Pagina 4 van 9

Re: Gezocht

Geplaatst: 19 mar 2012 23:15
door louwerse
Bressiaonder,

Dat zou best kunnen wat je hierboven opgeeft, ik heb mijn gegevens overigens uit Moormans Jaarboek, waar deze
in staan in 1967.
Let overigens wel op dat de afmetingen van bouwnummer 119 iets afwijken van bouwnummer 116 en 117
Dat je nog een visserijnummer over hebt, kan wellicht de andere zijn.

Leen Louwerse

Morgen is vandaag gisteren

Re: Gezocht

Geplaatst: 20 mar 2012 13:07
door hank
Van de Sande bnr. 115 + 118.

115: DI 1730. Bonne St. Rita. Arm. Bijhet Edmond.
19,40x 5.10x 2.30. Baudouin. 360 pk.

118: F 1206. l'Ypostais. P.H. Lecanu. Yport.
21,00x 5,65x 2,05. Poyaud. 415 pk.


Deze scheepjes hebben ook verschillende maten.

Hank.

Re: Info gezocht van Belgische vaartuigen.

Geplaatst: 20 mar 2012 16:31
door bressiaonder
Van die F-1206"L'Ypostais" heb ik een foto, dat is een hekkotter.
Ik heb hier nog een DI-1754 ook...dat is weer een ander modelletje, zonder buiskap.

Re: Info gezocht van Belgische vaartuigen.

Geplaatst: 01 apr 2012 11:31
door hank
Bressiaonder.

Je bezit een foto van de F 1206, dit is een hekkotter.
De SCH/ARM 44 heeft de zelfde maten. 21,00x5,65x2,16/2,05.
Wil je ze eens vergelijken of het zusterschepen zijn?

Hank.

Re: Info gezocht van Belgische vaartuigen.

Geplaatst: 02 apr 2012 13:45
door bressiaonder
Beste Hank,

De F-1206 is uiterlijk bijna gelijk aan de SCH-44.
Alleen heeft de F-1206 geen voormastje op het bakdek staan, maar een ^ -vormige mast op de stuurhut.
Het model van de stuurhut is hetzelfde.
De portaalmast op het achterdek van de F-1206 is veel zwaarder en breder uitgevoerd en staat verder naar achter.
Het achterschip (de kont) van de F-1206 ziet er wat voller uit vergeleken met de SCH-44.
De F-1206 is eigenlijk meer gebouwd als bordenvisser, er staan ook geen gieken op...

Re: Info gezocht van Belgische vaartuigen.

Geplaatst: 02 apr 2012 20:48
door hank
Ronald.

Bedankt voor je reactie. De in 1963 gebouwde OD 10 had ook de zelfde afmetingen ,ook een zusterschip.
De voor Frankrijk gebouwde schepen zullen aan dek wat anders zijn uitgerust,ze hadden daar andere vis methoden.
De bokken of boomkorvisserij kwam volgens mij in die tijd daar niet voor.

Hank.

Re: Info gezocht van Belgische vaartuigen.

Geplaatst: 03 apr 2012 15:27
door bressiaonder
Hank,

Op een foto van die OD-10 op www.shipdata.nl zie je dat het bakdek veel verder naar achter doorloopt tot bij de achterkant van de stuurhut, maar verder is die hetzelfde als de SCH-44.
De andere vaartuigen die voor Franse rekening gebouwd zijn hebben inderdaad allen geen gieken aan boord en zijn voorzien van stevige davids op voor en achterschip voor de bordenvisserij.
De boomkorvisserij is trouwens nog steeds een zeldzaamheid in Frankrijk en dat zal hier ook ooit wel zo worden...

Re: Info gezocht van Belgische vaartuigen.

Geplaatst: 03 apr 2012 15:58
door hank
Ronald.

Bij kotterfoto staat een mooie foto waar het bakdek nog niet is doorgetrokken'.
Dat is waarschijnlijk bij de verlenging gebeurd.

Hank.

Re: Info gezocht van Belgische vaartuigen.

Geplaatst: 09 apr 2012 10:35
door hank
Bressiaonder.

Op 20 maart schreef je ook nog een foto van de Franse DI 1754 te bezitten ( geen buiskap).
Haak bnr 868 en 869 zijn in 1959/1960 bij van de Sande afgebouwd als BR 15 en BR 54.
Deze kotters hadden ook geen buiskap en maten 17,50x16,35x4,82x2,04. Cummins 120 pk.
Haak bnr: 870 16,35x4,82x2,04 Cummins 120 pk werd besteld door Van de Sande in Breskens.
Is het mogelijk dat het zuster schepen zijn.

Hank.

Re: Info gezocht van Belgische vaartuigen.

Geplaatst: 09 apr 2012 21:48
door bressiaonder
Hank,

Het lijkt me geen zusterscheepje van de BR-15 en 54.
Of het casco moet dezelfde maten hebben...
De opbouw van de DI-1754 is typisch van de Sande in ieder geval.

De BR-50 van 1960 is ook bij Haak gebouwd, maar volgens Shipdata ook daar afgebouwd.
Maten 18,48 x 4,80 x 2,18 mtr, Het eerste stuurhutje leek wel op dat van de 15 en 54 maar de BR-50 was 2 meter langer...