Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Alles over binnenscheepvaart
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door JC »

Olifant? Naar wie zou die schipper zijn schip vernoemd hebben? :wink:
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door klipper »

wat denkt u dan van mastodont ??. gr
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Vrijdag 27 mei 2013 :wink:

Ja, het gaat hard. De komende tijd vaar ik alleen maar dat gaat prima met deze boot. In 2010 ook al gedaan en omdat er een middenbolder is en je op deknivo stuurt lig je snel afgemeerd. Een hoop jachten zie je stunten met lijnen en die vragen zich af hoe ik dat toch doe. :shock: Wel leuk.
Bij de eerste sluis kom ik de Roleta tegemoet. Die heeft een reis van Reims naar Roermond aangenomen.

Afbeelding

Bij de silo verderop ligt de Jael te wachten om geladen te worden voor Lieshout. Ik stop even om een praatje te maken want de gebroeders Bieze hebben een mooi filmpje van de Hydra gemaakt welke Harry(wrijfhout) op youtube heeft gezet.
https://www.youtube.com/watch?v=ehbPZLjpaVE

Afbeelding

De Jael had met de Hensie gelost in Berry au Bac en nu aan de reis. De Hensie moet naar Walsoorden en is een voorbeeld van een mooi doorgerepareerd schip. Ankerkluizen, autokraan onder de luiken, overzakbare stuurhut en ik dacht dat hij ook spudpalen had.

Afbeelding

Doe-het-zelf laden

Afbeelding

Het is vandaag hollandse dag want deze kwam ook tegemoet.

Afbeelding

In het bovenste pand voor de tunnel blijf ik liggen bij de silo van Sept Saulx.

Afbeelding

Als ik net lig komt de Deo iuvante eraan. Mijn lievelingsspits. wat een plaatje.
Snel op de fiets om wat mooie foto's te schieten. Hier bij de invaart van Mont de Billy.

Afbeelding

Eigenlijk wil ik hem aan de andere kant opwachten. Maar over Mont de Billy gaan nogal wat verkeerswegen. Een route national en ook de TGV.

Afbeelding

Maar na wat zoeken blijk je eea te kunnen kruisen. Dus Evert, ook voor jou een tip als je weer eens gaat fietsen. :P

Afbeelding

Nog even wat foto's en weer terug fietsen om eten klaar te maken.

Afbeelding

marco
recht zo die gaat
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door bargemast »

De "Deo-Juvante" is ook een van mijn meest geliefde spitsen, echt een prachtig spulletje.

Groet,

Peter.
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Evert CadIJ »

Marco,

Bedankt voor de tip. Het lijkt wel een rioolbuis
Maar toch, fijn dat ze aan fietsers denken 8)
Op de fiets was ik daar nog niet geweest :?

Mooie serie foto's van je reisverslag, we smullen er weer van :!:

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Donderdag 28 mei

Om 9.30 uur vertrokken. De tunnel is goed verlicht. Nog voor de eerste sluis ligt deze NDL II afgemeerd.

Afbeelding

In 8 sluizen gaat het achter elkaar naar beneden. Onderweg in deze sluizentrap komt de Dahlia omhoog.

Afbeelding

Condé sur Marne ligt op het einde van het kanaal. Je kan hier stuurboord richting Parijs en bakboord naar Vitry le Francois.
Ik doe het laatste maar eerst afmeren om brood te halen en te lunchen. Aan het kanaal staan grote loodsen van de VNF. Het ziet er vervallen uit en ga met de fiets eens kijken. Door een kapot raam maak ik onderstaande foto.
Het is een pompstation maar ik denk niet meer in gebruik. Een mooi stuk industrieële archeologie.

Afbeelding

Een paar honderd meter noordelijker staat dit bouwwerk. Volgens bijstaand bord is het gebouwd in 1869. Het brengt het opgestuwde water 20 meter hoger en via een 7 km. lange goot komt het bij Vaudemange in het bovenste pand van het kanaal.

Afbeelding

Dan weer verder. Tot Chalons en Champagne volg ik het Canal lateral a la marne. Een nogal saai stuk.

Afbeelding

Net voor Chalons loop ik de Deo iuvante achterop. Jammer van die lelijke nieuwbouw voor de kathedraal.

Afbeelding

In de sluis even gesproken met schipper Knoop. De laatste keer was een paar jaar geleden in de Vogezen.

Afbeelding

Even zwaaien en verder naar Arles.

Afbeelding

Net boven de sluis word een jachthaven aangelegd maar ik kan gelukkig nog aan een stuk kade afmeren.
Net als iedere avond de omgeving met de fiets verkend en kwam toen deze oude sluis tegen. Kennelijk was er vroeger een verbinding met de Marne. Zie de stuw op de achtergrond.

Afbeelding

marco
recht zo die gaat
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Dit lijkt mij dezelfde kathedraal, maar of dat klopt? Volgens opschrift moet die Chalons sur Marne zijn, is dat hetzelfde als Chalons en Champagne?

Je ne sais pas :wink:

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Het is dezelfde kathedraal Harry, maar dan van de andere kant. De foto is denk ik vanaf het bruggetje genomen wat je op mijn éénnalaatste foto in de verte ziet.
Rechts is een eilandje en erachter ligt de nieuwe haven.

marco
recht zo die gaat
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door bargemast »

Châlons en Champagne is de nieuwe naam (sinds einde 90er jaren) van Châlons sur Marne.

Het is een nieuwe mode geworden om namen te veranderen, ze hebben dat ook voor verschillende kanalen gedaan.

Groet,

Peter.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Zo leer je weer wat, dan is Marco hier vast ook langs gekomen,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie