SCHEEPVAART FORUM

Het forum vóór en dóór scheepvaartliefhebbers!
Het is nu za sep 20, 2014 5:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2008 5:50 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 16, 2005 10:39 am
Berichten: 111
Woonplaats: Velserbroek
ga mn best voor je doen ed!
groetjes

_________________
Nautisch(hobby)fotograaf
Havenwachter Zeehaven IJmuiden
Voorliefde voor sleepboten/suppliers


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 8:25 am 
Offline

Geregistreerd: ma jan 15, 2007 4:17 pm
Berichten: 109
Donderdag 28 augustus aan boord de douche cel gemonteerd en aangesloten op het drinkwaternet, we kunnen douchen! Wel zo lekker als je weer eens tot je ellebogen in het slijpsel en vuil hebt gelegen na een dagje buffelen aan boord. Vrijdag morgen vroeg begonnen om de hydrofoortank aan te sluiten op het bestaande leiding werk. Uiteraard kom je er dan achter dat je net een klein meetfoutje gemaakt hebt en je de tank aansluiting moet aanpassen,*********** maar ja niets aan te doen, snel de leidingen weer losmaken en de tank van het schot af halen en de aansluiting afslijpen. een nieuw stuk pijp op de tank gelast en deze tegen het mk schot aan gemonteerd. Vervolgens een shock behandeling hadex in de tank gegooid, leidingen aangesloten en de hydrofoor aangezet om de tank en leidingen te testen. ja uiteraard een lekkage op een koppeling en een leiding. na vele kracht termen en bedreigingen aan het adres van meneer de koppeling maar weer de leiding gedemonteerd en snel een nieuwe koppeling op de leiding gemonteerd. Rond 17:00 lag onze sleepboot langszij die ons zou assisteren om van de ligplaats af te komen. Motor gestart en zonder schade tussen de palen gevaren en snel de sluis in. aangezien het voor ons de eerste keer is dat we met eigen kracht de sluis in gingen was het dus even onduidelijk hoe je het beste met het schip in de sluis kon gaan liggen. voortros voorspring en een achtertros is niet het meest ideale. na wat gedrijf door de sluis konden we weer varen naar het festival terrein. snel de walkabel uitgerold en schoten aan gehouden( het afmeer biertje naar binnen geknald) snel de mk in om er voor te zorgen dat de hydrofoor het weer gaat doen. uiteindelijk na 2 uur stoeien met een lekke koppeling en een slechte las werkt de hydrofoor eindelijk. Zaterdag ochtend het schip vol gehangen met vlaggen en de stand opgebouwd, veel complimenten gekregen hoe het schip er uitzag en uiteraard genoeg mensen het schip kunnen laten zien. in de avond nog kunnen genieten van het schitterende vuurwerk, na het vuurwerk kwamen er nog een paar oud leden langs voor een biertje en is het nog eens vrij vroeg geworden. een paar uur later(leken wel minuten) stond de wacht in m'n hut een heel betoog te houden waarom ik wel eens m'n kooi uit moest. na hieraan gehoor te hebben gegeven struikel ik de trap op en ga lekker onder de douche staan. (gelukkig knapt een mens hiervan op) na het ontbijt de stand weer opgebouwd en kwamen de eerste mensen alweer aan boord kijken. rond de klok van 16:30 was het tijd voor de demo van de knrm en duik team ijmond. aangezien ik deze zaterdag al had gezien de mk maar ingedoken en de hoofdmotor maar gestart. bij het vertrek zijn we geholpen door ons sleepbootje die de kop omtrok en zijn we zelfstandig de haven uit gevaren richting de zuider sluis. hier wederom gekeken hoe we het beste konden afmeren, voortros en achterspring en de schroef op 50 rpm achteruit laten draaien. hierdoor blijft het schip het beste tegen de wal aan liggen en met losgooien gaat het makkelijker om de kop uit te draaien en weg te varen. aangezien het mooi weer was en we de tijd hadden zijn we doorgevaren naar velzen en daar hebben we het schip rond gegooid en een beetje aan het manoeuvreren geweest om te kijken wat het schip nu doet. Over de draaicirkel kan ik kort zijn, die doet niet onder van die van een supertanker. na wat gespeeld te hebben zijn we weer richting de sluis gevaren en tussen de palen door gekropen met behulp van het sleepbootje. Dit ging snel en voorspoedig. Volgende week komen er hopelijk een paar nieuwe leden kijken en zullen we een begin maken met het demonteren van de koelwaterpomp van bb diesel. deze lekt op zijn as afdichting. Hopelijk is dit snel verholpen zodat we over een maand nog een keer een stukje kunnen gaan varen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr Ed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 10:48 am 
Offline

Geregistreerd: ma jan 15, 2007 4:17 pm
Berichten: 109
Na enige tijd weer eens wat te melden van af de beukelsz.

Tijdens de zomer kwamen we er achter dat de zoet koelwaterpomp van bb diesel er de brui aan gegeven had. Deze hebben we na het haven festival gedemonteerd en is naar de vrijwilligers van het zee en haven museum gegaan in IJmuiden. Daar bleek dat er verkeerde lagers in zaten, slijtring versleten was, seal z’n beste tijd gehad heef. Na heel veel telefoontjes te horen gekregen dat een gereviseerde pomp 1500 euro kost. Nu is het goedkopen om onderdelen te bestellen en die zijn eindelijk binnen. Uiteraard zit niet alles altijd mee en komt bartje ook weer eens om de hoek kijken., pomphuis lek. Na bikken en steken bleef er nog steeds roest zitten op moeilijk bereikbare plekken dus om bartje tevreden te houden is de pomp in een bak met cola gelegd. Het resultaat was 2 gaten/scheuren erbij. Dit vervolgens met belzona dicht gesmeerd en na een tijdje het pomphuis vol met water gezet om te kijken of hij nog lekte. As maandag wordt de pomp in elkaar gezet en de volgende dag willen we hem monteren op de motor en testen. De eerst volgende vaartocht is als we de sint binnen brengen in IJmuiden op zaterdag de 15e . Hopelijk krijgen we maandag de juiste persoon te pakken bij Rijkswaterstaat om op dinsdag een vlet van dek te hijsen en een generator aan dek te zetten die we in de winter willen inbouwen in de mk. Maar of dit gaat lukken is nog maar de vraag, je vraagt om een medewerker van rayon IJmuiden en vervolgens krijg je Rijkswaterstaat regio Utrecht aan de telefoon……. Maarja het eerste doel is om de boel weer aan de praat te krijgen en dan komt de rest. Tevens hebben we via de marine de gelegenheid gekregen om de matrassen aan boord te vernieuwen en een aantal blikken verf te krijgen.

Gr Ed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 4:25 pm 
Aanvankelijk was het als een hobby begonnen Ed...........................
Maar ja, maar ja, maar ja, maar ja, maar ja.
Succes met de "W.B." en vergeet de Goed Heiligman niet van mij te groeten.

m.v.g. Roy


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 9:17 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jan 15, 2007 4:17 pm
Berichten: 109
Zo na een dagje sleutelen is het gelukt om bb diesel te reanimeren. Een paar kleine lekkages gekregen maar na het aandraaien van de slangen klemmen was dit ook weer opgelost. Na de werkzaamheden de motor opgevuld met koelvloeistof/antivries en de motor een uurtje wisselend belast laten draaien. Hierbij gelukkig geen andere storingen opgelopen. Hopelijk over 2 weken een zorgeloze kleine vaartocht en alle bloed,zweet en tranen van het afgelopen jaar zijn vergeven. Volgend project is het inbouwen van een generator, maar daarover meer als het zo ver is.

gr Ed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 6:06 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jan 15, 2007 4:17 pm
Berichten: 109
Vrijdag morgen waren we al aan boord druk in de weer om op het laatste moment nog ff een aantal van die kleine kl***klusjes te doen die alsmaar uitgesteld werden. Daarna nog ff wat boodschappen gedaan om het inwendige mens ook van dienst te zijn. Uiteraard nog ff de laatste dingen doornemen voor de volgende dag en oops!, het was alweer vroeg voordat we het in de gaten hadden. Met een brak gevoel opgestaan en snel de machinekamer in om de motoren te starten en alvast de boel warm te laten draaien. 8:15 lag er een bootje van de vletterlieden langszij die ons ff zou helpen om tussen de palen door te komen zonder kleerscheuren. Heerlijk op het gemak door de sluis richting de 3e haven gevaren om daar het schip te versieren en de sint en zijn 80 pieten aan boord te nemen. Een aantal pieten vonden het weer onwijs leuk dat we de beukelsz weer varende gekregen hadden en ze de intocht weer konden doen met “hun “ beukelsz. Rond 11:00 zijn we vertrokken en voeren we richting de zuidersluis. Aangezien we nog tijd zat hadden en de sluis nog aan een binnenschutting bezig was zijn we een rondje fort eiland gevaren. Onderweg werden we al begroet door een aantal kleine en grotere vaartuigen die ons begeleide richting de zuidersluis alwaar we geschut zouden worden om later af te meren aan de loswal. Nadat de sint vertrokken was hebben we besloten om van deze dag gebruik te maken om een klein stukje te gaan varen om zo het schip en zijn vaar eigenschappen wat beter te leren kennen. Tijdens deze vaartocht hebben zich geen noemenswaardige storingen voorgedaan. Aangezien een van de motoren een lange tijd stil gestaan had was deze een beetje vervuild. Door langzaam aan de motor wisselend te belasten kregen we het voor elkaar om een tijdje echt vollast te draaien. Aangezien de motoren ook niet meer de jongste zijn en de motoren dan ook een aardige slok brandstof verbruiken hebben we ze weer in vermogen terug genomen om ze zo te sparen en de kosten een beetje te drukken. Rond 16:00 waren we weer afgemeerd en konden we een oude traditie in ere herstellen (het zogenaamde “schoten aan”) Hopelijk krijgen we in het voorjaar de gelegenheid om weer een aantal vaartochten te plannen.

Foto's zijn van Wim v/d Moolen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 6:10 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jan 15, 2007 4:17 pm
Berichten: 109
En nog een aantal foto's.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 7:17 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jan 15, 2007 4:17 pm
Berichten: 109
Afgelopen week weer ff een paar dagen wat kunnen doen aan boord. Zo hebben we de laatste 2 deuren weer in het schot gehangen van het voormalige lab en kombuis. De sponning van het lab was helaas niet meer te repareren en hier hebben we dus een nieuwe sponning in gezet zodat men de van de deur geen draaideur kan maken. Tevens hebben we in het voormalige visruim het oude zeil van de vloer afgehaald en zijn we begonnen met dit verblijf een beetje op te knappen. De werkzaamheden bestaan uit het vast zetten van de houten vloer delen, herstel werkzaamheden van het onderdeks, schuren van wanden en onderdeks en uiteraard alles weer aflakken. Hierna gaan we beginnen met het opknappen van de kooien die nog een paar kleine aanpassingen nodig hebben. Volgende week zullen we ook gaan kijken naar de oude koelcel die in de stuurmachinekamer staat. Ik heb het vermoeden dat er een klein gaatje in de ozon laag zit recht boven de beukelsz. Volgende keer zal ik hier een aantal foto's van plaatsen.

gr Ed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 9:47 pm 
Zo blijkt maar weer, the good old "Willem Beukelsz" is still alive and kicking..............
Goed bezig Ed !!!.

m.v.g. Roy


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: za dec 13, 2008 11:03 am 
Offline

Geregistreerd: di jul 26, 2005 3:29 pm
Berichten: 66
Woonplaats: de rijp
na een tijdje(gedwongen) afwezigheid alles weer eens gelezen en de mooie foto,s bekeken.
grt,bouk.

_________________
diverse schepen enz,op mijn site.
http://s281.photobucket.com/user/tutgro ... der?sort=3


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: za dec 13, 2008 9:47 pm 
Fotootje gevonden in De Spiegel (nr 36) van 4 juni 1960:

Afbeelding

(Klik voor groter formaat.)

Groeten,
Jan


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: zo dec 14, 2008 9:06 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jan 15, 2007 4:17 pm
Berichten: 109
Jan,


Leuke foto. Als je goed kijkt en wat vergroot dan zie je dat de bak nog open is. Deze is inmiddels al weer een aantal jaren dicht gemaakt zodat we wat meer opslag hadden.
gr Ed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 10:52 pm 
Hé, ja, dat had ik nog niet opgemerkt. Ben in 2001 trouwens een keertje op de Willem Beukelsz geweest, toen er radio-uitzendingen vanaf het schip werden gemaakt. Maar heb het daarna niet meer gezien. Er is heel wat werk verzet in die tussentijd heb ik inmiddels gezien en gelezen! Gelukkig maar.


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: do dec 18, 2008 8:07 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jan 15, 2007 4:17 pm
Berichten: 109
Jan,

Kom gerust een keer langs om te kijken. Uiteraard zijn we nog niet klaar maar het gaat weer de goede kant op.

gr Ed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Willem Beukelsz
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2009 6:50 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jan 15, 2007 4:17 pm
Berichten: 109
Afgelopen week kregen we te horen dat we met het schip tijdelijk ergens anders moesten gaan liggen ivm het slaan van nieuwe palen. Zaterdag dus flink in de weer om het schip te verhalen aangezien de motoren nog in hun winterslaap staan. As zaterdag maar eens proberen de motoren zachtjes wakker te maken en de boel opstarten. Hopelijk zijn de werkzaamheden aan de vaste ligplaats klaar. Tevens kregen we afgelopen week een brief binnen dat we nu officieel geregistreerd staan als varend monument. Zodra we de brief officieel binnen hebben zullen we maar eens de gang gaan maken naar de bunkerboer voordat alles weer duurder gaat worden....

gr Ed


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by Kustvaartforum © 2014