GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema »

Ik heb nog een vraag over de foto van de Van Hagen (hiervoor op maandag 12 janauari).
Achter de pijp hangt iets dat wel op een windzak lijkt, zoals je ze op sommige plaatsen ziet hangen waar je verrast kunt worden door harde windvlagen, of op vliegvelden.
Wie weet wat dit is, of is het soms een stortkoker om bijvoorbeeld slakken van de verbrande steenkool over boord te zetten?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy-

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Roy- »

Hallo Evert,

Die windhapper hangt er om wat extra ventilatie in de m.k. of alleen op de stookplaat te krijgen.
In die tijd had men nog geen luchtkokers met geforceerde koeling naar de m.k. Daarom noemt men het ook een windhapper.
Dit kon je ook voor je hut doen. Gewoon een bierdoos uiteen vouwen, na 24 groene rakkers genuttigd te hebben, en dan uit je poort hangen.
Na het genuttigde koelwater gaf dit dan weer extra luchtkoeling.
Over recycling gesproken................!!!.

m.v.g. Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Jan van der Doe »

Op de oude tankvaart werden die windhappers gebruikt om tanks te luchten.

(Wat innertgas)
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Theo Horsten »

Roy schreef:Gewoon een bierdoos uiteen vouwen, na 24 groene rakkers genuttigd te hebben, en dan uit je poort hangen.
De wetenschappelijke naam voor dit beproefde systeem is Panamanian airconditioning. :roll:
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema »

Ik weet nu, dat die windzakken windhappers zijn, dat er op tankschepen ook tanks mee gelucht werden, dat je ook kartonnen dozen kon gebruiken en dat die zelfs een naam hebben dat ontleend is aan Panama.

Maar nu heb ik weer een oldie en meteen dan maar een vraag erbij.
Wat stellen die 3 kleine zeiltjes voor op de Van Hoorn uit 1908?
Voor de zekerheid heb ik maar even de CD van Stegro doorgeworsteld (daar staat trouwens ook deze foto op, heb ik gezien) maar bij geen enkel ander KPM schip die daar op staat heb ik zulke zeiltjes kunnen ontdekken.
Afbeelding

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Jan Stolp »

Ik denk dat ze de tuigage e.d. van de sloepen aan het controleren zijn.
Je ziet bij de sloepen achterop ook de masten omhoog staan zowel aan B.B. als S.B. en dat zie je normaal ook nooit.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Afbeelding
Kennemerland KHL
1953 of 1957? Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat de Kennemerland in 1953 gebouwd is, maar op de website van de kroonvaarders staat 1957. En die zullen het wel het beste weten, denk ik.

Op de website https://www.kroonvaarders.com staat dit:

NAAM m/s Kennemerland
ROEPNAAM PFIW IMO NR 5185207
BOUWJAAR 1957 BOUWNUMMER 99
BOUWWERF Amsterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
BOUW 03.09.1956 kiellegging, 12.01.1957 tewaterlating en 23.05.1957 opgeleverd.
BRT 5.001 NRT 2.813 DWT 7.950 LxBxH 131,67 x 17,75 x 10,37 DG 6,52
TYPE SCHIP
Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, open shelterdek, 2 dekken.
accomodatie voor 8 passagiers, 46 bemanningsleden.
MACHINE Sulzer diesel, 7 cyl., 2 tew. PK 5.000 apk MIJL 14,5
Machinebouwer N.V. Werkspoor, Amsterdam-Nederland.
HISTORIE 23.05.1957-1970 KENNEMERLAND, N.V. t.v.v.d. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam-Nederland.
01.07.1970-1981 KENNEMERLAND, K.N.S.M., Amsterdam-Nederland.
(Het schip bleef varen onder de KHL kleuren op dezelfde route)
01.01.1981-1981 KENNEMERLAND, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
30.04.1981-1982 SAUDI VENTURE, Saudi Venture Corp. Ltd., Jeddah-Saudi Arabie.
Eind 1983 verkocht voor de sloop naar India. Arriveerde 14 december dat jaar in Port Alang-India.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema »

Ik vond ook nog een aantal foto's uit 1946/1947, het eerste jaar van de Willem Barendsz. De foto's zijn van Hannes de Boer.
Ik plaats ze hier, omdat ik geen apart onderwerp over de walvisvaart kan vinden op het forum.
..foto's..
Welke jager het is kan ik niet ontdekken. Je had er 8, nl AM 1 t/m AM 8.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy-

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Roy- »

Hallo Evert,

Zo te zien is die jager er een uit de eerste serie jagers die Vinke aankocht. Dit was een serie van 7 jagers, t.w. "AM.1" t./m. "AM.6" & de "AM.8". Ze waren allen bij Smith's Dock Co. gebouwd en wel tussen 1925 en 1936.
Hierna zijn ook weer jagers gekomen die hetzelfde nummer kregen als hun voorgangers. Alles bij elkaar opgeteld hebben ze door de jaren heen 26 jagers gehad.
Maar welke het nu exact is die jij laat zien, dat weet ik lekker niet :oops:

In het hart van De Blauwe Wimpel van januari staat een zeer fraai schilderij door Fred Boom geproduceerd. Het steld de 1e "Willem Barendsz" voor in Arctische wateren met op de voorgrond de "AM.9" / "Hetty.W.Vinke" die met twee walvissen in de zij aan komt.
Deze jager is lang in de vloot van Vinke geweest, t.w. van 1945 tot 1965. Ze was in 1940 bij Harland & Wolff gebouwd als een z.g. Flower Class corvette, ( ex HMS "Camellia" ).
Vinke heeft een hele ris van deze ex corvetten gehad en om laten bouwen tot jager.

m.v.g. Roy
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Jan Stolp »

In de Morris club is ook een René W Vinke actief en toen ik hem eens vroeg naar de overeenkomst in naam met de walvisjager zei hij ,Ja dat klopt die is naar mij vernoemd.Zijn vader was een van de directeuren van Vinke.Hij had zelf ook gevaren bij Vinke en had later aan de wal een technische functie in de rederij.
Plaats reactie