor Castle


Geschilderd naar een schilderij van de beroemde Engelse zeeschilder Montaque Dawson. Op het schilderij de klipper Windsor Castle. Dit schip is in 1827 gebouwd in Sunderland voor de Blackwall Line. De eerste 10 jaar van haar bestaan heeft het schip reizen gemaakt tussen Engeland en India. In de periode daarna heeft ze ook China aangedaan. In 1870 deed de Windsor Castle mee aan de Melbourne-London race maar werd geen eerste.

In 1882 is het schip verkocht aan iemand uit Bridport en is 2 jaar later vergaan op zee.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H154 Lord Tedder

De stoomtrawler Lord Tedder is onder bouwnr 1361 in 1950 gebouwd bij Cochranes of Selby te Selby UK voor rekening van Lord Line Ltd uit Hull.

Inhoud: 722 bruto ton
Lengte: 181,3 ft ( m)
Breedte: 31 ft ( m)

De stoommachine met oliegestookte ketel had een vermogen van 890 PK.

Geschiedenis:
14.9.1950: Tewaterlating bij Cochrane & Sons Ltd, Selby
1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd uit Hull
22.5.1976 gesloopt

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H209 Kirkella


De H209 Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd in Arctic Outlaw.

In 1974 is de Arctic Outlaw, ex Arctic Galliard, ex Kirkella verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Re: Schilderijen

Bericht door Maarten Bron »

Dag Jan, ze zijn weer mooi de schilderijen. Vorige week weer met de hele ploeg in Zeeland wezen sportvissen. Je broer Leen had zijn saaiing meegenomen. Dus dat was smullen van de garrent.
Groetjes Maarten.
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Maart,

Ik hoorde van Leen dat de vangst wat was tegengevallen. Volgende keer maar weer met de boot mee?

Mvg

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H220 St. Giles

De motortrawler H220 Saint Giles is onder bouwnr 434 gebouwd bij de Schotse werf Fergusons Brothers te Glasgow voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

Het schip is op 9 februari 1962 te water gelaten en kwam in mei datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 658 bruto ton
Lengte: 178,8 ft (54,5 m)
Breedte: 32.5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk.

De St. Giles heeft tot 1979 gevist voor Thomas Hamling en is in 1980 verkocht aan Greenpeace en kreeg toen de naam Sea Shepherd II. In 1992 is het schip verkocht in Ucluelet, Brits Columbia. In 1994 opgelegd en uiteindelijk in 2004 gesloopt in Esquimault.

H350 St. Gerontius

De motortrawler H350 Saint Gerontius is onder bouwnr 976 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

Het schip is op 28 september 1961 te water gelaten en kwam in maart 1962 in de vaart.

Inhoud: 659 bruto ton
Lengte: 173,6 ft (52,9 m)
Breedte: 32.2 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat C.D. Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1380 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De St. Gerontius heeft tot 30 november 1979 gevaren voor Thomas Hamling en is daarna opgelegd. In 1980 is het schip uiteindelijk verkocht aan Albert Draper & Son voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H344 Arctic Vandal

De motor trawler Arctic Vandal is onder bouwnr 968 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 15 juni 1961 te water gelaten en kwam in November van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 594 bruto ton
Lengte: 163,7 ft (49,9 m)
Breedte: 30,5 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

In 1979 is de Arctic Vandal verkocht aan rederij Huxley Fishing Co Ltd uit Lowestoft waarbij de naam werd gewijzigd in St. Paul. Het schip werd verbouwd tot standby reddingsvaartuig voor de offshore industrie.
In 1990 ging het schip over naar Colne Shipping Co Ltd uit Lowestoft en deze deed het schip in 1996 weer van de hand aan Charford Shipping IV Ltd uit Lowestoft.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H291 Brucella


De motortrawler H291 Brucella is onder bouwnr. 867 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 30 mei 1953 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 678 bruto ton
Lengte: 175 ft ( 53,3 m)
Breedte: 31,7 ft ( 9,66 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat British Polar met een vermogen van 1220 pk waarmee een snelheid van 13 knopen kon worden bereikt.

Op 8 september 1961 is het schip verkocht aan de City Steam Fishing Co Ltd uit Hull. Echter in 1965 kocht de rederij J. Marr & Son het schip weer terug.
Op 26 april 1975 is het schip lekgeslagen 135 mijl uit de kust van IJsland. Nadat het lek provisorisch was gedicht is de Brucella door de IJslandse kanonneerboot Tyr naar Reykjavik gesleept.

In 1977 is de Brucella verkocht voor de sloop aan Albert Draper & Son uit Hull.

H132 Benella

De motortrawler H132 Benella is onder bouwnr. 936 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij City Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 16 oktober 1958 te water gelaten en kwam in februari 1959 in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,4 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1700 pk waarmee een snelheid van 15 knopen kon worden bereikt.

De Benella is op 3 maart 1965 verkocht aan rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull. In 1977 is het schip omgebouwd tot standby vaartuig voor de off shore industrie. In februari 1978 is het schip geregistreerd te Fleetwood en in 1991 is de Benella overgenomen door Cam Shipping Co Ltd uit Aberdeen en hernoemd in Cam Viceroy.

In 1993 is het schip uiteindelijk voor de sloop verkocht aan Caravel Maritime Ltd.


H116 St. Dominic


De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie