Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH8 Gerardina


De motortrawler SCH8 Gerardina werd in 1958 onder bouwnr. 10966 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De SCH8 maakte deel uit van een serie van 9 schepen die in de periode 1956 – 1961 voor verschillende rederijen zijn gebouwd.

1956 IJM72 Beatrice
1956 SCH101 Johanna Maria
1957 SCH210 Ali
1958 IJM36 Jacoba Gesina
1958 SCH8 Gerardina
1959 SCH42 Nellie
1960 SCH3 Johanna
1960 IJM37 Delft
1961 IJM9 Haarlem

Afmetingen: 42,85/38,10 x 7,24 x 3,87 m. Inhoud: 311 BRT
Hoofdmotor: 8 cilinder dieselmotor MWM van 1000 pk.

Aan het begin van de jaren zestig is het schip verhuurd geweest aan Rederij Atee en daarna aan NV Visserij Mij J. de Jong. In 1964 kwam de SCH8 in exploitatie bij de Verre Visserij Mij. te Scheveningen. In 1971 is het schip verkocht aan W. de Boer en H. Dekker te Den Helder en werd de naam veranderd in HD84 Cornelis. Enkele maanden later werd het schip al weer verkocht en wel aan D. Krijgsman uit Texel. Het kreeg toen de naam Dirk Senior TX20. Het schip is uiteindelijk in 1975 afgevoerd.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

Cod War
Tussen de UK en IJsland zijn er in de vorige eeuw 3 zgn ‘Cod Wars’ gevoerd. Deze conflicten hadden betrekking op het door IJsland eenzijdig uitbreiden van de territoriale wateren waardoor Britse vissers de visgronden bij IJsland niet langer konden bevissen. Het hier afgebeelde tafereel betreft de derde Cod War welke duurde van november 1975 tot juni 1976. De aanleiding voor dit conflict was dat IJsland een 200 mijls zone had ingesteld. De Britse regering erkende in eerste instantie deze uitbreiding niet met als gevolg dat er incidenten ontstonden tussen Britse vissers en de IJslandse kustwacht. Deze laatste probeerde de vislijnen van de Britse trawlers door te snijden. De Britse marine probeerde op haar beurt dit te verijdelen door de IJslandse kustwachtschepen te hinderen. Met als gevolg vele botsingen of bijna botsingen. Op dit schilderij staan afgebeeld de trawler H344 Arctic Vandal welke wordt beschermd door het fregat HMS Bacchante.

HMS Bacchante
De HMS Bacchante (F69) was een Leander-class fregat van Royal Navy. De Bacchante is gebouwd bij de werf Vickers te Newcastle. De tewaterlating vond plaats op 29 februari 1968 en het schip werd op 17 oktober 1969 in dienst gesteld.

Waterverplaatsing: 2500 ton (2962 ton geladen)
Afmetingen: 113,4 x 13,1 x 4,5 meter
Voorstuwing: 2 oliegestookte ketels (Babcock & Wilcox). Stoomturbines met een vermogen van 22.370 kw (30.000 pk), 2 schroeven gaven het schip een max. snelheid van 27 knopen.
Actieradius: 7400 km bij een snelheid van 15 knopen
Bewapening:
1 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon + 2 x 20 mm kanons
1 x Sea Cat surface to ari missile system
2 × triple Mk 32 Torpedobuizen
1 x Westland Wasp Helicopter

Het schip is 1982 uit dienst gesteld en verkocht aan de Royal New Zealand Navy en herdoopt in F69 Wellington. Het schip heeft tot 1999 dienst gedaan en is in 2005 afgezonken in de Straat van Cook.

H344 Arctic Vandal
De motor trawler Arctic Vandal is onder bouwnr 968 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 15 juni 1961 te water gelaten en kwam in november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 594 bruto ton
Lengte: 163,7 ft (49,9 m)
Breedte: 30,5 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

In 1979 is de Arctic Vandal verkocht aan rederij Huxley Fishing Co Ltd uit Lowestoft waarbij de naam werd gewijzigd in St. Paul. Het schip werd verbouwd tot standby reddingsvaartuig voor de offshore industrie.
In 1990 ging het schip over naar Colne Shipping Co Ltd uit Lowestoft en deze deed het schip in 1996 weer van de hand aan Charford Shipping IV Ltd uit Lowestoft.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H235 Stella Orion

De motortrawler H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

Grimsby dock

Detail van de Engelse vissershaven Grimsby. Destijds was Grimsby samen met Hull de grootste vissershaven van de wereld. Op de voorgrond 2 trawlers van de rederij Northern trawlers uit Grimsby. Op de voorgrond een trawler van een klasse welke bestond uit 15 schepen die in 1936 zijn gebouwd bij de Deutsche Schiffs und Maschinenbau AG Seebeck te Wesermünde voor Leverhulme Ltd uit London als schadeloosstelling voor WW1. De schepen waren oorspronkelijk geregistreerd in London en hadden als thuishaven Fleetwood maar zijn kort voor WW2 vanuit Grimsby gaan varen. Na de oorlog zijn de schepen overgegaan naar Northern Trawlers en kregen ze een GY visnummer.

Afmetingen: 655 brt
Lengte: 188.1 ft (57,3m)
Breedte: 28.1 ft (8,5m)
Diepgang: 15.5 ft (4,7m)

Machine: Triple expansie stoommachine fabrikaat Maschinenbau AG Seebeck gekoppeld aan een lage druk turbine met een vermogen van 980pk gaven de schepen een maximum snelheid van 12,5 knopen

De schepen hadden de volgende namen:
Northern Chief (LO165/GY445)
Northern Dawn (LO136/GY289)
Northern Duke (LO169/GY442)
Northern Foam (LO153/GY490)
Northern Gem (LO109/GY204)
Northern Gift (LO166/ verkocht naar IJsland)
Northern Isles (LO172/ verloren gegaan in de oorlog)
Northern Pride (LO104/GY169)
Northern Princess (LO170/verloren gegaan in de oorlog)
Northern Reward (LO168/GY431)
Northern Rover (LO164/ verkocht naar IJsland)
Northern Sky (LO162/GY427)
Northern Spray (LO140/GY190)
Northern Sun (LO161/GY440)
Northern Wave (LO120/GY184)

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Theo Horsten »

Triple expansie stoommachine fabrikaat Maschinenbau AG Seebeck gekoppeld aan een lage druk turbine met een vermogen van 980pk
Een aantal lezers zal mogelijk niet onmiddelljk begrijpen hoe dit precies zit en misschien denken dat het een lagedrukturbine is die 980 pk levert, maar dat is dus niet zo. De triple is niet gekoppeld aan de turbine. Het is een Bauer-Wach turbine die aangedreven wordt door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple. Zo kan de stoom na de lagedruk nog verder expanderen en arbeid leveren. Via een vloeistofkoppeling geeft hij zijn vermogen aan een in het stuwblok aangebracht tandwiel. Een vloeistofkoppeling omdat die turbine mooi regelmatig draait, terwijl je bij een triple de zuigerslagen kunt voelen. Bij manoeuvreren - achteruit slaan - moet hij worden ontkoppeld. Behalve dat hij extra vermogen levert, verhoogt deze turbine ook de veiligheid. Mocht de triple onklaar raken, dan kan verse stoom met verminderde druk rechtstreeks naar de turbine worden gevoerd en kun je met ongeveer 40 procent van het oorspronkelijke vermogen naar huis strompelen.

Maar dat alles heeft natuurlijk niets te maken met jouw prachtige schilderijen, Jan, en misschien interesseert het geen hond. Een verklarend plaatje laat ik daarom maar achterwege. :D
Fraai weergegeven stemming daar in Grimsby.
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Schilderijen

Bericht door Jan Stolp »

Ik heb vaker gelezen over een Triple met een lagedruk turbine maar me nooit gerealiseerd hoe dat zat.
Nu is me dat duidelijk geworden !
Dank en groeten
Jan
velasquez

Re: Schilderijen

Bericht door velasquez »

Je kunt nog een stap verder gaan door een vacuüm turbine met het condensaat net op 100 mbar.

gr.BB
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Theo Horsten »

    • Afbeelding
Toch maar even een schematisch plaatje om het geheel compleet te maken. Uiteraard heeft de condensor een vacuüm van 95%. In plaats van een triple te gebruiken, kun je ook twee compound machines koppelen volgens het systeem Rembold en er dan ook nog eens een Bauer-Wach turbine achter zetten, bovenop de tandwielkast. Dat was een patent van Christiansen & Meyer uit Hamburg-Harburg. Het resultaat was een prachtige, compacte, snellopende machine die gemakkelijk manoeuvreerde. Maar om dat verder uit de doeken te doen, voert hier echt te ver. :wink:
Het systeem zoals hierboven, een triple met een Bauer-Wach turbine, leverde een brandstofbesparing van minstens 25 procent op. Sommigen zeggen 30 procent, maar hou het nu maar op 25. Dat scheelt een slok op een borrel.
Jan de Reus
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL 105 Elizabeth

De motorzijtrawler VL105 Elizabeth is in 1964 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 187 voor rederij W. Kwakkelstein uit Vlaardingen.

De te waterlating vond plaats op 5 juni 1964. In de vaart 17 oktober 1964.

Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. 326 bruto ton register.

Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.

1979: afgevoerd ovm sanering.
1979: verkocht aan Cape Pride Trawlers (Pty) te Kaapstad, Zuid Afrika. Het schip kreeg de naam Lance D. Op 17 november 1979 vertrokken uit IJmuiden en op 8 december 1979 gestrand op de Afrikaanse kust. Op 12 december weer vlot getrokken.
1983: Overgegaan naar Hout Bay Fishing Industries (Pty) te Kaapstad en hernoemd in Potia.

VL 34 Anita

De motorzijtrawler VL34 Anita is in 1964 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 181 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.

De te waterlating vond plaats op 31 januari 1964. In de vaart 1 juni 1964.

Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. 324 bruto ton register.

Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.

1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij.
1979: afgevoerd.
1987: verkocht naar het buitenland en 30 maart 1987 vertrokken uit IJmuiden.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H332 D B Finn

De motortrawler H332 D B Finn is in 1961 gebouwd onder bouwnr 524 bij Goole Shipbuilding & Repair Co te Goole (UK) voor rekening van St Andrews Steam Fishing Co te Hull.

Het schip is op 21 november 1960 te water gelaten en kwam in 1961 in de vaart.

Inhoud: 701 brutoton
Lengte: 188 ft (57,3 m)
Breedte: 32 ft (9,75 m)

Het schip beschikte over een Holmes Werkspoor dieselmotor type TMAS 398 met een vermogen van 1600 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Op 21 maart 1975 is de D B Finn tijdens een orkaan gestrand voor de kust van IJsland. Alle bemanningsleden zijn daarbij gered. Na berging van het schip bleek de schade dusdanig groot dat reparatie economisch niet meer verantwoord was. Het schip is in juni 1975 verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie