Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
joop 1
Berichten: 2093
Lid geworden op: 05 nov 2013 17.20 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Schilderijen.

Bericht door joop 1 » 25 sep 2017 17.20 18:39

poosje terug dit schilderij op de kop getikt werk van cees vellekoop
Bijlagen
kvf 12.jpg
kvf 12.jpg (136.48 KiB) 297 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.


Jan de Reus
Berichten: 267
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 29 sep 2017 17.20 14:42

GY94 Lifeguard

Deze stoomtrawler is in 1949 gebouwd voor rekening van de Loyal Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby bij de werf Cook, Welton en Gemmell te Beverley (Engeland). De tewaterlating had plaats op 12 juli 1949 en het schip kwam op 5 oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 668 bruto ton
Lengte: 183,4 ft (55,9 m)
Breedte: 30,7 ft (9,4 m)

De voortstuwing bestond uit een oliegestookte ketel en stoommachine van C.D. Holmes met een vermogen van 1100 IPK. Hiermee kon een maximale vaart van 14 knopen worden gehaald.

Geschiedenis:
Na het vergaan van de trawler Laforey (GY85) werd het visnummer van de Lifeguard veranderd in GY395. Dit omdat men geloofde dat wanneer de som van de afzonderlijke cijfers op 13 uitkwam dit ongeluk bracht.

De Lifeguard is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en in 1968 verkocht voor de sloop naar België alwaar het schip te Antwerpen is gesloopt.

Jan
Bijlagen
GY94-Lifeguard_150kB.jpg
GY94-Lifeguard_150kB.jpg (148.31 KiB) 281 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 267
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 06 okt 2017 17.20 20:51

SCH121 Oceaan VI

Deze motorlogger is als SCH496 Onderneming II in 1917 gebouwd bij Scheepswerf J. de Jong te Goudrak voor rekening van rederij Zeevisscherij Mij. Onderneming (dir M. Varkenvisser) te Scheveningen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij. De bijnaam van deze logger was "de Jeep", dit vanwege de snelheid en de korte masten.

Inhoud: 170 BRT
Lengte: 35,11 m
Breedte: 6,66 m
Holte: 2,79 m
Motor: 180 pk 2 cil. Zloth-Carroot stoommachine / 350 pk 6 cil MAK dieselmotor

Geschiedenis:
1917 SCH 496 Onderneming II eig. Zeevisscherij Mij. Onderneming, dir. M. Varkenvisser
1945 SCH 125 Oceaan X verbouwd tot stoomlogger en verkocht aan A. v/d Zwan & Zn
1950 SCH 121 Oceaan VI eig. Fa. A. v/d Zwan en Zonen,
1954 SCH 121 Oceaan VI omgezet in N.V. A. v/d Zwan & Zonen
1961 SCH 121 Oceaan VI eig. N.V. Fa. Rochus v/d Zwan & Zn.
1962 SCH 121 Oceaan VI exploitatie beëindigd door Fa. Oceaan
1964 SCH 121 Oceaan VI in huurkoop Red. Vuurbaak, dir. J. Verbaan.
1965 SCH 121 Oceaan VI eig. Red. Vuurbaak
1965 SCH 121 Oceaan VI doorgehaald i.v.m. verklaring van eigenaar dat het vaartuig is aangemeld voor slooppremie. Vaartuig verkocht aan Fa. N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan
Bijlagen
SCH121-Oceaan-VI_150kB.jpg
SCH121-Oceaan-VI_150kB.jpg (144.91 KiB) 241 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 267
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 08 okt 2017 17.20 11:29

H111 Newby Wyke

De Engelse stoomtrawler H111 Newby Wyke is in 1950 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1353 voor rekening van rederij West Dock Steam Trawling Co uit Hull.
De tewaterlating vond plaats op 8 oktober 1950.

Inhoud: 672 BRT
Lengte: 178,4 ft (54,37 m )
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 890pk.

In 1954 zijn alle schepen van de West Dock Steam Trawling Co overgegaan naar de Lord Line Ltd uit Hull welke op haar beurt in 1966 is overgegaan naar Hellyer Brothers Ltd uit Hull.

In 1975 is de Newby Wyke verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H111-Newby-Wyke_150kB.jpg
H111-Newby-Wyke_150kB.jpg (147.7 KiB) 226 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 267
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 10 okt 2017 17.20 14:31

Beste forumleden,

Binnenkort gaat mijn eerste tentoonstelling van start in het Havenmuseum te IJmuiden. Kom gerust een kijkje nemen.

Mvg

Jan
Bijlagen
poster_150kB.jpg
poster_150kB.jpg (136.57 KiB) 206 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 267
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 17 okt 2017 17.20 14:16

H49 Kingston Emerald

De stoomtrawler H49 Kingston Emerald is onder bouwnr 894 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 31 augustus 1954 te water gelaten en kwam in december van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1970 werd de Kingston Emerald winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (beste jaarvangst). Op 18 november 1973 werd op 50 mijl ten oosten van de Tyne alle 11 bemanningsleden gered van het Zweedse vrachtschip Gapern (2286 brt) tijdens een storm.

In 1976 is de Kingston Emerald verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.


H95 Kingston Sapphire

De stoomtrawler H95 Kingston Sapphire is onder bouwnr 896 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull en is een zusterschip van de Kingston Emerald.

Het schip is op 22 juni 1955 te water gelaten en kwam in november 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1976 is het schip verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.

Jan
Bijlagen
H49-Kingston-Emerald_150kB.jpg
H49-Kingston-Emerald_150kB.jpg (145.51 KiB) 158 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 267
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 09 nov 2017 17.20 14:40

SCH55 Noorderkroon

De trawllogger SCH55 Noorderkroon is in 1955 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder briefnr. 10011 voor rekening van rederij de Verre Visserij MIJ uit Scheveningen. Het schip was uitgerust zowel voor de vleet- als voor de trawlvisserij. Het tonnenruim heeft plaats voor 340 kantjes haring en het met kurk geïsoleerde visruim heeft een inhoud van ± 170 m³.

Inhoud: 213,19 BRT
Afmetingen: 37,63 x 6,83 x 3,15 m
Hoofdmotor: 6 cil. M.W.M. dieselmotor 750 pk

Geschiedenis:
1963 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gz
1970 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gz en van Leeuwen Sz
1975 Piscator Sport visserij Eig. J. Groen

Jan
Bijlagen
SCH55-Noorderkroon_150kB.jpg
SCH55-Noorderkroon_150kB.jpg (146.35 KiB) 53 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl



Plaats reactie