Oost Atlantic Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
g,loghem

Re:

Bericht door g,loghem »

R.Konigers schreef:Afbeelding
Het eerste nieuwbouwschip van OAL...maar niet bewust...2 van deze schepen waren besteld door een andere rederij , welke weet ik niet meer ,maar tijdens de bouw is er een verkocht aan Vroon en de andere kwam in de vaart als Atlantic Lady...uiteraard weer voor Atlantic Horizon,Bahama's. De foto heb ik even 'geleend' van Thomas, want ik ben door mijn fotoverzameling heen. Inmiddels zijn we met dit schip beland in 1992.
goede morgen'
deze schepen waren voon Joon Shipping'
m.vr.
G.van Loghem
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Dick »

Shipmair B.V. was geen eigendom van de OAL maar van een groep graanhandelaren. Hun namen vind je op www.marhisdata.nl wanneer je zoekt op een Shipmair-schip. Ook de Yemen Gulf Line was niet van de OAL. In deze rederij had Danielsen een belang.

Dick
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Afloskapitein »

Dick schreef:Shipmair B.V. was geen eigendom van de OAL maar van een groep graanhandelaren. Hun namen vind je op https://www.marhisdata.nl wanneer je zoekt op een Shipmair-schip. Ook de Yemen Gulf Line was niet van de OAL. In deze rederij had Danielsen een belang.
Dick
De twee onder Nederlandse vlag varende schepen van Yemen Gulf Line, waren dat de Yemen Pride en Yemen Pioneer?
Als dat zo is, dan lijkt het mij dat OAL daar toch een belang in had. Want deze schepen werden gebunkerd door de binnenvaartak van OAL en de proviand / stores werden verzorgd door J&L van Ouwerkerk, ook OAL.

En even terzijde;
Deze schepen werden net als de meeste Atlantic schepen gebunkerd met een mix van ifo 30 cst en mdo. Was trouwens geen pretje om deze schepen, evenals de Atlantic schepen te bunkeren. Veel bunkertanks, veel pompen en stoppen en af en toe een overloper. En wat ik mij herinner van de Yemen schepen, bunkeraansluiting alleen aan bakboord en bakboord tegen de wal i.v.m. de eigen hijskranen die aan stuurboord stonden. Dus een extra slang trekken.

m.vr.gr. Ronald

(en nee, helaas nooit foto's van genomen, ook niet van drie op een rij in Alblasserdam om te bunkeren)
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door R.Konigers »

Even een oud bericht van blz.9 naar boven gehaald :
R.Konigers schreef:Ik heb net gesproken met dhr.JJ Balk , oud technische dienst OAL..en
ik ben wel een stuk wijzer geworden. Over de exacte oprictingsdatum kon hij mij niets vertellen , dus dat houden we nog even op 1959-1960.
De rederij Oceaanvaart was niet opgegaan in Oost-Atlantic Lijn. Van
oorsprong is de rederij opgezet om een lijndienst over te nemen op oa. Casablanca van Nigoco..waarin Okko Bosma al zat met zijn schepen..
aanvankelijk zou de rederij ook West-Atlantic-Lijn gaan heten. De link
tussen Stienstra en de Oost-Atlantic Lijn is ook gelegd...dhr.Stienstra was
getrouwd met een zuster van Okko Bosma.
Nu nog even de link tussen Danielsen en de Yemen schepen...dhr Danielsen was bevriend met een van de koningen van Yemen..deze koning wou 2 schepen hebben om zelf zijn import te regelen..Danielsen
bestelde de schepen in opdracht van deze koning...het technische gedeelte regelde de Oost-Atlantic Lijn ..ook waren er plannen om de schepen in bevrachting en de bemanningszaken in handen te geven aan OAL...maar toen de schepen in de vaart kwamen ging dat niet door.
Laatste punt : Shipmair....deze rederij is opgericht door een paar graanbedrijven die handel dreven met Brazilië...waarbij steeds vaker schepen werden gecharterd voor een enkele reis....blijkbaar werd er zoveel geld in verdiend dat men wilde investeren in eigen schepen...in Nederland kenden ze een goede vent die in staat was dat voor hun te regelen en werd aangesteld om in Rotterdam een scheepvaartbedrijf
op te richten ...hij zocht hier hulp bij de OAL...de naam van de man kon dhr.Balk helaas niet meer herinneren. Maar op deze manier zijn we toch weer een stukje wijzer geworden.
willemvb

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door willemvb »

Ik heb op beide schepen van de Yemen Gulf Line gevaren. Eerst als 2de wtk en daarna als Hwtk.
Bij de bouw van de schepen was het technisch toezicht bij Danielsen. De naam van de inspecteur weet ik niet meer.
De afbouw begeleiding van de Yemen Pride was in handen van Hwtk Engelvaart, op de Yemen Pioneer was dat Hwtk Nieman.
Deze heren hebben de schepen ook in de vaart gebracht als Hwtk.
Ik heb zelf niet met Jaap Nieman gevaren, wel een paar tripjes met Willem Engelvaart en meestal met Ton Potuyt.
Voor zover het bij ons bekend was zag het rederij verhaal er toen als volgt uit.
Het grootste deel van het kapitaal zou uit Yemen afkomstig zijn en dat lijkt me ook logisch. Verder zou er geld in zitten van Danielsen en was er ook nog een kantoor uit Engeland in het spel. Dat kantoor zou voor bevrachting zorgen. Uiteraard was er ook nog een deel subsidie ingebracht door de Nederlandse staat en daardoor moesten de schepen (ik meen) 6 jaar onder Nederlandse vlag varen en indien mogelijk met Nederlandse bemanning. Dus ook een sparks.
De schepen werden onder toezicht van een supercargo geladen tijdens de kustreis. De supercargo was Peter Crook.
Er waren 4 laadhavens. Antwerpen, Rotterdam, Bremen en Felixtowe. Dat Felixtowe was eerst een andere Engelse haven maar die ben ik even kwijt.
In Yemen hadden we twee loshavens. Eerst naar Hodeidah en daarna Mocka. Veel te zien was er niet, wel heel brede stranden, al snel zo'n 100 kilometer landinwaarts. Strandtentjes kon je niet zien maar ja, die staan meestal bij de boulevard hé. 100 kilometer verderop in dit geval.
Er is ook nog een poging gedaan om op de terugweg een lading fruit mee te nemen van Cyprus maar dat is een fiasco geworden.
Stel je voor, een schip wat als een flatgebouw boven de kade uitsteekt en de arm van de kraan komt amper aan boven de coaming uit. Mag je alles met je eigen kranen gaan doen en dat werkt toch lekker snel, egnie.
Eerst waren we in beheer bij het kantoortje dat was gevestigd op hetzelfde adres als scheepswerf Smit in Westerbroek. De verantwoordelijke man daar was inderdaad een kroegbaas. Als je iets te bespreken had dan moest je een afspraak maken en kon je op de donderdag middag wel even langs komen. Dat was een periode met veel gedonder om geld, het liep voor geen meter bij die man. Ik ben zelf nog een keer naar hem toe gereden om het uitstaande geld op te halen. Handje contantje en wel direct. Het ging wel even om 4 maandbrieven die hij gewoon niet overmaakte en mijn vrouw mocht maar zien hoe het allemaal weer betaald werd.
Toen we bij de OAL kwamen braken er andere tijden aan. Oude Leen heb ik leren kennen als een zeer correct man voor zijn personeel. Maandbrief altijd helemaal in orde en ook altijd weer op tijd. Geen gedonder meer met inspecteurs uit Denemarken die je bijvoorbeeld geen poetslappen mee wilde geven op de reis.
Stores altijd prima voor mekaar bij de OAL. Onderdelen altijd zo als besteld en geen verrassingen. Jonge Leen deed toen het werk van rederij inspecteur en ook voor hem geldt dat ik hem heb leren kennen als een zeer correct man.
Ik zelf vond het een mooie dienst. Altijd zone 3, geen gelegenheid ( of in ieder geval niet vaak) voor de machinisten om de wal op te gaan en meestal wel zon.
Wel veel werk met de machines. Er stond een MAK in die gek was op kleppen kapot maken. Verder vond ik het mooie machinekamers en vooral veel techniek om me heen.
Er schiet me nu even niet meer te binnen maar mocht er nog iets boven komen dobberen zal ik dat melden.
jurrie

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door jurrie »

Ik heb ook nog eens even in mijn oude monsterboekje gesnuffeld en kom in 1981 aan 2 maanden op de Aruba van Shipmair..... wat ik echter niet begrijp is, dat ik toendertijd aangenomen werd door het Vereenigd scheepvaart bedrijf (Vermaas) nooit gehoord in die 2 maanden dat OAL er iets mee te maken had in ieder geval niet met de bemanning.Vracht werd gerund van uit new york
Mischien iemand mij eens duidelijk maken waar om ik andere gegevens heb dan jullie allemaal alhier

gr jurrie
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Ben »

Afbeelding

IDNo: 7413907 Year: 1976 Name: OKKO BOSMA Flag: ANT Tons: 1599 DWT: 3022 Length overall: 83.4 LPP: 74.8 Beam: 14.3 Builder: Suurmeijer, Foxhol Subsequent History:78 ATLANTIC SUN - 95 ROSAEDITH
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Ben »

Foto's van ©C. Hill gemaakt aan de Humber van 2 Oost Atlantic Line schepen:

Afbeelding
IDNo: 7607429 Year: 1977 Name: MARION BOSMA Flag: NLD Tons: 1599 DWT: 3015 Length overall: 83.4 LPP: 74.8 Beam: 14.3 Builder: Suurmeijer, Foxhol
Subsequent History: 78 ATLANTIC HORIZON - 94 BALTIC HORIZON - 01 HAJE AZIZEH - 05 AMITIE - 08 EDITOR - 10 OMAR M. - 12 BARHOM II

Afbeelding
IDNo: 7614836 Year: 1979 Name: DIEN DANIELSEN Flag: DNK Tons: 1221 DWT: 2532 Length overall: 79.8 LPP: 72.5 Beam: 13.1 Builder: Smit, E.J., Westerbroek
Subsequent History:85 DIEN - 88 ATLANTIC OCEAN - 95 ULLA DANIELSEN - 98 ALTAIR - 01 NATALIE I - 04 INDERBASIE
Jan van Toor

Re:

Bericht door Jan van Toor »

R.Konigers schreef:Afbeelding
De Lucona '66 van Lumin SA Panama..het beruchte schip die in januari 1977 implodeerde ergens in de Indische Oceaan...een schandaal die eindigde in de hogere kringen in Oostenrijk...er is zelfs nog een film van gemaakt "Der Fall Lucona"...ik heb er nog ergens een verhaal van..zal ik spoedig inscannen en hier plaatsen. Ten spijt is op 1 man na de bemanning verdronken....en dat uiteindelijk om de verzekeringsmaatschappij voor een miljoen op te lichten..door mensen die al miljonair waren !!! (PS..hier stond de OAL geheel buiten..)
Het verhaal is ook via de zoekprogramma's op internet te vinden.
Mvrgr Roelof
Correctie : Er zijn 3 mannen en een vrouw afgekomen, t.w. kapitein Puister met zijn vrouw, Stuurman van Bekkum,en nog een matroos.Zelf heb ik na deze ramp met eerder genoemde stuurman van Bekkum gevaren op de Shipmair Five.
Grote organisator van deze sabotage aktie was Peter Daimler, een telg uit de Mercedes Benz dynastie,deze is pas 15 jaar na de ramp veroordeelt tot 10 jaar gevangenis, verder zaten er nog wat leden van de Oostenrijkse regering in het komplot, van stuurman van Bekkum heb ik het verhaal uit eerste hand verkregen.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Foto: ©C. Hill.

IDNo: 5080043 Year: 1956 Name: CORNELIA B III Flag: NLD Tons: 499 DWT: 1000 Length overall: 69.5 LPP: 63.0 Beam: 10.4 Builder: Vooruitgang, Foxhol
Subsequent History: 74 PARAVOLAS II - 92 COSTAS L. - 93 SHAMSDDIN I - 96 STAR LIVESTOCK Disposal Data: deleted 2003/4
Plaats reactie