Langs Franse kanalen en kunstwerken.
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
Tijdens het schutten een gezellig babbeltje over wat en waarheen etc. tot zover lukt dat nog................. donderdag laden in Reims voor Anvers.......
Maar dan plotseling heeft de schipper zoveel te verhalen
dat er één grote spraakwaterval ontstaat (je kent dat wel)
waar ik tenslotte niks meer van vastknopen kan
Met het roer dwars achter de kont vaart hij de sluis uit.........
En gaat dan bij de TAIFUN langszij, donderdag laden - tijd zat -
Inmiddels laat de sassenier de sluis weer leeg lopen voor de volgende klant.......
De Aspasia uit Amsterdam die al 3 maanden in Frankrijk rondzwerft en nu de 3e dag vanaf Parijs richting Ardennes om via de Maas naar huis te gaan.
Ze wilden er nog 3 weken over doen om in Amsterdam aan te komen............
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
Dan denken wij weer naar de camping in Guignicourt te rijden
en zien we plotseling activiteit in het sluisje van het Marne-Aisne-kanaal.
Voor mij HET hoogtepunt van de dag, als je dít voor je lens krijgt.......
De Belcanto is die morgen uit Reims vertrokken en moest ook naar Antwerpen
Zo te zien heeft schipper Stroobandt zijn spulletje dik in orde
Voldaan reden we naar de camping om de volgende dag de reis te vervolgen naar de Loire
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
Hallo.
Mooie serie's, Marco en Evert. Mijn onderwijzer uit de lagere schooltijd, meester
Zaagman zou er onder hebben geschreven, "Ga zo door".
Groet Wim Pionier
Mooie serie's, Marco en Evert. Mijn onderwijzer uit de lagere schooltijd, meester
Zaagman zou er onder hebben geschreven, "Ga zo door".
Groet Wim Pionier
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
- Locatie: Loon op zand
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
Dan komen we bij het Lateraalkanaal van de Loire bij Diou ca 25 km vóór Digoin.
Daar ligt een spoorbrug net voor een bocht
Met die lage muurtjes leeg maar zelfs op 1,80m een lastige doorvaart.
Dit is de sluis bij Le Theil.
Alle sluizen worden nog met de hand bediend. De sluizen die we hebben gezien zijn ook allemaal bemand (zomerseizoen?)
Dan, bij het volgende dorp, Pierrefit sur Loire, doen we een ontdekking.
De Pia Vota, de laatste "De Winter"spits.
Op het forum reeds eerder besproken, Gert wist toen te melden dat hij van een kunstenaar was en dat hij toen in Leeuwarden lag.
Nu inmiddels diep in Frankrijk dus. Geen idee of hij op doorreis was of zo.
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
Mooie foto's Evert,
De foto's van Berry au bac komen mij zeer bekend voor want ik ben daar geweest tijdens de stremming. De foto's plaats ik hierbij.
Ik ga weer een dag van mijn motortocht plaatsen. We waren gebleven in Rethel.
Het is zondagochtend 13 september en we gaan eerst maar eens kijken bij de 2 silo's in Rethel.
Bij de eerste silo ligt de Sebastien laadgereed.
Het is een spits gebouwd bij de Michot-werf in Thuin. Maar daarover later meer.
Bij de andere silo liggen zowaar nog 2 spitsen te wachten om geladen te worden.
Het zijn de de Belgische Shelendo en de Franca die volgens mij in Luxemburg geregistreerd staat.
Vanaf hier rijden we richting het westen en overal waar we silo's zien staan gaan we kijken of er wat ligt.
In Vieux les asfeld ligt de Teluste en zijn ze bezig om de oever te renoveren. Op nog twee plaatsen hebben we dit gezien dus er word gelukkig wel wat aan onderhoud gedaan.
Tot Berry au bac komen we geen spitsen meer tegen. In Berry liggen er drie. De Taifun, die op de foto's van Evert ook al te zien is,de Alain en even verderop de Elly uit Nederland.
Sluis nr. 1 van het Marne-Aisne kanaal staat voor groot onderhoud droog. En niet alleen dat, maar ook het pand erachter staat droog. Voor mijn reisgenoot, die aannemer in waterwerken is,was dit een mooi studieobject om te kijken hoe die fransen dat aanpakken.
De kanaalbodem bleek verrassend schoon. In nederland zou er menige fiets etc. te zien zijn. Het is wel te hopen dat ze wat overtollige klei/slib verwijderen want stuurboord voor de sluis is het wel erg ondiep.
Als je op pad gaat moet je wel de chomagelijst doornemen want anders kom je voor vervelende verassingen te staan. Deze engelsman wilde naar het zuiden varen maar vond de drooggezette sluis op zijn weg. Helaas 100 km. terugvaren en via Parijs dan maar.
De volgende stop is Bourg et Comin. Hier splitst het kanaal in het Canal de l'oise a l'aisne (op de foto rechts) en de Aisne.
Er is hier wel wat te zien. Zo zit er een dokje van de VNF, een waterkrachtcentrale/pompgemaal en een aquaduct waar het riviertje de aisne onder het kanaal door stroomt.
Voor de sluis ligt de Scaldis met een lading zand.
Verderop nemen we weer een stuk jaagpad en in een oude loods van de VNF vinden we 2 oude tracteurs. Dik onder het stof en al jaren aan het wegkwijnen. Typisch Frankrijk. Hier zou zoiets toch in een museum staan!
Het zijn vrachtwagenchassis met achterop een sleephaak. Ik ben toch erg benieuwd wat voor merk dit kan zijn. Iemand een idee?, en wie gaat deze twee oudgedienden redden?
Naast de tracteurs staat dit apparaat. Het staat op stalen wielen en ook bovenop zitten wielen. Iemand een idee wat dit kan zijn?
In het oise-aisne kanaal bevind zich nog een tunnel. Die ventilator zal een beste puist lucht kunnen verplaatsen, lijkt me.
We overnachten in het toeristische Coucy le château auffrique. Tenminste overdag want na 20 uur zijn de dagjesmensen verdwenen en is het uitgestorven. Een biertje halen in het plaatslijke café zit er dan ook niet in.
Volgende keer zal ik de laatste dag plaatsen.
gr. marco
De foto's van Berry au bac komen mij zeer bekend voor want ik ben daar geweest tijdens de stremming. De foto's plaats ik hierbij.
Ik ga weer een dag van mijn motortocht plaatsen. We waren gebleven in Rethel.
Het is zondagochtend 13 september en we gaan eerst maar eens kijken bij de 2 silo's in Rethel.
Bij de eerste silo ligt de Sebastien laadgereed.
Het is een spits gebouwd bij de Michot-werf in Thuin. Maar daarover later meer.
Bij de andere silo liggen zowaar nog 2 spitsen te wachten om geladen te worden.
Het zijn de de Belgische Shelendo en de Franca die volgens mij in Luxemburg geregistreerd staat.
Vanaf hier rijden we richting het westen en overal waar we silo's zien staan gaan we kijken of er wat ligt.
In Vieux les asfeld ligt de Teluste en zijn ze bezig om de oever te renoveren. Op nog twee plaatsen hebben we dit gezien dus er word gelukkig wel wat aan onderhoud gedaan.
Tot Berry au bac komen we geen spitsen meer tegen. In Berry liggen er drie. De Taifun, die op de foto's van Evert ook al te zien is,de Alain en even verderop de Elly uit Nederland.
Sluis nr. 1 van het Marne-Aisne kanaal staat voor groot onderhoud droog. En niet alleen dat, maar ook het pand erachter staat droog. Voor mijn reisgenoot, die aannemer in waterwerken is,was dit een mooi studieobject om te kijken hoe die fransen dat aanpakken.
De kanaalbodem bleek verrassend schoon. In nederland zou er menige fiets etc. te zien zijn. Het is wel te hopen dat ze wat overtollige klei/slib verwijderen want stuurboord voor de sluis is het wel erg ondiep.
Als je op pad gaat moet je wel de chomagelijst doornemen want anders kom je voor vervelende verassingen te staan. Deze engelsman wilde naar het zuiden varen maar vond de drooggezette sluis op zijn weg. Helaas 100 km. terugvaren en via Parijs dan maar.
De volgende stop is Bourg et Comin. Hier splitst het kanaal in het Canal de l'oise a l'aisne (op de foto rechts) en de Aisne.
Er is hier wel wat te zien. Zo zit er een dokje van de VNF, een waterkrachtcentrale/pompgemaal en een aquaduct waar het riviertje de aisne onder het kanaal door stroomt.
Voor de sluis ligt de Scaldis met een lading zand.
Verderop nemen we weer een stuk jaagpad en in een oude loods van de VNF vinden we 2 oude tracteurs. Dik onder het stof en al jaren aan het wegkwijnen. Typisch Frankrijk. Hier zou zoiets toch in een museum staan!
Het zijn vrachtwagenchassis met achterop een sleephaak. Ik ben toch erg benieuwd wat voor merk dit kan zijn. Iemand een idee?, en wie gaat deze twee oudgedienden redden?
Naast de tracteurs staat dit apparaat. Het staat op stalen wielen en ook bovenop zitten wielen. Iemand een idee wat dit kan zijn?
In het oise-aisne kanaal bevind zich nog een tunnel. Die ventilator zal een beste puist lucht kunnen verplaatsen, lijkt me.
We overnachten in het toeristische Coucy le château auffrique. Tenminste overdag want na 20 uur zijn de dagjesmensen verdwenen en is het uitgestorven. Een biertje halen in het plaatslijke café zit er dan ook niet in.
Volgende keer zal ik de laatste dag plaatsen.
gr. marco
recht zo die gaat
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
Je kunt dus zien dat ze ieder een verschillende route richting Belgie gaan kiezen. In dit gebied ligt ergens een breekpunt voor de kortste route of de Schelde of de Maas te verkiezen. De Picaro koos onlangs vanaf Vieux-Asfeld de Maasroute. Daar speelde ook mee dat je ook wel eens wat anders wil dan de druk bevaren routes via Schelde of Leie.hydra schreef:Mooie foto's Evert,
we gaan eerst maar eens kijken bij de 2 silo's in Rethel.
Bij de eerste silo ligt de Sebastien laadgereed.
Bij de andere silo liggen zowaar nog 2 spitsen te wachten om geladen te worden
Wij waren daar 3 weken eerder, op jouw dag waren we weer op thuisreis vanaf Canal du Midi.................
Tot Berry au bac komen we geen spitsen meer tegen. In Berry liggen er drie. De Taifun, die op de foto's van Evert ook al te zien is,[img]
Toch boeiend hoe de kanalen en sluizen er "onderwater" er uit zien!Sluis nr. 1 van het Marne-Aisne kanaal staat voor groot onderhoud droog.
Daar heb je met de motor gelukkig geen last van het levert weer meer bijzondere plaatjes op!
Als je op pad gaat moet je wel de chomagelijst doornemen want anders kom je voor vervelende verassingen te staan.
Wij zij daar ook even naar beneden gereden
In het oise-aisne kanaal bevind zich nog een tunnel. Die ventilator zal een beste puist lucht kunnen verplaatsen, lijkt me.
gr. marco
Die foto hoef ik nu niet meer te plaatsen
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
We vervolgen onze reis bij de Loire in het hartje van de Bourgondie en komen in Decize.
In Decize worden de watersporters door de VNF van harte welkom geheten om het Canal des Nivernais te betreden.
Zal Leo dit punt ook bereikt hebben?
Met z'n foto's is hij nog niet zo ver, dus moeten we dat nog even afwachten.
Net binnen de eerste sluis is een ruime haven waar ook dit museumstuk ligt.
Een houten spits. Ik vraag me af of deze ooit gevaren heeft, lijkt me meer een replica.....
Voor het musemschip ligt nog een droogdokje dat ze door een buis langs de sluis leeg kunnen laten lopen.
Aan het benedenhoofd van de sluis heeft de vaarwegbeheerder een bord geplaatst,
waarop uitleg wordt gegeven hoe je de Loire moet oversteken naar de volgende sluis
waar je naar het lateraalkanaal kunt opschutten.
Groet Evert
In Decize worden de watersporters door de VNF van harte welkom geheten om het Canal des Nivernais te betreden.
Zal Leo dit punt ook bereikt hebben?
Met z'n foto's is hij nog niet zo ver, dus moeten we dat nog even afwachten.
Net binnen de eerste sluis is een ruime haven waar ook dit museumstuk ligt.
Een houten spits. Ik vraag me af of deze ooit gevaren heeft, lijkt me meer een replica.....
Voor het musemschip ligt nog een droogdokje dat ze door een buis langs de sluis leeg kunnen laten lopen.
Aan het benedenhoofd van de sluis heeft de vaarwegbeheerder een bord geplaatst,
waarop uitleg wordt gegeven hoe je de Loire moet oversteken naar de volgende sluis
waar je naar het lateraalkanaal kunt opschutten.
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
Marco,Naast de tracteurs staat dit apparaat. Het staat op stalen wielen en ook bovenop zitten wielen. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik weet bijna 100% zeker waar dit apparaat toe diende.
In het"traction"tijdperk was het niet altijd mogelijk om overal doorheen te komen met die locomotiefjes of tracteurs. Bij de tunnel van Braye had men dit opgelost door een soort hangende monorail doorheen de tunnel te bouwen.
Het vergt niet al te veel fantasie om te verzinnen dat het ding van op jou foto hier aan hing om de schepen voort te trekken. De wieltjes onderaan zijn volgens mij dan alleen een chassis om het ding over de reguliere tractionspoortjes te transporteren naar de werkplaats e.d.
Hieronder een wat duidelijkere postkaart, maar ook hier is het ding zelf helaas niet te zien.
Een gelijkaardig systeem was ook in gebruik op de sluizen te Janville op de Oise.
Evert,
Ik stond deze zomer aan hetzelfde sluisje te Decize...die foto's hoef ik dus ook niet meer te plaatsen...
Groeten, Kurt
Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
ik LAG in die sluis
ik laat ze nog wel langs komen
gr
leo
ik laat ze nog wel langs komen
gr
leo