Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH23 Johanna Catharina

De logger Johanna Catharina werd in 1915 gebouwd bij de werf Gebr. Boot te Leiderdorp voor rekening van de N.V. Visserij Mij. Oceaan te IJmuiden.

Inhoud: 145,5 brutoton (na verlenging in 1938 werd dit 178,39 brutoton)
Lengte: 31,1 meter
Breedte: 6,71 meter
Holte: 2,87 meter
Motor: 1928 80 pk Brons, 1948: 240 pk 3 cil. Brons

Historie:
1915: IJM 245 Catharina Louise Eig. N.V Visserij Mij Oceaan te IJmuiden
1928 SCH 23 Johanna Catharina Eig. A de Jong
1941 gevorderd door de Duitsers
1945 vrij gegeven te IJmuiden
1952 SCH 23 Johanna Catherina Eig: J. de Jong
1960 SCH 23 Johanna Catharina Eig: Verre Visserij Mij
1963 verkocht voor de sloop aan N.V Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H223 St. Romanus


De stoomtrawler H223 Saint Romanus is als O298 Van Dyck onder bouwnr 828 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) gebouwd voor rekening van NV Motorvisserij uit Oostende.

Het schip is op 1 juli 1952 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 599 bruto ton
Lengte: 170,2 ft (51,8 m)
Breedte: 29.2 ft (8,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 950 ipk waarmee een snelheid van 12,9 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

Maart 1964 is de Van Dyck verkocht aan de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull en hernoemd in H223 St. Romanus. Op 11 januari 1968 is de St. Romanus vergaan tijdens een storm voor de kust van Noorwegen waarbij alle opvarenden om het leven zijn gekomen.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH333 Oceaan VII

De logger SCH333 Oceaan VII werd in 1939 gebouwd bij de werf Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij A. v.d. Zwan en Zn uit Scheveningen.

Inhoud: 179,41 brutoton
Lengte: 35,75 meter
Breedte: 6,83 meter
Holte: 2,99 meter
Motor: 240 pk 4 cil. Industrie

Historie:
1940 gevorderd door weermacht no, 3402
1945 vrij gegeven te IJmuiden
1954 SCH 333 Oceaan VII eig N.V A. v.d.Zwan en Zn
1955 verhuurd aan Jaczon
1961 eig. J. v.d.Zwan
1966 vaartuig verkocht naar Engeland

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H50 Kingston Turquoise

De stoomtrawler H50 Kingston Turquoise is onder bouwnr 895 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 oktober 1954 te water gelaten en kwam in februari 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 22 januari 1965 is het schip op de terugreis naar Hull 14 zeemijl ten Noord noord westen van Holy Head bij de Orkney eilanden lek geslagen op de North Shoal. Het schip zonk binnen 4 minuten. Van de 20 bemanningsleden wisten er 19 zich te redden mbv de 2 reddingssloepen; 1 opvarende is verdronken.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL 121 Willem


Het motortrawler VL121 Willem is gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr. 1434 voor de Visserij Mij. Vlaardingen. Zusterschip was de VL131 Petronella dat eveneens bij dezelfde werf is gebouwd onder bouwnr. 1435.

De te waterlating van de VL121 Willem vond plaats op 28 november 1956. Het schip kwam in de vaart op 3 april 1957.

Inhoud: 274 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 750 pk

1975: Afgevoerd ivm sanering.
1980: verkocht voor de sloop en op 17 januari vertrokken uit IJmuiden

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H98 Northella


De trawler H98 Northella is onder bouwnr 931 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 10 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1700 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1961 werd de Northella winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer op jaarbasis).

In 1963 kreeg het schip de naam Primella omdat de naam Northella werd vergeven aan een nieuwe hektrawler.

In 1977 werd het schip opgelegd na een brand in de machinekamer en datzelfde jaar is het schip verkocht voor de sloop.

Prettige kerstdagen.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH120 Poseidon

Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een serie hektrawlers. Tot die serie behoorde ook de SCH120 Poseidon.

De andere schepen uit serie waren:

SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)

De SCH120 Poseidon is onder bouwnr 223 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.

In 1985 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Okere gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH54 Franziska

De hektrawler SCH54 Franziska werd in 1974 in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. Zusterschip was de SCH302 Willem van der Zwan welke bij dezelfde werf is gebouwd.

De inhoud bedroeg 477 BRT.

Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02 meter
Holte: 5,74 meter

De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werd het schip verlengd tot 61,96 meter. De inhoud van de Franziska werd daarmee vergroot tot 557 BRT.

In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH54 Franziska kreeg toen de naam Canchis met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

KW49 Schout Velthuys

De hektrawler KW49 Schout Velthuys is in 1973 gebouwd bij T. van Duivendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk onder bouwnr Z96 voor rekening van Visserij Mij Kennemerland te Katwijk aan Zee.

Het schip kwam op 14 april 1973 in de vaart.

Inhoud: 447 bruto ton
Lengte: 54,3 m
Breedte: 10 m

Het schip beschikte over een 6 cilinder Deutz dieselmotor een vermogen van 2300 pk.

In 1986 is het schip verkocht aan Pesquera Mar Azul te Mar del Plata, Argentinië onder de naam Mar del Sud.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H290 Lancella

De H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Helaas moest deze poging worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie