Waarom ben jij gestopt met varen?

van: www.kustvaartforum.com
ab

Bericht door ab »

Hoi Matthijs,

Ja dat klopt , hij was van joodse afkomst en met een engelse vrouw
getrouwd.

Volgens mij woonde hij in Fowey,daar kwamen we regelmatig om
Chinaklei teladen.

Leeft hij nog????????? jezus wat kon die Frans zuipen.

Gr.Ab
matthijs

Bericht door matthijs »

hallo Ab,
dat klopt, ik heb '82/'83 zo'n 8 maanden met hem op de Adriana gevaren,
hij als 1e en ik als 2e wtk, hebben samen de volledig verwaarloosde vetput opgeknapt, zodat deze weer goed en betrouwbaar functioneerde.
Deze was na ca 1,5 jaar door diverse aflossers en invallers echt een zooitje, na ca 2 a 3 maanden veel overhalen en nalopen, en het nodige sop en verfwerk konden we het zelfs weer op ons gemak aan doen.
Als we op de engelse kust zaten ging hij wel eens naar huis hier in de buurt ging ik wel eens naar huis. Toen was er ook wel tijd om te stappen en door te zakken. We lagen eens in Bilbao met scrap en konden niet voor de kant vanwege de swel, in de haven voor anker, met een bootje de wal op met de stuurman en bootsman allebij spaans (zoon en vader)
vanaf 11.00 eerst een potje bier, dan eten (kwam er niet van) 14.00 de wal op. toen we tegen middernacht terugkwamen zaten ze nog bij frans in z'n hut gezellig te wezen. Om 6.00 zou de loods komen, van lieverlee
taaide iedereen af totdat we nog samen over waren. Opeens een klap, kijken door de poort naar buiten, en jawel daar was de loodboot.
Frans sprak toen de legendarisch woorden, ik hoor het hem nog zeggen: "jij ben nog jong ik ga naar m'n nest". Dus iedereen maar geport en draaiklaar gemaakt, slechts 4 man inclusief mijzelf wakker te krijgen. en zo voor de kant gegaan stuurman met 1 matroos voorop, kaptein op de brug, en ik achterop. Dat viel niet mee zo'n dikke staaldraad van de wal beleggen met ongeveer een meter swel in de haven, ruim een uur bezig geweest. Rond een uur of 11 kwam er hier en daar verder weer een beetje leven in de rest van de crew.
Dit is maar 1 van de vele leuke dingen die ik met Frans heb mee gemaakt.
Later heb ik hem in Rotterdam nog een keer gesproken, toen zag ik hem aan dek lopen op de Hoop die langs de Parkkade lag, dit moet ergens begin '90 geweest zijn.
Daarna ben ik hem uit het oog verloren, hij woonde toen met een vriendin van vroeger ergens in Rotterdam zuid.
Matthijs
ab

Bericht door ab »

Hoi Matthijs,

Ik heb nog bij zijn zuster in Rotterdam gelogeerd samen met een leuke meid uit Fowey die oorspronkelijk
uit Jamaica kwam.
Dus kan dan wel kloppen dat je hem in Rotterdam nog bent tegen gekomen
Frans en kapt.Cremer (Mees) hadden altijd ruzie, vooral als er weer eens een hoop meiden
aanboord waren. Frans vond dat wanneer je op de Engelse kust ging
lossen en laden
het beter was om de meisjes te laten meevaren, dan had je onderweg ook nog wat omhanden.(hij had wel gelijk)
We zijn beiden in Rotterdam van boord gegaan toen de Hasewint werd verkocht aan Rail Track.

Ik moet zeggen dat het wel een eerste klas machinist was.


Gr.Ab
matthijs

Bericht door matthijs »

hallo Ab,
je weet dat Frans nog al eens worstelde in engeland, gewoon van die partijtjes die zaterdagmiddag ook op tv zag, dus hij liep niet zo gouw een straatje om. Op een gegeven moment had hij met verlof, samen met een maat, een auto gekocht op de automarkt in Utrecht, een cabriolet met een linnenkap en een plastic achterruit. Terug in Rotterdam wilde bij het in parkeren het vehikel niet achteruit rijden, alleen in z'n vrij op de flinstone manier, Frans en z'n maat net zo heet geblakerd als Fred & Barny terug om verhaal (geld terug) te halen. Daar wilde die verkoper niets van weten, hij had immers gezegd dat de achter(r)uit kapot was.
Dit pikte de heren niet, en het werd een partijtje vrijworstelen, alleen snapte die autohandelaren niet dat 1 tegen 1 of 2 tegen 2 gespeeld diende te worden, zodat Frans en z'n maat nu zonder achter(r)uit ook met flink klop terug komden naar huis.
ik was er niet bij, maar onder het genot van een biertje en een borrel kwam deze story nogal eens ter sprake.
matthijs
Jan de Groot

waarom ben jij gestopt met varen ???

Bericht door Jan de Groot »

Ik ben gestopt met varen omdat mijn kinderen harder gingen groeien als dat ik met ze mee kon groeien.
Een laatste K** reis op de Alida Smits, die grondig verwaarloosd was en havens aandeed waar de agent geen dokter voor je wilde regelen omdat hij daarvoor niet betaald kreeg, maakte de beslissing toen en stuk makkelijker. Moest heel erg wennen en ik betwijfel of het ooit went (ik heb het over het werk). Daarom ben ik ook regelmatig op dit soort sites te vinden.
ab

waarom ben jij gestopt met varen????

Bericht door ab »

Moi Jan,

Natuurlijk is stoppen met varen moeilijk.

Er zou eigenlijk een soort Harry Dunant moeten komen voor oud zeelieden waar je dan een week of twee aanboord kan zijn.

Wat varen,sleutelen aan een oude industrie of mak.

Leuk idee wie doet er wat mee???????????

gr.Ab
richard

hoi ab

Bericht door richard »

Waar kan ik mij inschrijven.

Groet richard :lol: :lol:
Jan de Groot

Waarom ben jij gestopt met varen???

Bericht door Jan de Groot »

Op zich wel een goed plan. Ieder jaar 2 weekjes meevaren. Schrijf mij maar in. Maar 'Henri Dunant' ? Moet ik zeker een rollator meenemen.
ab

waarom ben jij gestopt met varen????

Bericht door ab »

Beste Jan,

Het gaat om het idee,de rollator mag alleen uit de kast bij windkracht 7
of hoger.

Ik denk dat HUUG moet zijn contacten wel iets kan organiseren!!!!!

gr.Ab
Nick

waarom ben jij gestopt met varen

Bericht door Nick »

Hallo allemaal
Ik ben gestopt met varen na zo 15 jaar zowel op zee als op de rijnvaart gezeten te hebben.
Eerts ben ik gestopt op zee omdat ik afgekeurt werd op mijn oren verloor door een ongelukje het gehoor in mijn rechter oor ( rechter oor helemaal doof.
Ben toen op de rijnvaart gaan werken. daar stopte ik en geen naar de panamese coast vaart.
Later toch weer op grotere schepen. ben toen opnieuw getrouwd vrouw vondt het niks ik was nooit thuis met twee kinderen.
Ben toen terug gegaan naar de rijnvaart ben op een gegeven moment gescheiden want ik wou het varen niet loslaten kon niet wennen aan de wal. Moest helaas het in 1990 toch opgeven van wegen een hartinvarkt.
Maar heb nog altijd zowel als in slechte tijden als in goedce tijden heimwee naar zee
Ik zie dat ik niet de enige ben gelukkig.
Het enige wat ik nog met de vaart te maken heb is het bouwen van RC modelboten :lol: :lol:
Maar het is een goed idee van dat soort Henry dunant
Wat nemen we voor schip een oude sleepboot :lol:
Plaats reactie