Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

BX579 Strassburg

De Duitse stoomtrawler BX579 is in 1950 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 676 voor rekening van H. Bischoff &Co te Bremen.

Afmetingen: 51,97 x 8,74 x 3,86 m. Inhoud: 570 bruto ton register.

Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920pk waarmee een maximum snelheid van 12.1 knopen kon worden behaald.

In 1962 is de Strassburg verkocht naar Griekenland en kreeg de naam Hermes Protoporos.
1965 herdoopt in Evridiki
1969 Evangelistria 10
1977 Zephydos V
1978 Maistrali
1985 Gesloopt

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Schilderijen

Bericht door joop 1 »

het blijven indrukwekkende schepen die stoomtrawlers gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL131 Petronella

De motortrawler VL131 Petronella is in 1957 gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr. 1435 voor de Visserij Mij. Vlaardingen. Zusterschip was de VL121 Willem welke eveneens bij dezelfde werf is gebouwd onder bouwnr. 1435.

De tewaterlating van de VL131 Petronella vond plaats op 9 maart 1957. Het schip kwam in de vaart op 22 juni 1957.

Inhoud: 274 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 750 pk

1975: Afgevoerd ivm sanering.
1979: verkocht voor de sloop en op 30 november vertrokken uit IJmuiden

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H277 Stella Sirius


De motortrawler H277 Stella Sirius is in 1963 onder bouwnr 1484 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby UK voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 12 maart 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart. Zusterschip is de H279 Stella Altair welke eveneens in 1963 is gebouwd bij dezelfde werf.

Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.

In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Sirius.

In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.

In 1981 is het schip gesloopt.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SK121 Heikendorf

De Duitse motortrawler Heikendorf is in 1955 gebouwd bij de Kieler Howaldtswerke te Kiel onder bouwnr 1018 voor rekening van Hochseefischrei Kiel te Kiel.

Afmetingen: 58,40 x 9,23 x 4,30 m. 650 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een totaal vermogen van 1530 pk waarmee een max. snelheid van 13,7 knopen kon worden behaald.

In 1972 is de Heikendorf gesloopt.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH307 Margaretha

De Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.

Het schip kwam in 1964 in de vaart.

Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk

In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL89 Monica

De hektrawler VL89 Monica is onder bouwnr. 731 in 1974 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Hoop te Hardinxveld in opdracht van de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Monica is gebouwd voor rekening van Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen en vertrok op 9 oktober 1974 voor haar eerste reis.

Inhoud: 477 brt
Afmetingen: 56,25 /52,84 x 9,22 x 6,14 m
Hoofdmotor: 6 cil. Deutz van 2000 pk

In 1980 is de Monica verlengd en bedroeg de inhoud 565 brt bij een lengte van 63,70/60,29 m.

In 1987 is het schip verkocht aan Peru en vertrok het op 7 maart 1987 uit Scheveningen met haar nieuwe naam PUNI richting Peru.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH10 Drie Gebroeders

De kotter SCH10 Drie Gebroeders is in 1968 bij scheepswerf Gebroeders De Klerk te Kruispolder onder briefnr. 14929 gebouwd als OD7 Joina voor rekening van Tanis.

Inhoud: 72,70 BRT
Afmetingen: 21,52 x 5,62 x 2,26 m
Hoofdmotor: Mitsubishi 300 pk

1969 OD7 Joina (eig. Tanis)
1976 YE138 Wilhelmina (eig. Gebroeders Sinke)
1981 KG5 Zeearend (eig. H. Bout)
1990 SCH10 Drie Gebroeders (eig. A. Rog)

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH261 Onderneming I

De motortrawler SCH261 Onderneming I werd in 1959 onder bouwnr. 1276 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Vooruitgang’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 27 juni 1959 en het schip ging op 26 augustus datzelfde jaar voor eerst naar zee.

inhoud: 270 bruto ton
lengte: 41,05 m,
breedte: 7,32 m
holte: 3,52 m.

De hoofdmotor was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

In 1968 in het schip ingericht voor de boomkorvisserij. In 1971 is de Onderneming I overgegaan naar Maaskant Dok Mij te Stellendam en werd herdoopt in BRU61 Pieternella. Datzelfde jaar is het schip verkocht naar Texel en werd ze herdoopt in TX18 Noorderkroon (eig. M.F. Ellen uit Oosterend).
In 1976 is het schip gesaneerd.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

KW8 Deining

Deze motortrawler werd in 1936 gebouwd te Bath (USA) bij Bath Iron Works en heette oorspronkelijk Swell.

Bruto inhoud 324 register ton, lengte overall 43,97 m; lengte tussen de loodlijnen 39,75 m; breedte 7,66 m; holte 3,73 m.

Het schip was uitgerust met een 6 cilinder McIntos & Seymour motor van 750 pk.

Na de oorlog ging het schip over naar de Gemeinwirtschaftliche Hochseefischerei te Bremerhaven en voer als Swell BX 569 onder Duitse vlag. In 1954 werd het schip voor Nederlandse rekening aangekocht en arriveerde in november 1954 in IJmuiden.

De rederij Meerburg’s Noordzeevisserij en Haring export te Katwijk aan Zee kocht de trawler in december 1954. Op 26 mei 1955 vertrok het schip ter visserij onder de naam Deining KW8.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie