Dat is inderdaad de sluis in Chalons met nu links het eiland.
Zondag 29 mei 2011
In nederland is het bewolkt en winderig en hier schijnt de zon met een graad of 26. Toch een goede keus geweest om af te zakken naar het zuiden
Het kanaal word hier steeds aantrekkelijker met af en toe een doorzicht naar de Marne die hier niet veel meer voorstelt.
Dan Pogny. Een dorp met 3 kades en silo's. Maar er is geen activiteit. Helaas.
Wel dit verlaten woonschip.
De zuidelijkste silo is de grootste en hier is, naar goed schippersgebruik, een teken van leven achtergelaten.
Dan het einddoel van vandaag; Vitry le Francois. Hier de splitsing met links het canal de la marne au rhin en ik ga stuurboord het kanaal in wat meestal door zuid-frankrijkvaarders word gebruikt. Het canal de la marne a la saone maar zoals Peter al vermeldde heeft dit kanaal ook een nieuwe naam gekregen. Ik dacht iets van bourgogne-champagne?
Er liggen al wat jachten en er is weinig gelegenheid om af te meren. Maar achterin het jachthaventje lukt het nog wel.
Er kan alleen niemand meer langs . Net niet klem tussen de oevers.
De mac donalds is vlakbij en dat geeft me mooi de gelegenheid om mijn mail te checken en even uit te puffen in de airco.
Vervolgens de plaats verder verkend.
De laatste keer dat ik in Vitry was, was met een ander jacht in 1998. Toen was er nog een beurs en ben toen wezen kijken. Op krijtborden stonden de reizen vermeld.
Het beursgebouw is nu een museum.
marco
Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
recht zo die gaat
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Weinig veranderd in zestig jaar... Vitry le François.
Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Maandag 30 mei 2011
Het word een zeer warme dag. Tegen de 30 graden.
Vandaag gestart met een kanaal waar ik nog niet eerder geweest ben.
De meeste sluizen zijn geautomatiseerd en dat schiet voor mij niet echt op . Mijn "telecommande" werkt niet goed. De centrale post is telefonisch slecht bereikbaar. Dan maar de kant op om het via de intercom op de sluis te doen. Maar ik ben alleen en de wal slecht te bereiken. Dit komt omdat ik opvarend ben en de kanten dus hoog. Met meerpen en lijn de kant op. Een hoop gedoe.
Tel daar bij op dat dit een saai recht stuk kanaal is en je begrijpt dat dit geen relaxte vakantiedag kan worden.
Soms is het wel mooi hoor!
Einddoel is het, 30 kilometer verderop gelegen Saint Dizier. Duidelijk een industriestad want de rubberlucht komt je tegemoet. Ze kunnen het best aantrekkelijk maken voor de pleziervaart maar dat is er nog niet van gekomen. Aan de kade is het improviseren om vast te maken omdat de bolders ver uit elkaar staan.
Positief punt is dat er aan de overkant van het kanaal een nieuw zwembad staat. Tijd om af te koelen en als ik in de jacuzzi zit, met uitzicht op het kanaal, kan ik het allemaal weer relativeren.
Aan de benedenkant van de sluis is de La vie gaan liggen. Die ga ik deze vakantie nog vaker ontmoeten en zelfs nog even op meevaren.
Nee, Het mag duidelijk zijn dat St. Dizier geen positieve indruk op mij heeft achter gelaten.
marco
Het word een zeer warme dag. Tegen de 30 graden.
Vandaag gestart met een kanaal waar ik nog niet eerder geweest ben.
De meeste sluizen zijn geautomatiseerd en dat schiet voor mij niet echt op . Mijn "telecommande" werkt niet goed. De centrale post is telefonisch slecht bereikbaar. Dan maar de kant op om het via de intercom op de sluis te doen. Maar ik ben alleen en de wal slecht te bereiken. Dit komt omdat ik opvarend ben en de kanten dus hoog. Met meerpen en lijn de kant op. Een hoop gedoe.
Tel daar bij op dat dit een saai recht stuk kanaal is en je begrijpt dat dit geen relaxte vakantiedag kan worden.
Soms is het wel mooi hoor!
Einddoel is het, 30 kilometer verderop gelegen Saint Dizier. Duidelijk een industriestad want de rubberlucht komt je tegemoet. Ze kunnen het best aantrekkelijk maken voor de pleziervaart maar dat is er nog niet van gekomen. Aan de kade is het improviseren om vast te maken omdat de bolders ver uit elkaar staan.
Positief punt is dat er aan de overkant van het kanaal een nieuw zwembad staat. Tijd om af te koelen en als ik in de jacuzzi zit, met uitzicht op het kanaal, kan ik het allemaal weer relativeren.
Aan de benedenkant van de sluis is de La vie gaan liggen. Die ga ik deze vakantie nog vaker ontmoeten en zelfs nog even op meevaren.
Nee, Het mag duidelijk zijn dat St. Dizier geen positieve indruk op mij heeft achter gelaten.
marco
recht zo die gaat
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Dinsdag 31 mei 2011
Het heeft geregend en het is opeens 15 graden kouder. Het kanaal is vanaf hier een stuk aantrekkelijker en gelukkig doet de "telecommande" het nu goed.
1 foto, 3 bruggen
Het water is blijkbaar nog warm van de afgelopen weken. De mist komt je tegemoet.
De sluizen werken automatisch maar er zijn op dit stuk genoeg bruggen die met de hand bediend moeten worden.
En er kan altijd iets misgaan. Na het invaren sluit sluis 53 zich maar de deur wil niet dicht en staat krom. Ik vrees dat ik hier niet meer uitkom maar nadat ik aan de rode stang heb getrokken komt na enige tijd een vnf-meneer die de sluis met de hand gaat bedienen.
Bij sluis 51 loop ik achterop de Lavie. Maar eens een praatje gemaakt. Ze zijn onderweg van Antwerpen naar Salaize op de Rhône. Foto gemaakt op het aquaduct direct na sluis 51.
Verderop meer ik af en ga een stuk fietsen. Ik kom in Joinville uit. Een mooi stadje.
Dit is een opgestuwd stukje rivier in het centrum.
Op de terugweg maak ik nog wat foto's van de Lavie. Dit vind ik wel een mooie. Het is de stokbediening van een brug.
Als ik 's avonds nog een stukje ga fietsen kom ik dit tweetal tegen. De ro-gi en de apis hebben een bijzondere lading.
Ik kom er morgen op terug.
marco
Het heeft geregend en het is opeens 15 graden kouder. Het kanaal is vanaf hier een stuk aantrekkelijker en gelukkig doet de "telecommande" het nu goed.
1 foto, 3 bruggen
Het water is blijkbaar nog warm van de afgelopen weken. De mist komt je tegemoet.
De sluizen werken automatisch maar er zijn op dit stuk genoeg bruggen die met de hand bediend moeten worden.
En er kan altijd iets misgaan. Na het invaren sluit sluis 53 zich maar de deur wil niet dicht en staat krom. Ik vrees dat ik hier niet meer uitkom maar nadat ik aan de rode stang heb getrokken komt na enige tijd een vnf-meneer die de sluis met de hand gaat bedienen.
Bij sluis 51 loop ik achterop de Lavie. Maar eens een praatje gemaakt. Ze zijn onderweg van Antwerpen naar Salaize op de Rhône. Foto gemaakt op het aquaduct direct na sluis 51.
Verderop meer ik af en ga een stuk fietsen. Ik kom in Joinville uit. Een mooi stadje.
Dit is een opgestuwd stukje rivier in het centrum.
Op de terugweg maak ik nog wat foto's van de Lavie. Dit vind ik wel een mooie. Het is de stokbediening van een brug.
Als ik 's avonds nog een stukje ga fietsen kom ik dit tweetal tegen. De ro-gi en de apis hebben een bijzondere lading.
Ik kom er morgen op terug.
marco
recht zo die gaat
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Van Joinville kon ik alleen maar dit kaartje vinden in het archief,
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Heb je toevallig nog een foto van de sluis te Vouécourt? Daar had ik mijn allereerste kennismaking met de spitsenvaart; als jochie van een jaar of 15 verbaasde ik me dat er in zo'n sloot ook nog vrachtvaart was. Een dag geweest en aldaar geloof ik een tweetal sluizen op èn af gefietst
Vouécourt ligt tussen Joinville en Chaumont
Vouécourt ligt tussen Joinville en Chaumont
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Een oude ansicht van Vouecourt...
en nog één...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Van Vouecourt heb ik geen foto gemaakt, maar de sluis op onderstaande foto moet er wel in de buurt zijn.
Woensdag 1 juni 2011
De Ro-gi en de Apis komen in de vroege ochtend langs. In het kader van het 20 jarig bestaan van de VNF varen ze met levende bomen van Melun naar Lyon.
Ze hebben nu niet bepaald de meest representatieve spits gekozen.
Voor wie het nog eens na wil lezen?
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/varend ... r-vnf.html
In het kielzog, gevolgd door de Apis.
We wisten natuurlijk al dat spitsvaren, maatwerk is.
De oude ansicht die Harry geplaatst heeft van Joinville is wel herkenbaar. Het kanaal maakt hier een flinke slinger en Joinville ligt aan de andere kant van het dal en daar zie je weinig van.
Tja, als het water in de sluis zakt, kan je maar beter stil blijven zitten zodat je niet opvalt.
De Ro-gi en de Apis zijn inmiddels de Lavie voorbij gelopen en ik mag er ook langs.
In Froncles is een mooie kade. Wel staat er een hele kudde engelsen met campers. Het zal wel komen omdat het tarief hier laag is.
Even later komt de Lavie ook overnachten. Zij vinden een plekje bij de locale VNF dependance.
marco
Woensdag 1 juni 2011
De Ro-gi en de Apis komen in de vroege ochtend langs. In het kader van het 20 jarig bestaan van de VNF varen ze met levende bomen van Melun naar Lyon.
Ze hebben nu niet bepaald de meest representatieve spits gekozen.
Voor wie het nog eens na wil lezen?
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/varend ... r-vnf.html
In het kielzog, gevolgd door de Apis.
We wisten natuurlijk al dat spitsvaren, maatwerk is.
De oude ansicht die Harry geplaatst heeft van Joinville is wel herkenbaar. Het kanaal maakt hier een flinke slinger en Joinville ligt aan de andere kant van het dal en daar zie je weinig van.
Tja, als het water in de sluis zakt, kan je maar beter stil blijven zitten zodat je niet opvalt.
De Ro-gi en de Apis zijn inmiddels de Lavie voorbij gelopen en ik mag er ook langs.
In Froncles is een mooie kade. Wel staat er een hele kudde engelsen met campers. Het zal wel komen omdat het tarief hier laag is.
Even later komt de Lavie ook overnachten. Zij vinden een plekje bij de locale VNF dependance.
marco
recht zo die gaat
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
wat is er mis met een Duitse_P?hydra schreef: Ze hebben nu niet bepaald de meest representatieve spits gekozen.
mijn vader heeft er jaren lang een gehad
gr
leo
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Leo
Ik denk, dat jou vader iets beter met de verfpot overweg kon.
Dan kun je zelfs van een P een net schip maken.
Groeten
Jan
Ik denk, dat jou vader iets beter met de verfpot overweg kon.
Dan kun je zelfs van een P een net schip maken.
Groeten
Jan