Onderstaande 2 foto's ontving ik van GDD van het binnenvaartforum en in zijn mail schreef hij o.a.:
Hier in Rotterdam ligt een scheepje wat in de wad en sont vaart heeft gezeten, gebouwd in Hoogezand 1909 voor duitse rekening., namen o.a. Ella / Henry, nu de naam Anja nr 00170197.
Laatste jaren gevaren op de Elbe tot eind jaren 50 in de jaren 66, vermoedelijk naar Ned. is ook bedoeld geweest als clubhuis in Schiedam.De motor was een Deutz Werke 100 pk 4 cil.250 toeren, nu een Franse motor.
Foto's: ©G.D. Doornbos.
Met hulp van een Duitse shiplover is de geschiedenis boven water gekomen en een produkt van een Groninger werf ligt dus nu in Rotterdam.
Sie wurde in 1909 gebaut als Henry für J. Keller aus Neuenfelde beim Schiffswerft E. & M. Coops in Hoogezand, Nl. Abm. 20,99m x 5,24m x 2,15m 73 BRT/ 39 NRT, später ab 1927 umgebaut und 36 PS Deutsche Werke Motor.
1938 an Christoph von Holt aus Bützfleth und umgenannt in Ella.
1942 70 PS Deutz Motor
1953 verlängert nun 26,30m 103 BRT und 150 tdw.
1955 100 PS Deutsche Werke Motor, Baujahr 1934, das Schiff erhielt nun auch ein neues Achterschiff.
1962 an Peter Jark Bützfleth,später zog er nach Burg in Dithmarschen, kein Namenswechsel.
1971 an B.T. Petersen Pellworm und ANJA.
1972 an B. Petersen Pellworm.
1974 an E. Petersen Pellworm.
1985 nach NL verkauft.
Als Ella voor en na de ombouw in 1955.
Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
zoals ze er nu uitziet:
Anja bij de aankoop.
Hallo Ben,
Weet je zeker dat de foto voor de kant de ELLA is??
Ik weet dat HENRY (daarna ELLA resp ANJA) gebouwd is als EWER, maar ik herken geen ewer in de foto van ELLA.
Nou moet ik zeggen dat ik geen EWER kenner ben, maar Frits Loomeijer dacht ook wel dat de huidige ANJA, gebouwd was als Ewer.
Hoewel dat meer een educated guess was dan kennis.
Als je meer weet dan hoor ik het graag. Ik ben inmiddels ook lid van dee Duitse tegenhanger van dit forum.
gr Thony Katz, sinds 3 jaar eigenaar van de ANJA.
Anja bij de aankoop.
Hallo Ben,
Weet je zeker dat de foto voor de kant de ELLA is??
Ik weet dat HENRY (daarna ELLA resp ANJA) gebouwd is als EWER, maar ik herken geen ewer in de foto van ELLA.
Nou moet ik zeggen dat ik geen EWER kenner ben, maar Frits Loomeijer dacht ook wel dat de huidige ANJA, gebouwd was als Ewer.
Hoewel dat meer een educated guess was dan kennis.
Als je meer weet dan hoor ik het graag. Ik ben inmiddels ook lid van dee Duitse tegenhanger van dit forum.
gr Thony Katz, sinds 3 jaar eigenaar van de ANJA.
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Ik denk dat het schip van oorsprong een segelschute is. Dat is een ewer-achtig vaartuig. Het is ook bekend dat Gebr. Coops diverse exemplaren van dit soort gebouwd had.
Het schip staaat ook onder segelschute in de duitse register van "verlorenen und verschollenen Schiffe".
zie hier: https://www.schiffshistorisches-archiv.de/50.html?&tx_wfqbe_pi1[id]=1956
Gr. ole
Het schip staaat ook onder segelschute in de duitse register van "verlorenen und verschollenen Schiffe".
zie hier: https://www.schiffshistorisches-archiv.de/50.html?&tx_wfqbe_pi1[id]=1956
Gr. ole
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Ben, daar was ik ook met bezig . Had ik juist ingescand uit het boek 'Segler in der Zeitenwende', J.Kaiser.
Ich schreibe weiter in deutsch (mein Niederländisch ist nicht gut genug für längere Artikel).
Kaiser kategorisiert die Segelschute in ihrer Entstehung als Billigausgabe des Ewers für finanzschwache Elbschipper.
Die Schiffe waren auch von ihrer Ausstattung mehr für Binnen- und Flussschifffahrt gebaut, weniger für Küstenfahrt.
Die Schiffstypen waren ähnlich. Allerdings wurde des S-förmige Bug des Ewers hier gerade gebaut. Auch der schräge Achtersteven des Ewers ist bei der Segelschute gerade. Insgesamt hatte die Schute etwas weniger Sprung im Vorschiff. Dies wurde ausgelichen durch eine Reling/ erhöhte Schanz (siehe foto). Auch liegt die Ankerklüse über der Wallschiene. Dies ist bei vielen Ewern nicht so. Im ganzen wirkten die Schiffe damit deutlich plumper als der klassische Ewer.
Kaiser schreibt auch, dass die Elbschiffer die segelschute in die Register fast immer als "Ewer" eintragen ließen, um ihr Schiff "aufzuwerten".
Gr. Ole
Scheepswerf Kerstholt 1961 jacht Guerdane II
@Ole, de eigenaar van onderstaand jacht had geen last van "finanzschwache".Ole schreef:......als Billigausgabe des Ewers für finanzschwache Elbschipper.........
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Ben, ook de opdrachtgever van dit jacht had geen last van "finanzschwache" maar de werf Kerstholt na de brand op dit schip later wel!
Foto: amateurfoto van de tewaterlating van de ALBECARO II op 1 augustus 1963.
Groet,
Foto: amateurfoto van de tewaterlating van de ALBECARO II op 1 augustus 1963.
Groet,
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Nog een ewe of ewer? (zoals ik ook wel eens zie).
De Seemöve bij scheepswerf van Diepen, bouwnummer 366, 1912, 58 BRT:
Opdrachtgever: Jürgen Schröder, Borstel in Duitsland (Sleeswijk-Holstein).
Foto: particuliere collectie.
Groet,
De Seemöve bij scheepswerf van Diepen, bouwnummer 366, 1912, 58 BRT:
Opdrachtgever: Jürgen Schröder, Borstel in Duitsland (Sleeswijk-Holstein).
Foto: particuliere collectie.
Groet,
-
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
- Locatie: Groningen
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
'Olle Teus' was zo'n vijfentwintig jaar geleden nog volop in actieve dienst,
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."