Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

van: www.kustvaartforum.com
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert »

Mooie foto Stef.

De proefvaart van de "PELIKAN" bn: 378 ,was begin April 1974 de datum van de tewaterlating is me niet bekend.

Op dat moment het grootste zeeschip wat aan het Winschoterdiep werd gebouwd, ze was bestemd voor de Duitse rederij Helmut Bastian te Bremen,draagvermogen 3000 ton.

Haar verdere levensloop is me niet bekend.

Gr Bert.
Stef

Bericht door Stef »

Bert, hartelijk dank voor de informatie. Ik weet nu in ieder geval in welk jaar de tewaterlating was. De foto was vroeger beter van kleur maar is slechter geworden doordat deze jaren lang in de kamer bij mijn ouders heeft gehangen. Ik vond nog een foto in de schoenendoos van mijn vader die waarschijnlijk vanaf een van de kranen van de NNS genomen is en daardoor ook een mooi beeld geeft van een stuk van de buurtschap Gideon.
De naam van het schip staat niet vermeld achterop de foto. Ik denk dat het ergens begin jaren 50 is.

Afbeelding
pete

Bericht door pete »

ik ga ook voor het ms WESTZAAN 1960 PIOH
maar dit schip is toch niet voor Dammers & van de Heide gebouwd?
ik dacht voor NV.Houthandel Rote,
Westzaan 1960-1971????
mzzl, pete
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

De Westzaan op proefvaart, ik heb hem helaas niet aan bakboordzijde,

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt Bert voor de identificatie, Pete, Jaap en Jan :D voor de aanvulling en Harry voor de mooie foto van de proefvaart van de Westzaan. Ik had niet gedacht dat ze zo snel herkend zou worden!
Hieronder nog iets leuks uit de papieren van mijn vader:

Afbeelding Weet iemand iets over de levensloop v ... e groeten,
Stef

Bericht door Stef »

Deze foto heeft toch wel iets met het Winschoterdiep te maken.
Het is de tewaterlating van de Supremity in juni 1970 bij de scheepsreparatiewerf Niestern aan het Damsterdiep te Groningen. Volgens de tekst achter op de foto werd deze werf voor het bouwen van dat schip (of meerdere schepen?) door de NNNS gehuurd.

Afbeelding

H. Gr.
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert »

Zijn meerdere schepen gebouwd Stef, de werf van Niestern werd door de NNNS gehuurd omdat de bruggen op het Eemskanaal al een doorvaart breedte van 16 m hadden, het Winschoterdiep echter nog niet (12 m).
De NNNS bouwde behalve de "SUPREMITY" in 1969 daar de "GEM" . In 1972 volgde nog de"TUBINAR" BN :376.
Stef

Bericht door Stef »

Bedankt Bert, weer wat geleerd. De volgende slechte foto is door mijzelf gemaakt en is er 1 van een serie waarvan de rest verloren is gegaan. Ben benieuwd of er iemand is die dit schip kan identificeren. Het is weer bij de NNNS.

Afbeelding

H. Gr.
Leo
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2005 19:08
Locatie: Leidschendam

Bericht door Leo »

Hallo Stef,

Mooie nostalgische plaatjes van de NNNS !

Volgens mij moet dit de HIBISCUS zijn, gebouwd in 1959 bij de NNNS voor Stoomvaartmij Oostzee (Vinke & Co), Amsterdam

Afbeelding

groeten, Leo Johannes
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Op 13 juni plaatst Ben Gernaat bij dit onderwerp een foto van de tewaterlating van de Ilias
Geplaatst: Ma Jun 13, 2005 4:39 pm

De Ilias in 1952 bij Scheepswerf Bröerken
Ik heb een keer een schilderij gemaakt van de MITRAS (zie hierna) uit dezelfde serie (of die ook bij dezelfde werf gebouwd is weet ik niet).
Er gingen een aantal jaren geleden geruchten dat deze MITRAS aangekocht zou worden in Griekenland (scheen nog behoorlijk in originele staat te zijn) en dan gerestaureerd zou worden.
Ze zou dan een plaats krijgen in de historische haven in Amsterdam Noord, maar ik heb er nooit meer wat van gehoord.
Afbeelding
MITRAS, KNSM

groeten
Evert Sikkema
Plaats reactie