Foto's en informatie gezocht.

Alles over de zeevisserij
Frits
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 apr 2006 22:01

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Frits »

Volgens mij is deze kotter door Multiships.nl verkocht. Misschien kunnen die je verder helpen. Voordat de kotter verkocht is, heeft die een tijdje in Den Oever gelegen.
Frits
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 apr 2006 22:01

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Frits »

Weet iemand wat er met deze kotter gebeurt is ? Gebouwd in 1959 als WR 32 "Petra" door scheepswerf Amels uit Makkum. Is in 1965 verkocht naar Den Helder als HD 2 "Maria" om vervolgens in 1975 te worden gesaneerd. De kotter is toen verkocht naar Engeland en kwam daar in de vaart als P 653 "Home Waters'. Daarna eindigde mijn spoor, totdat de kotter in de jaren tachtig opduikt in Haarlem, waar het dan te koop ligt.
Bijlagen
UK 94 te koop.jpg
UK 94 te koop.jpg (620.24 KiB) 7536 keer bekeken
Ridderkerk
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:19

Vissersschepen "Holland VII" en "Holland VIII"

Bericht door Ridderkerk »

Beste visserij-experts,

Ik heb de volgende vraag:

Uit gegevens van 1903 blijkt dat er toen bij Wed. C. Boele gebouwd zouden zijn de vissersschepen "Holland VII" en Holland VIII".
Opmerkelijk is echter dat dezelfde bron aangeeft dat in 1920 bij dezelfde werf gebouwd zouden zijn de AM-60, ook met de naam "Holland VII"
en de AM-6, ook met de naam "Holland VIII".

Het kan natuurlijk toeval zijn, maar wie kan aangeven wat goed / fout is.

Wie helpt?
Bedankt,
Huib van Vliet
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vissersschepen "Holland VII" en "Holland VIII"

Bericht door Gert Schouwstra »

Huib, de archieven van o.a. de IJmuider Courant leveren de volgende gegevens op:

De stoomtrawlers HOLLAND VII (AM-60) en de HOLLAND VIII (AM-61) zijn allebei in 1903 bij wed. C. Boele & Zn te Slikkerveer gebouwd voor de Amsterdamse visserijmaatschappij "IJmuiden", onder directie van C.P.J. Vuerhard. Ze waren gebouwd voor de haringdrijfnetvisserij en o.a. uitgerust met een koproer. Later gingen ze in de iJslandvisserij. De HOLLAND VIII is na enkele jaren al op zee gebleven.

HOLLAND VII (AM-60)
bouwjaar 1903 werf Boele te Slikkerveer.
41,17 x 7,04 x 3,14 -258 ton
325 ipk Triple expansie machine van ASM Arnhem.
1e eigenaar: Amsterdamse visserijmaatschappij "IJmuiden", directie C.P.J. Vuerhard.
In 1909 na een slechte Ijslandreis tijdelijk opgelegd.
2e eigenaar: NV Zeevisserijmaatschappij HOLLAND VII, directie F.P. Vermeulen.
1913: PLUTOS IJM-184, Mij Praxis te Ijmuiden, directie C. Maas, J. Prins en G. Carst.
16 maart 1923: in aanvaring met de ANN LEWIS GY-208.
ca 1933 opgelegd aan de trawlerkade te IJmuiden.
1936 verkocht voor sloop.

In 1916 werd door Praxis een nieuwe HOLLAND VII (IJM 503) besteld bij de ASM in Arnhem.

HOLLAND VIII (AM-61)
bouwjaar 1903 werf Boele te Slikkerveer.
41,17 x 7,04 x 3,14 -258 ton
325 ipk Triple expansie machine van ASM Arnhem.
1e eigenaar: Amsterdamse visserijmaatschappij "IJmuiden", directie C.P.J. Vuerhard.
Op 17 maart 1906 werd de 14-koppige bemanning in IJmuiden binnengebracht door de Engelse stoomtrawler WALRUSS (BN 31). De HOLLAND VIII was op de terugreis vanaf IJsland door aanhoudende stormen lek geraakt. Boven Ameland waren de pompen uitgevallen en maakte het schip zoveel water dat de bemanning werd overgenomen door de WALRUSS. Na anderhalf uur slepen werd de lijn gekapt en is de HOLLAND VIII gezonken.

Er is ook nog een andere HOLLAND VIII geweest, die later als WILHELMINA en SUMATRA (KW 86) heeft gevaren. Deze motorlogger was gebouwd in 1916 bij van der Windt in Vlaardingen.

Het is natuurlijk lastig dat deze namen vaker voorkwamen. Bij een publieke verkoping in 1889 bij het faillissement van de Mij Holland in Vlaardingen kwam ik al de volgende schepen tegen:
Bomschuit HOLLAND VII (SCH 151)
Loggerschip HOLLAND VIII (VL 128)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ridderkerk
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:19

Re: Vissersschepen "Holland VII" en "Holland VIII"

Bericht door Ridderkerk »

Hallo Gert,
Hartelijk dank voor de snelle en uitvoerige reactie!

Groeten,
Huib
Ridderkerk
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:19

VL-43 "Noordzee" / 1907

Bericht door Ridderkerk »

Beste mensen,

Heeft iemand voor mij de gegevens (lengte/breedte/diepte/tonnage/motor) van de
VL-43 "Noordzee", gebouwd in 1907 te Slikkerveer voor Rederij Pot.

Alvast bedankt.

Huib van Vliet
Ridderkerk
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Re: VL-43 "Noordzee" / 1907

Bericht door Maarten Bron »

Ridderkerk schreef:Beste mensen,

Heeft iemand voor mij de gegevens (lengte/breedte/diepte/tonnage/motor) van de
VL-43 "Noordzee", gebouwd in 1907 te Slikkerveer voor Rederij Pot.

Alvast bedankt.

Huib van Vliet
Ridderkerk
Dag Huib,

Volgens het boek Stoom op Haring van M.P. Zuydgeest gebouwd als hulpstomer bij M van der Kuyl in Slikkerveer voor N.V. Stoomvisserij De Maas (kan van Pot zijn). L x B x H : 31,88 x 6,54 x 3,06 meter. Stoommachine een 95 PK compound van J.H. van Capelle uit Bolnes. In 1923 met 3 meter verlengd bij werf De Jong in Vlaardingen. In 1925 weer verlengd en voorroer (koproer) ingebouwd. In 1933 verkocht N.V. Van Toors Visserij Mij te Vlaardingen.
In 1938 verkocht naar Visscherij Mij Insulinde in Katwijk en als KW 129 Bali in de vaart gekomen. In 1946 motorlogger 240/290 PK Werkspoor.
In 1961 voor de sloop verkocht.
Voor foto's kijk eens op www.scheveningen-haven.nl bij Visserijschepen onder Vlaardingen en Katwijk.

Groetjes Maarten.
zavaleta1953
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2016 18:39

GeoServant,logger,guardvessel

Bericht door zavaleta1953 »

Beste mensen,
Ik zoek gegevens over een oude scheveningse logger gebouwd in 1952 of 1956 die later "refitted" werd als guard vessel met als supply port DenHelder.
In de winter van 1987 lag hij als standby vessel bij de drill rig TransOcean 6 aan de zuid west kant van TSS Texel.
De operator of reder was geloof ik een zekere heer De Boer uit DenHelder.
Jaren later hoorde ik van de stuurman dat hij weer was refitted als visvaartuig,een soort van longliner voor de vangst van "Merluza".
Visgebied was ten westen van Ierland met als supplyport "Westport" Sligo Ierland
De bemanning bestond uit Spanjaarden met de stuurman uit de tijd dat ze dienst deed als guardvessel nu als kapitein van de "longliner".
De naam weet ik niet ,vlag en homport ook niet,denk dat de operator Spaans was,ik ken het schip alleen als de GeoServant,vlag st Vincent meen ik,homeport Kingstown.
Kan verder helemaal geen gegevens vinden over haar, zelfs niet in int.sloop registers, ik heb nog wel een foto geplaats op "shipspotting.com"

Herinnert iemand zich deze boot nog ?[attachment=0]img137.jpg[/attachment
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Re: GeoServant,logger,guardvessel

Bericht door Maarten Bron »

Beste Zavaleta,

Plaats je vraag ook eens op www.scheveningen-haven.nl , wel even aanmelden. Ga hier naar Wie wat waar, vervolgens naar Het complete forum, dan naar Vraag en antwoord en dan naar Ik heb een vraag. En zet ook de foto er bij, dat maakt het zoeken makkelijker.

Groetjes Maarten.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: GeoServant,logger,guardvessel

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Zavatela, dit moet hem zijn:
Gebouwd als motorzijtrawler FRANK VROLIJK (IMO 5120049) in 1957 bij scheepswerf De Hoop (Gebr. Boot) in Leiden
37,56 x 7,64 x 3,56, - 339 GT, 406 DWT, 6 cylinder 750 pk Deutz.
Te water op 18 december 1957

1957 FRANK VROLIJK (SCH 64), eig. Cornelis Vrolijk Visserijmaatschappij NV in IJmuiden.
1971 SIMON (SCH 323), eig. rederij M den Dulk Gz & B. van Leeuwen Szn in Scheveningen.
1975 opgelegd.
1983 GEO III, onderzoeksschip. Ik lees dat in 1983 een schip met deze naam op een reis met een lading hasj van Marokko naar Amsterdam, door de Franse marine in Brest is opgebracht.
1985 GEO SERVANT, guard vessel. In de zomer van 1986 voer het schip volgens een advertentie vanaf Den Helder dagtochten van 20 uur met sportvissers voor fl 199,- p.p.
1991 PABLO I, vissersschip.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie