kijk even naar de indeling van een sluis vroeger dagen
dan is het nu maar behelpen voor de sluis meesters met hun PC progamma's
die kunnen het zo niet verzinnen ,alles een beetje in elkaar schuiven
en een paar tekeningen van de kolken
hier na werden de werkzaam heden gestart (zullen we maar denken)
ontgraving en heiwerk staat er bij de foto
de sluiskolk in wording
en het stellen en aangieten van de rail banen ,dus van de grote sluis in Hansweert
de midden en de kleine hadden gewoon deuren
ik heb nog al wat foto's gehad van de bouw van de sluizen
prik mij niet vast op de volgorde,maar ik zal er een stel op zetten zodat je een indruk krijgt van hoe het ging
als er tenminste belangstelling voor is
anders ben ik voor Jan met de korte achter naam bezig
eigenlijk is dit het werk van een 100 jarig forumlid maar voor uit maar weer
zo als reeds eerder gezegt ,het is altijd wel iemands jeugd geweest
gr
leo
Mijn jeugd.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 09 aug 2008 15:35
- Locatie: Akersloot
- Contacteer:
Luxe motor Noordster
Luxe motor Noordster, 163 ton, waar mijn opa zetschipper op was. De eigenaar was van Es in Groningen. De foto is in de jaren zestig bij de Oranje sluizen gemaakt. Mijn Opa staat op de stuurhut en mijn Oma er naast. Ze voeren hoofdzakelijk in Nederland. Zijn er varenslui die de Noordster herkennen? Ik heb in mijn jeugd nog een model van gemaakt.
kijk wat ik vind ,herinneringen
https://nl.youtube.com/watch?v=bGH86GZA9vQ
de pont van Papendrecht naar Dordrecht
ik heb het lang geleden al over de pont gehad
er stond 200 pk Kromhout in
dat was iets meer dan er in de John stond waar mijn neef Wim op voer als zet schipper dat was meen ik 165 pk ,een cylinder minder
ik meen te weten dat Piet van de Heuvel zijn vader nadat hij van de adriaantje af was nog in de watersport winkel van Hageman gewerkt heeft die ik hier op beeld zie
ook Muller is vertegenwoordigd met een Enavant boot
Mijn Jeugd
gr
leo
de volgende link is voor mijn broer Wim
maak de combinatie even met ons Pa,zie je het weer voor je?
https://nl.youtube.com/watch?v=A9n-GxF5swE
te good old days
https://nl.youtube.com/watch?v=bGH86GZA9vQ
de pont van Papendrecht naar Dordrecht
ik heb het lang geleden al over de pont gehad
er stond 200 pk Kromhout in
dat was iets meer dan er in de John stond waar mijn neef Wim op voer als zet schipper dat was meen ik 165 pk ,een cylinder minder
ik meen te weten dat Piet van de Heuvel zijn vader nadat hij van de adriaantje af was nog in de watersport winkel van Hageman gewerkt heeft die ik hier op beeld zie
ook Muller is vertegenwoordigd met een Enavant boot
Mijn Jeugd
gr
leo
de volgende link is voor mijn broer Wim
maak de combinatie even met ons Pa,zie je het weer voor je?
https://nl.youtube.com/watch?v=A9n-GxF5swE
te good old days
Hallo.
Mooi stukje geschiedenis Leo, over het kanaal van Zuid Beveland.
We hebben nog veel herinneringen aan de oude situatie, hoe enorm druk het kon wezen. En de volle buitenhavens bij storm en mist. Het was
belangrijk om bij binnenkomst zo snel mogelijk het schip (op te geven )
op te schutlijst te laten zetten bij de sluismeester.
Dit had tot gevolg dat ieder schip tot voor de sluis voer, omdat je
daar er af kon, om naar de sluismeester te gaan voor de toerbeurt.
En dit allemaal zonder boegschroef en marifoons. De uitvaart kon er
soms maar net langs. Later kwam er in Wemeldinge een hokje
op de westelijkepunt van de havendam, met een man erin, die de toerbeurt opnam. In Hansweert kwam een boot van rijkswaterstaat,
die buiten op de Westerschelde de toerbeurt opnam.
Dit was de " Saaftinge ", het is te begrijpen dat dit een hele verbetering
was.
Groet Wim Pionier
Maar gauw een PC regelen Leo.
Mooi stukje geschiedenis Leo, over het kanaal van Zuid Beveland.
We hebben nog veel herinneringen aan de oude situatie, hoe enorm druk het kon wezen. En de volle buitenhavens bij storm en mist. Het was
belangrijk om bij binnenkomst zo snel mogelijk het schip (op te geven )
op te schutlijst te laten zetten bij de sluismeester.
Dit had tot gevolg dat ieder schip tot voor de sluis voer, omdat je
daar er af kon, om naar de sluismeester te gaan voor de toerbeurt.
En dit allemaal zonder boegschroef en marifoons. De uitvaart kon er
soms maar net langs. Later kwam er in Wemeldinge een hokje
op de westelijkepunt van de havendam, met een man erin, die de toerbeurt opnam. In Hansweert kwam een boot van rijkswaterstaat,
die buiten op de Westerschelde de toerbeurt opnam.
Dit was de " Saaftinge ", het is te begrijpen dat dit een hele verbetering
was.
Groet Wim Pionier
Maar gauw een PC regelen Leo.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 09 aug 2008 15:35
- Locatie: Akersloot
- Contacteer:
voor dat ik verder ga even dit
deze foto's kreeg ik door gemaild van Eric
op de Ohio rivier
een man naar mijn hart,als ik een rederij had nam ik de kaptein onmiddelijk aan
niet zeuren GASSEN met die hap
ik denk dat het een fan van mij is
hij heeft waarschijnlijk het boek gelezen en zal gedacht hebben
dat kan ik ook
maar ja....
gr
leo
deze foto's kreeg ik door gemaild van Eric
op de Ohio rivier
een man naar mijn hart,als ik een rederij had nam ik de kaptein onmiddelijk aan
niet zeuren GASSEN met die hap
ik denk dat het een fan van mij is
hij heeft waarschijnlijk het boek gelezen en zal gedacht hebben
dat kan ik ook
maar ja....
gr
leo
WAUW
Leo net wat voor jou, maar nu ik de foto`s een paar keer bekeken heb denk ik dat hij zojuist een sluiskanaal uitgevaren is zu berg, je ziet bakboord achter hem iets van een stuw lijkt mij en als je dan denkt ;het stroomt nogal laat ik in dat stille water maar alvast gang zetten tja dat is wel eens leuk , maar niet met een diepe duwbak natuurlijk
grts Bram
Leo net wat voor jou, maar nu ik de foto`s een paar keer bekeken heb denk ik dat hij zojuist een sluiskanaal uitgevaren is zu berg, je ziet bakboord achter hem iets van een stuw lijkt mij en als je dan denkt ;het stroomt nogal laat ik in dat stille water maar alvast gang zetten tja dat is wel eens leuk , maar niet met een diepe duwbak natuurlijk
grts Bram
vaar om te leven (niet andersom)
zo als gezegd,kanaal hansweert_Wemeldingen
de Bouwput
dat geeft een mooi beeld ,de kruiwagens zijn nog van hout ,zwaar werk ,dat mag je wel geloven
de middensluis ,ik wed dat er al veel schippers rond varen die er nooit door geschut zijn
ik wel
dat geeft te denken ,ik behoor zo langzamerhand bij de ouwe hap dat blijkt hier nu wel uit
gelukkig heb ik het complex niet zien bouwen
Ik plaats hier al de foto's die er bij zitten waar schepen op staan
als iemand zijn opa of vader ziet dan hoor ik het graag
even zien hoe ze het houtwerk deden in die tijd ,ik vind het mooi gevonden
ik geloof wel dat je zo een hoop kracht zet
een mooie machine er bij gezet voor Walpot,dat is een liefhebber dus daar moet ik toch ook rekening mee houden
en het metsellen van de kanalen waardoor het water uit de sluis liep(denk ik ) dat vind ik ook mooi vakwerk om te zien ,vandaar dat ze er bij staan
en je weet het ,SERIES !
dat zeg ik
gr
leo
de Bouwput
dat geeft een mooi beeld ,de kruiwagens zijn nog van hout ,zwaar werk ,dat mag je wel geloven
de middensluis ,ik wed dat er al veel schippers rond varen die er nooit door geschut zijn
ik wel
dat geeft te denken ,ik behoor zo langzamerhand bij de ouwe hap dat blijkt hier nu wel uit
gelukkig heb ik het complex niet zien bouwen
Ik plaats hier al de foto's die er bij zitten waar schepen op staan
als iemand zijn opa of vader ziet dan hoor ik het graag
even zien hoe ze het houtwerk deden in die tijd ,ik vind het mooi gevonden
ik geloof wel dat je zo een hoop kracht zet
een mooie machine er bij gezet voor Walpot,dat is een liefhebber dus daar moet ik toch ook rekening mee houden
en het metsellen van de kanalen waardoor het water uit de sluis liep(denk ik ) dat vind ik ook mooi vakwerk om te zien ,vandaar dat ze er bij staan
en je weet het ,SERIES !
dat zeg ik
gr
leo
Geen commentaar?
Dan gaan we door
Postbrug loskade
Wemeldinge ,postbrug verbreding kanaal
bouw nieuwe vlake brug
Vlake brug in mei 1940
de Vlake brug in 1986
hier is goed te zien dat er een verbreding in het kanaal is gemaakt tijdens het aan leggen van de tunnel
ik zat nog op de Jan Hendrik toen ik er eens langs kwam in de pot dikke mist
mijn matroos Paulus zat voorop om te kijken of we de buurman voor ons konden volgen ,tuurend naar zijn heklicht
het was tegen de avond,ik was in de mist gevallen net een eindje buiten de sluis van Wemeldingen
ik dacht dat moet toch al raar lopen als we niet in Hansweert kunnen komen
dat had je gedacht
ik heb de brug nog gezien toen ik er onder door ging
daarna kwam ik in de verbreding en was ik alles kwijt
ik dacht ,geen paniek ,ik loop van zelf wel in de wal aan BB of SB
en dan schuif ik weer verder richting Hansweert
maar Paulus riep na een tijdje:Ik zie een brug!
krijg nou wat ,da ken toch niet?
jawel ,ik was op dat korte stukje een slag in de rondte gegaan
en dat terwijl ik prakties niet gestuurd had ,voor mijn gevoel dan toch
om dat gene te vermijden wat er nu toch gebeurd was
ik heb daar ca twee uur met de kop in de wal gelegen met de schroef in het werk ,er stonden geen palen
(het is rechts op de foto ,daar lagen we in de de verbreding)
darna werd het iets beter en heb ik hem rond gedraaid met de kop in de wal en ben daarna in de herkansing weer richting Hansweert gedreven
nu lukte het wel ,ik kwam door de verbreding heen en was een uurtje of zo later voor de sluis ,onodig te zeggen dat we daar geslapen hebben
de Bonzijbrug in 1986
en de Postbrug in 1986
gr
leo
Dan gaan we door
Postbrug loskade
Wemeldinge ,postbrug verbreding kanaal
bouw nieuwe vlake brug
Vlake brug in mei 1940
de Vlake brug in 1986
hier is goed te zien dat er een verbreding in het kanaal is gemaakt tijdens het aan leggen van de tunnel
ik zat nog op de Jan Hendrik toen ik er eens langs kwam in de pot dikke mist
mijn matroos Paulus zat voorop om te kijken of we de buurman voor ons konden volgen ,tuurend naar zijn heklicht
het was tegen de avond,ik was in de mist gevallen net een eindje buiten de sluis van Wemeldingen
ik dacht dat moet toch al raar lopen als we niet in Hansweert kunnen komen
dat had je gedacht
ik heb de brug nog gezien toen ik er onder door ging
daarna kwam ik in de verbreding en was ik alles kwijt
ik dacht ,geen paniek ,ik loop van zelf wel in de wal aan BB of SB
en dan schuif ik weer verder richting Hansweert
maar Paulus riep na een tijdje:Ik zie een brug!
krijg nou wat ,da ken toch niet?
jawel ,ik was op dat korte stukje een slag in de rondte gegaan
en dat terwijl ik prakties niet gestuurd had ,voor mijn gevoel dan toch
om dat gene te vermijden wat er nu toch gebeurd was
ik heb daar ca twee uur met de kop in de wal gelegen met de schroef in het werk ,er stonden geen palen
(het is rechts op de foto ,daar lagen we in de de verbreding)
darna werd het iets beter en heb ik hem rond gedraaid met de kop in de wal en ben daarna in de herkansing weer richting Hansweert gedreven
nu lukte het wel ,ik kwam door de verbreding heen en was een uurtje of zo later voor de sluis ,onodig te zeggen dat we daar geslapen hebben
de Bonzijbrug in 1986
en de Postbrug in 1986
gr
leo