Even Apeldoorn bellen?

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door Westeind »

Tja ,de lege tanker die dwars in de rivier zit ,kwam de haven van Wallersheim,bij Koblenz uit .
Alleen was de rivier niet vrij ,er zat dus een geladen opvaart en een lege afvaart ,er zal wel communicatie geweest zijn ,lijkt me ,maar hij is er op een of andere manier toch uitgegaan ,dan zie je dat hij voor de kop van de geladen dreigt te komen ,en dan gaat hij aan de stand van z`n kopschroef te zien dat proberen te voorkomen ,mijns inziens had hij beter geprobeerd om met gang over bakboord voor die kop weg te daaien,dus kopschroef andersom,iig toch achter wat actie ... en dan had hij dus ook voor die afvaart niet zo dwars gezeten ,maar dat is natuurlijk van hier uit makkelijk commetaar geven aan de hand van een filmpje :mrgreen:
grts ,de beste stuurlui :wink:
vaar om te leven (niet andersom)
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door t.fluks »

Bram,
dat ben ik als voormalig binnenschipper en duwbootman, volledig met je eens.
Ik zat ook te wachten op een berg schroefwater om de kont vrij te varen.
Maar ja, kruip eens in de huid van een ander??
Tammo.
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door Roy »

Ik durfde het commentaar niet aan. het is al weer zo lang geleden dat ik beroepshalve voer...........
Maar, ik kom volledig met Bram mee.
Ennuh, inderdaad; ik ben stuurman..................aan de wal. :wink: :idea: :lol:

m.v.g., Roy
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door peelander »

Betrof dit niet een Somtrans tanker? Ik zie een Belgische vlag achterop.
Verklaart dat niet e.e.a :mrgreen: :mrgreen: :oops: :?: .
groeten
Jan van der Pluijm
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door pieter53 »

We weten niet wat hier heeft plaats gevonden, we zien alleen de gevolgen niet de oorzaken. Misschien heeft er iemand wel een hart- of herseninfarct gehad of heeft zich een ander drama afgespeeld.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door Westeind »

Jan, de somtrans trof in dit geval denk ik geen blaam die was in de afvaart ,
En pieter ,dat zou ook nog kunnen k`heb er verder geen streng oordeel over ,maar zomaar wat gedachtes voorgedragen wat te verwachten was :wink:
vaar om te leven (niet andersom)
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door pieter53 »

(Weer in rustig vaarwater, Bram?)
Het was die onverwachte reactie met de boegschroef, waar jij het over hebt, die me op het idee bracht dat het misschien geen gewone communicatiestoring zou zijn. Zowel bij installaties als bij mensen gaat er namelijk weleens wat stuk. In zo'n geval kunnen we maar beter zo min mogelijk gaan gissen en rustig afwachten tot we de ware toedracht horen.
Ik hoop dat we die ooit nog eens zullen vernemen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door Kapitein Spok »

klipper schreef:de LOUISA heeft of had een bijzondere schroefas en gland, als het schip leeg is kan men de schroef onder water laten zakken. De schroefas en gland kan mechanisch naar boven of naar beneden ,ergens achter de koppeling zat een zgn knoop . Achter was er een rubber afdichting. Er was ook nog een kempenaar waar dit systeem was ingebouwd. Het systeem werkte goed, het voordeel was er hoefde geen schroeftunnel aan gebouwd te worden en leeg een geweldig goed achteruit. Zat er vuil in de schroef , even omhoog en schoonmaken maar. De schroef maakte weinig lawaai mede doordat de schroef met leeg schip gedeeltelijk onder het schip uitstak. Het is bijzonder dat dit systeem niet vaker is toegepast. Gr
Klipper, je bent goed op de hoogte.
Ik kan je zeggen dat de essentie van dit schroefsysteem is bedacht door mijn vader die de voordelen van de zijschroef wilde handhaven bij het mortoriseren van zijn schip.
Maar hij kende in 1959 de heer Oldenhage, die er ook helemaal in geloofde en het graag wilde bouwen niet voldoende om het financiele risico dat hij liep als het onverhoopt niet zou functioneren aan te durven. Oldenhage heeft dit altijd jammer gevonden en toen zijn zonen een schip kochten hebben ze het, aangepast aan de techniek van 1970 voor eigen rekening ingebouwd en het heeft 42 jaar perfect gewerkt.
De reden dat het weinig is toepepast is eenvoudig: in 1970 waren de meeste sleepschepen omgebouwd dus er was eigenlijk geen markt meer voor.

Overigens is dit systeem volledig anders dan dat van de Solvay spitsen.
Frans-S
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 sep 2010 11:00
Locatie: IJmuiden

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door Frans-S »

Ik zat hier nog op de Eemstroom, wij waren aan de haven van 's Gravendeel net de "Paula" voorbijgelopen.
Toen wij de Kil uitvoeren hoorden we ineens een hoop paniek over de marifoon, we keken achterom en zagen zo de "Paula" en "WEC van Ruysdael" op elkaar landen.
Ondanks dat wij er gelukkig niets mee te maken hadden, ben ik wel even geschrokken van de enorme klap en het nadeinen van de 2 zeeschepen

Groeten Frans
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door maarpol »

JC schreef:Een collega maakte mij hierop attent, vroeger een regelmatig bezoeker: FRISIUS. Op het kustvaartforum zie ik een foto van 7 december, toen was het nog een compleet schip...
Ik vraag me af hoeveel van deze scheepen die naar Nigeria gaan heel over komen .. 50% ????????????

https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713278

https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713276
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713274
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713271
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Plaats reactie