Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH302 Willem van der Zwan

De motortrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1962 door Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gekocht van de Firma D. Joh. Krijger te IJmuiden en heette oorspronkelijk Amsterdam IJM28. Het schip is in 1955 gebouwd bij Scheepsbouw en Reparatiewerf De Hoop te Leiden onder bouwnr. 1431. Het schip werd op 7 september 1955 te water gelaten. De proefvaart vond plaats op 6 maart 1956 en op 28 maart van datzelfde jaar vertrok de Amsterdam van uit Vlaardingen ter visserij.

Inhoud: 333 BRT
Lengte (over alles): 43,16 m
Breedte: 7,84 meter
Holte: 3,75 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Krupp van 750 pk. Deze is in 1962 vervangen door een Deutz van 1000pk.

De Willem van der Zwan heeft tot 1966 gevaren voor rederij W. van de Zwan en is daarna verkocht aan Konrad Kvalsik te Alesund, Noorwegen. Het schip kreeg toen de naam Gollenes. In 1977 is het schip verlengd.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H227 Ross Otranto


De H227 Ross Ontranto is als Cape Otranto onder bouwnr 972 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull en is de grootste zij trawler die de werf heeft gebouwd.

Het schip is op 28 juli 1961 te water gelaten en kwam in 1962 in de vaart.

Inhoud 823 bruto ton
Lengte: 198 ft (60,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2775 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Cape Otranto is in 1965 hernoemd in Ross Otranto.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH 303 Wilhelmina Maria


De SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H118 Cape Columbia

De Cape Columbia is onder bouwnr 914 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.

De Cape Columbia was het zusterschip van de H119 Cape Adair die bij dezelfde werf onder bouwnr 915 is gebouwd. Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven

Het schip is op 27 april 1956 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 806 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 22 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Columbia.

Op 14 maart 1967 verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en op 3 mei 1967 hernoemd in Arctic Avenger.

In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

Beste forumleden,

Zaterdag 13 juni as. is het weer vlaggetjesdag op Scheveningen. Er is dan van alles te doen in en rondom de haven. Ik ben dit jaar ook weer van de partij met een aantal van mijn schilderijen. Mocht u toevallig in de buurt zijn kom dan eens een kijkje nemen. U kunt mij vinden in de visafslag bij de kramen van de Stichting Kunst Op Scheveningen.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL73 Elly

De Elly was de eerste van een serie van 5 schepen die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.

De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.

Dat waren in 1964 de Anita VL34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H395 Cape Gloucester


Deze stoomtrawler is als Sapper onder bouwnr 705 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de Engelse Marine.

Het schip is op 11 november 1942 te water gelaten en kwam in maart 1943 in de vaart.

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 175 ft (53,3 m)
Breedte: 30ft (9,1 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 11 knopen worden behaald.

Op 20 april 1946 is het schip verkocht aan Hudson Bros Ltd uit Hull en hernoemd in Cape Gloucester H395. In 1949 is het ship geschikt gemaakt voor oliestook.

Op 28 december 1956 verkocht aan Hendriksen & Co Ltd uit Hull enhernoemd in Admetus. In 1966 is het schip uiteindelijk verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H290 Lancella

De H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Helaas moest deze poging worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H332 D B Finn

De motortrawler H332 D B Finn is in 1961 gebouwd onder bouwnr 524 bij Goole Shipbuilding & Repair Co te Goole (UK) voor rekening van St Andrews Steam Fishing Co te Hull.

Het schip is op 21 november 1960 te water gelaten en kwam in 1961 in de vaart.

Inhoud: 701 brutoton
Lengte: 188 ft (57,3 m)
Breedte: 32 ft (9,75 m)

Het schip beschikte over een Holmes Werkspoor dieselmotor type TMAS 398 met een vermogen van 1600 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Op 21 maart 1975 is de D B Finn tijdens een orkaan gestrand voor de kust van IJsland. Alle bemanningsleden zijn daarbij gered. Na berging van het schip bleek de schade dusdanig groot dat reparatie economisch niet meer verantwoord was. Het schip is in juni 1975 verkocht voor de sloop.
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH 6 Alida


De SCH 6 ‘Alida’ werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie