Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

Maar even "off-topic", maar ligt deze Duitse kuster Wittekind dan ook bij Houthandel Nanninga te lossen?
Ik maakte de foto in augustus 1967, maar geen notitie gemaakt van de locatie.

Afbeelding
G.H.Hagels

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door G.H.Hagels »

Hallo Ben,

Hier de Dietert in aanbouw , over de boeg kun je de houtstapels
van Houthandel Nanninga zien , en het plankier waar de rails op
liggen , voor vervoer van het hout.
Dit is dus aan het Winschoterdiep , op de foto van jou herken ik niets.
Afbeelding
Vr Gr Gerrit H Hagels.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

De tewaterlating van de kustvaarder Sellin in 1965, de eerste uit een reeks voor Oostduitse rekening.

Afbeelding
Afbeelding
hugo

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door hugo »

Geachte lezer, mijn vader (95jr) heeft van 1947 tot de verkoop in 1964 op de Breehelle-Grutto gevaren. Van 1949 tot zijn pensionering in 1977 voer hij als kapitein bij van Es.
De Grutto is in 1940 gebouwd bij van Diepen als Lina, met bouwnummer 850 voor de heer Kramer. Het was een shelterdeck schip met de brug achter op. Van Diepen heeft in deze periode ook nog nagenoeg 3 dezelfde shelterdeckers gebouwd, met de brug midscheeps die iets groter waren dan de Grutto, te weten:
1: de Caribe (ex Empire Snowdrop, de Valhena) bouwnummer 845,
2: de Caribe II, Empire Daffodil, Greenfinch van de General Steam Londen met bouwnummer 841
3: de Rolf met bouwnummer 848, later Westpolder, Cito etc

De Breehelle vertoonde heel veel overeenkomsten met deze drie schepen.

Volgens mijn vader heeft van van Diepen echter ook nog zusterschip van de Grutto gebouwd voor Duitse rekening. Dus ook een shelterdecker van ca 345 BRT van 53mtr lang en met de brug achterop etc. Hij kwam dit schip tussen 1947 en 1952 regelmatig tegen in de duitse bocht. De Breehelle voer toen in charter een lijndienst Antwerpen - Hamburg. Maar hij weet de naam niet meer van dit duitse zusterschip, alleen dat er aan eind een V stond (bijv. ANNA V). Het zou tijdens de bouw verkocht aan een duitse reder.
Ik heb intussen, helaas zonder resultaat, diverse mensen gevraagd of zij wisten welk schip dit zou kunnen zijn en onder andere via het archief in Groningen via de index alle schepen uitgezocht vanaf bouwnummer 831 (ms Tinda) tot en met Bouwnummer 850 (= Breehelle/Lina).

Van Bouwnummer 851 zijn geen gegevens. Het zou een kleine zweedse kustvaarder kunnen zijn of een 800ton vrachtvaarder de Mosel.
Verder ontbreken het Groninger archief de gegevens van de volgende bouwnummers gebouwd tussen 1940 tot 1945: 861, 862, 863, 865, 866, 867, 869, 870, 872 t/m 880, 882, 883, 884 886, 887, 888, 889, 891, 892, 893. Bouwnummer 894 is de eerste nieuwbouw na de oorlog de ms Keizersgracht.

Aangezien mijn vader het me steeds weer vertelt, zie ik met zeer grote belangstelling of iemand mij verder kan helpen. Bij voorbaat hartelijke dank Hugo Plokker, Hellevoetsluis
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Fluks »

Hier hoort vast een verhaal bij.Het is schijnbaar nog goed gekomen.De foto‘s heb ik van een prachtige engelse scheepvaart-site.
Het is de Rian.Groeten,Arie.
Afbeelding
Afbeelding
Groeten,Arie.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Jan Stolp »

https://www.xs4all.nl/~beejee/1950-02/RIAN-12-03-09.htm
Dit heeft Jelle natuurlijk niet voor niets gemaakt :wink:
Groeten Jan
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

hugo schreef: De Grutto is in 1940 gebouwd bij van Diepen als Lina, met bouwnummer 850 voor de heer Kramer. Het was een shelterdeck schip met de brug achter op. Volgens mijn vader heeft van van Diepen echter ook nog zusterschip van de Grutto gebouwd voor Duitse rekening. Dus ook een shelterdecker met de brug achterop etc. Hij kwam dit schip na de oorlog regelmatig tegen maar weet de naam niet meer. Alleen dat er aan eind een V stond (bijv. ANNA V zou kunnen).
Ik heb intussen, helaas zonder resultaat, diverse mensen gevraagd of zij wisten welk schip dit zou kunnen zijn. Via het archief in Groningen heb ik in de index van Van Diepen uitgezocht vanaf bouwnummer 831 (ms Tinda) tot en met Bouwnummer 852 (Tankkaan).
Hierin kan ik van de volgende 2 bouwnummers geen verdere gegevens vinden. Een van deze schepen zou dus het zusterschip van de Lina (Breehelle / Grutto) kunnen zijn:
Bouwnummer: 842 Geen verdere gegevens
Bouwnummer: 847 Bouwtekeningen "Heimat gemeente Archiefnummer 1185 (Dit schip lijkt het meest waarschijnlijk)
@Hugo, nr. 842 werd in 1939 opgeleverd als Duitse Kondor, mat 211 brt en had een lengte van 37.41 m. Meer info: https://www.fjordfaehren.de/no_f2/kondor.htm
nr. 847 Heimat blijft (voorlopig) een raadsel. Ook navraag op een Duits Forum leverde geen resultaat op.

Hier is de Grutto in Londen bij Butlers Wharf, waar Hugo zijn vader op gevaren heeft:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

Jolly Sailor schreef: Hier een artikel in de Groninger Archieven over Botje Ensing & Co.
Griekse jachten luidden einde in voor Botje
...... krijgt hij opdracht er twee van circa 55 meter te bouwen. Dit keer voor de Griekse reder Goulandris. De bouw van de Zurga verloopt nog redelijk.....
Afbeelding
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Chaimite sleepboot - scheepswerf Niestern.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Ben schreef:
hugo schreef: Bouwnummer: 847 Bouwtekeningen "Heimat gemeente Archiefnummer 1185
@Hugo, nr. 847 Heimat blijft (voorlopig) een raadsel. Ook navraag op een Duits Forum leverde geen resultaat op.
Bouwnummer 847 van scheepswerf v. Diepen is opgelost. Het is een binnenschip van 67 x 8.20 voor de Gebr. Elfring in Haren Ems.
Plaats reactie