De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Wim van Leeuwen
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 jun 2007 23:03
Locatie: Papendrecht

Re: Machinekamer

Bericht door Wim van Leeuwen »

Gacht forum,
Ik ben grootgebracht bij mijn ouders aan boord met een Kromhout-gloeikopmotor met een platte kop. Ik heb in diverse musea's Kromhoutmotoren gezien maar allen met een z.g. helmkop. Is er iemand die mij daar informatie, liefst met foto's, van kan geven? Onze Kromhout had een lange cylinder en maakte 320 omw. volaan. Op het koperen plaatje stond; M3 1921.
Vr.gr. Wim.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Machinekamer

Bericht door Tim76 »

Wim van Leeuwen schreef:Gacht forum,
Ik ben grootgebracht bij mijn ouders aan boord met een Kromhout-gloeikopmotor met een platte kop. Ik heb in diverse musea's Kromhoutmotoren gezien maar allen met een z.g. helmkop. Is er iemand die mij daar informatie, liefst met foto's, van kan geven? Onze Kromhout had een lange cylinder en maakte 320 omw. volaan. Op het koperen plaatje stond; M3 1921.
Vr.gr. Wim.
Geachte meneer Wim,

Op de Koningspoort in Rotterdam staat een M3. Maar die heeft dan wel weer een bol hoofdje... :roll:

Afbeelding
(De motor, hè, niet dat ventje met die blauwe jas! Hoewel... :wink:)

Afbeelding

Afbeelding

Maareh... Ik wil niet vervelend doen: heeft niet elke gloeikop zo'n bolletje dan? Ik neem aan dat datgene wat daadwerkelijk gloeit (en waar dus de motor zijn naam aan te danken heeft) zich in dat bolletje bevindt...

Groeten van Tim
Wim van Leeuwen
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 jun 2007 23:03
Locatie: Papendrecht

Re: Machinekamer

Bericht door Wim van Leeuwen »

Jammer, maar die heb ik er genoeg gezien en niet elk hondje heet Fikkie.
Gr. Wim.
velasquez

Re: Machinekamer

Bericht door velasquez »

Als dat milieu verhaal nog even aanhoud dan is dat het einde van de snelloper of dit motortype moet langer meegaan als heden het geval is.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door Gert Schouwstra »

Kan het zijn dat jouw M3 verdieseld is en dat er toen een plattere kop op geplaatst is?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door bronsmotor »

Kromhout is niet helemaal mijn ding maar natuurlijk kom ik wel eens wat tegen onderweg.

Ik heb inderdaad kromhoutmotoren gezien met zowel een bolle als een platte kop.

Afbeelding
een 26 Pk met platte kop.

Afbeelding
een 30 Pk met bolle kop
Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!

https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door bronsmotor »

bronsmotor schreef:De organisatie is in volle gang.
Inmiddels al weer meer bijzonderheden:
U bent welkom vanaf 10:00 uur en we zullen tot ongeveer 16:30 uur doorgaan.
Natuurlijk hopen we op veel publiek, iedereen is welkom.
Koffie, fris, bier, koek, broodjes en chips zijn aanwezig tegen schappelijke prijs.
Op vertoon van uw donateurs kaart is de koffie gratis.

Afbeelding

Er zullen draaiende motoren aanwezig zijn, hoeveel dat er zijn kan ik nu nog niet precies zeggen.
Het zal natuurlijk niet vergelijkbaar zijn met het 100 jarig evenement van 2007, toen waren er heel veel motoren opgesteld.
Deze keer kunt u wel eens kijken hoe het kantoor er vroeger uit zag.
Ik kan u verzekeren dat u een leuke tijd heeft als u komt!

Stichting Appingedammer Bronsmotorenmuseum
Farmsummerweg 43A
9902BL Appingedam
Mob. 06 53150661
Inmiddels weer een aanvulling op het programma.
mslb. Aagje B met zijn oude 50Pk bronsmotor met verstuiverbakje zal present zijn.
verder verwacht ik de opduwer History met de 9pk verstuiverbakmotor.

De Timmer motor van Derk Vedder komt en dat is heel uniek om hem nu bij de oude fabriek te zien.
vanaf de oprichting in 1907 waren Brons en Timmer samen compagnons, enige jaren daarna is Timmer uitgekocht en die begon een eigen motorenfabriek in Meppel waar hij een aangepaste motor maakte met verstuiverbakje. Dit alles om het patent te omzeilen.

Verder verwacht ik de dieplader met de grote Brons 6GV van Jan Vegter en ik hoop ook zeker dat hij erbij is.
Ook mister x komt met zijn verdieselde 2DC motor draaien.

Komt allen, het wordt vast een leuke dag.
Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!

https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
Dirk de Jong

Re: Machinekamer

Bericht door Dirk de Jong »

koertjan schreef:
Dirk de Jong schreef:En de schrik van iedere machinekamer...waar niet tegen op te poetsen valt, zolang het probleem niet verholpen is;

De lekke uitlaat :cry:


Mooi plaatje van die Bolnes. Lijkt me een 8 DNL??? Maar die vierkante plaatjes in het plafond boven ieder kop.... Jij enig idee wat daar de bedoeling van is en wie dat op zijn geweten heeft??? :lol: :lol:

Groeten Koert
Ha El Kapitano Koerd,

Zorg jij nou maar dat ik die bewuste plaatjes bij jou aan boord NIET los hoefd te halen.....dan ben ik je zoooooooo dankbaar! :D :D :D
Wim van Leeuwen
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 jun 2007 23:03
Locatie: Papendrecht

Re: Machinekamer

Bericht door Wim van Leeuwen »

Antwoord Gert Schouwstra; Mijn vader heeft de Kromhout in 1922 er nieuw ingebouwd in zijn nieuwe schip.
Bronsmotor; Heel hartelijk bedankt voor de foto van de Kromhout met de platte kop. Het is een achterzicht en compleet met het tankje en de "zwanenhals" Het gaatje in de kop diende voor de bevestiging van de zwanenhals. Door een vuiltje in de draaibare eikel op de zwanenhals ontstond er een grote vlam die patijnspoortenglazen van de machinekamerkap deed springen. Wij waren geladen met stro en de deklast vloog toen in brand en is het schip totaal uitgebrand in de Wieringermeer in 1935. Het geeft mij weer een stukje herrinnering. Hartelijke groeten van Wim.
kulletje
Berichten: 286
Lid geworden op: 16 dec 2006 17:15
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door kulletje »

Dirk de Jong schreef:Ha Ronald,

dat is correct, door het model van deze kleppen werden ze inderdaad hondenhokken genoemd.

In Belgieen werden het "de muziekskes"genoemd door dat ze zo'n apart geluid maakten.

Even voor degene die het receivergevoel een beetje kwijt zijn:

Afbeelding
By null, shot with DMC-FZ18 at 2010-02-27

IMG]https://img534.imageshack.us/img534/6343/piz002.jpg[/IMG]
By null, shot with DMC-FZ18 at 2010-02-27

Afbeelding
By null, shot with DMC-FZ18 at 2010-02-27

Zo zag het er afgelopen week uit aan boord in Keulen!
nou nou, met weemoed denk ik terug aan die 5DNL........ (not)
iedere 10 weken de receiver ruimte schoonmaken was een baan waar na je geen gehaktballen moest gaan draaien ;-)
Plaats reactie