Roy, uit mijn memoriaal van de Tjiluwah (aug '68 t/m jan. '69).Roy schreef:Toch nog niet helemaal hoor !.
Inmiddels, na diep nagedacht te hebben, wat erg pijn deed natuurlijk, weet ik hoe ik aan die Werkspoor-Lugt motor kwam.
Een zeer positieve relatie van me heeft op de "Tjiwangi" gevaren en vertelde me dat er dergelijke motoren instonden. Helaas zit de goede man met z'n 70 jaartjes op een sleepboot die nu ergens in de buurt van Cherbourgh zou moeten liggen. Voor de computer fanaten onder ons, het is de sleepboot "North"................
Hoe dan ook, dat er Werkspoor in stond, staat als een paal boven water, maar van welke type ?.
Ik moet toegeven, 2 motoren van het type Lugt zouden wel erg veel ruimte in beslag nemen !. Aan de andere kant, maakte men zich in die tijd wel zorgen om een inbouw hoogte ?. Als ik kijk naar de passagierschepen waar ik op geweest ben, hadden ze stuk voor stuk een vrij grote casing...........
Als Jos nu ook het type motor kan leveren zijn we er voor eens en altijd uit.
Ik weet het, opgeven doen we niet zomaar. Aan de andere kant zijn er vaak meer forummers geinteresseerd dan op 1e zicht lijkt...........
Graag aanvullend commentaar...............
m.v.g. Roy
Type hoofdmotor; tweemaal K.M.W.S. 650/1400 (diam/slag), direkt omkeerbaar, enkelwerkend 4 takt met Werkspoor drukvulling en drukverstuiving, met elk 8 cilinders.
Type hulpmotor; viermaal Werkspoor T.M.A. 270/500 (diam/slag), trunkzuigertype, enkelwerkend 4 takt, met elk 6 cilinders.
Groet Frank
De Werkspoor-Lugt stonden wel in de zgn. Dinky Toys, de Tjitarum, Tjimanuk en de Tjiliwong.